Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Muotitrendit tuntuvat aikakauslehtien levikkiluvuissa



Aikakauslehdet ovat viime vuonna kokeneet enemmän positiivisia kuin negatiivisia levikkimuutoksia verrattaessa vuoden takaisiin lukuihin.


Kansallisen mediatutkimuksen mukaan levikkeihin näyttää nyt vaikuttavan kaksi osittain samansuuntaista tekijää: taloudellinen tilanne ja sen perusteelle syntyvät muotitrendit.

- Ilmentymiä tästä ovat mm. asumisen ja sisustamisen lehtien vahva levikkikehitys sekä monien terveyslehtien kasvaneet levikit, kerrotaan Suomen Mediatarkastus Oy:stä.

Toisaalta käsityölehdet ovat jo useana vuotena 90-luvun laman päättymisen jälkeen menettäneet levikkiään.

Perhe- ja yleisaikakauslehdistä levikkiään on selvimmin menettänyt Valitut Palat (keskilevikki viime vuonna 241 381). Avun (248 247) ja Nykypostin (87 806) levikinlaskut ovat pienempiä. 7 päivää -lehden levikki (223 803) ei ole laskenut kertaakaan olemassaolonsa aikana.

Suurimmat kasvuluvut ovat Seuralla (levikki 267 251) ja Hymyllä (108 243). Ryhmän suurin levikki oli Seuralla, sen jälkeen tulivat Et-lehti ja Apu.


Naisten lehdissä ei suuria muutoksia

Naisten lehdistä suurin suhteellinen levikinlasku oli Koti ja keittiö -lehdellä (keskilevikki 47 113), mutta Annan levikki laski kappaleissa laskettuna eniten: nyt se oli 148 587, edellisvuonna 154 154 kappaletta. Naisten lehtien isoin levikki oli Kotivinkillä (206 673).

Naisten erikoislehdistä suurin levikki oli Suurella Käsityölehdellä (91 318) pienestä levikinlaskusta huolimatta. Parhaiten levikkinsä kasvattamisessa onnistui Hyvä Terveys. Suurin levikinlasku oli Elämänhalulla.


Nuortenlehdissä muutostilanne

Asumisen ja rakentamisen lehdistä suurin on Avotakka (102 014), sen jälkeen Viherpiha ja Meidän Talo.

Lehtiryhmistä yhtenäisimmin näyttävät levikkiään menettäneen taide- ja kulttuurilehdet sekä lasten ja nuorten lehdet. Nuortenlehtien ryhmässä on nyt muuttuva kilpailutilanne, jossa uudet lehtinimikkeet näyttävät saavan levikkiä vanhoilta.

Talouden ja tekniikan lehdet ovat kaikki saaneet levikinlisäystä. Tietotekniikan lehtien ryhmässä ilmeisesti kiristynyt kilpailu on tuonut kuvaan myös pieniä levikin laskuja.

Mielenkiintoinen lehtiryhmä on miesten yleislehdet, johon on syntynyt useita uusia lehtiä. Tässä vaiheessa ei näiltä lehdistä ole vielä käytettävissä keskilevikkien vertailulukuja.

STT-MH
3.3.2000


Talous -sivulle