Ryhmäkeskustelulla käsiksi arjen ongelmiin
Työpaikoilla voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin vuorovaikutteista oppimista. Näin jokaisen asiantuntemus tulisi koko ryhmän käyttöön ja tuottaisi uutta tietoa.
Erityisen hyvin
keskusteleva oppiminen soveltuu tiimityöhön ja
käytännönläheiseen aikuisopiskeluun, osoittaa
perjantaina tarkastettava väitöstutkimus.
- Ryhmäkeskustelu avaa asioihin uusia
näkökulmia, joiden pohjalta vanhat työtavat
voidaan laittaa kokonaan uusiksi. Se edellyttää
kuitenkin olemassaolevien käytäntöjen
kyseenalaistamista, dialogioppimista tutkinut
kasvatustieteiden maisteri Anneli Sarja sanoo.
Keskustelun kautta etenevässä oppimisessa
kukaan ei toimi ryhmän vetäjänä, vaan kaikki
osallistujat ovat tasaveroisia oppijoita.
Keskustelussa ryhmän jäsenet tuovat perustellen
esiin erilaisia, usein ristiriitaisia näkökulmia, joita
kehitellään yhteisessä väittelyssä.
- Keskustelussa ei pidä mennä
henkilökohtaisuuksiin, vaan keskittyä nimenomaan
yhteiseen ongelmaan. Sen vuoksi aihe on
rajattava heti alkuun tarkasti, Sarja muistuttaa.
Keskustelun onnistumiseen vaikuttaa myös se,
missä vaiheessa eri näkökulmat tuodaan esiin ja
pysytäänkö asiakokonaisuutta lopulta
hahmottamaan uudesta näkökulmasta.
Väitöstutkimuksessaan Sarja tarkasteli
pienryhmien tiimioppimista
vuorovaikutuksellisesta näkökulmasta.
Tutkimuskohteena oli ryhmä yliopistollisen
terveydenhuollon opettajankoulutuksen
aikuisopiskelijoita.
Erilaiset näkökulmat esiin
Tutkimuksessa löytyi kaksi dialogioppimisen
tapaa: kriittinen ja reflektiivinen. Yhteistä
molemmille on se, että oppimisen kohteeksi
rajataan jokin käytännön ongelmatilanne.
- Kriittinen dialogi on näistä vaativampi tapa.
Siinä osallistujat paljastavat avoimesti omat
näkökulmansa, eikä näitä edes pyritä
sulauttamaan toisiinsa vaan käytetään hyväksi
ongelman tarkastelemiseen monista
lähtökohdista. Näin syntyy kokonaan uutta tietoa,
Sarja kertoo.
Reflektiivisen dialogin kohteena sen sijaan ovat
yksilölliset toimintakäytänteet. Keskustelussa
pyritään yhdistämään ryhmän jäsenten erilaisia
näkemyksiä ja siten tuottamaan yhteistä
tietämystä.
Anneli Sarja myöntää, että vaikka keskinäisissä
ryhmissään aikuisopiskelijat pystyivät
korkeatasoiseen keskusteluun, ei sama
välttämättä suju yhtä hyvin uusia arkisia ongelmia
ratkottaessa.
- Ihmiset ovat joka tapauksessa moniäänisiä.
Samaan tilanteeseen sitoutuvilla ihmisillä on
erilaista tietoa ja kiinnostuksen kohteita.
- Keskustelun onnistumiseksi jokaisen olisi
hyväksyttävä ajatus siitä, että erilaisuus on
rikkaus eikä kaikkien tarvitse taipua yhteiseen
muottiin, Sarja huomauttaa.
Väitöskirjassaan hän tutki pienryhmän
dialogioppimista opetusharjoitteluvaiheessa.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajaksi
opiskelevien ryhmä muodostaa uutta tietoa
erilaisissa oppimistilanteissa, oppikurssin
suunnittelussa, opetustilanteissa sekä ohjaus- ja
palautetilanteissa. Opiskelijoiden tavoitteena oli
ryhmäkeskustelun avulla suunnitella ja toteuttaa
kokonainen oppikurssi kuolevan potilaan hoidosta.
Kasvatustieteiden maisteri Anneli Sarjan
kasvatustieteen väitöskirja Dialogioppiminen
pienryhmässä. Opettajaksi opiskelevien
harjoitteluprosessi terveydenhuollon
opettajankoulutuksessa tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden
tiedekunnassa.
STT-MH
25.2.2000
Ajassa -sivulle
|