Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Verovapaa Internet-kauppa kiistan kohteena Yhdysvalloissa



Suosiotaan vauhdilla kasvattava Internet-kauppa on Yhdysvalloissa tällä hetkellä käytännössä verovapaata, sillä tietokoneiden välityksellä tehtävistä ostoksista ei kerätä myyntiveroa.


Yleensä amerikkalaiskaupoissa tuotteiden hintoihin lyödään kassalla automaattisesti myyntivero.

Tämän vuoden jouluostokset saattavat olla kuitenkin viimeiset myyntiverosta vapaat joululahjat, jos verovapautta vastustavat virkamiehet saavat tahtonsa läpi.

Myyntivero on voimassa lähes kaikkialla Yhdysvalloissa, sitä kerätään 46 osavaltiossa. Se on yleensä 5-6 prosentin luokkaa. Eri osavaltioiden verotuskäytännöt vaihtelevat kuitenkin suuresti. Osavaltioiden verokertymästä lähes puolet tulee myyntiverosta.

Jos sähköinen ostaminen yleistyy, niin verotulot laskevat. Verovapautta vastustavat paikallisviranomaiset varoittavat, että paikalliset palvelut, kuten koulut, joutuvat pian kärsimään rahanpuutteesta.

Monet ns. tavallista kauppaa ostoskeskuksissa käyvät liikkeenharjoittajat ovat myös huolissaan siitä, että verosta vapaalla sähköisellä kaupalla on epäreilu kilpailuvaltti käytössään.


Komitea koolla

Internet-kaupan verovapautta puoltavat mm. Yhdysvaltain republikaanit sekä lisääntyvää verotusta vastustavat aktivistit. Tietysti myös sähköistä kauppaa käyvistä yrittäjistä valtaosa on verovapauden puolella.

Osa heistä tosin vakuuttaa, että Internet-kauppa ei tarvitse menestyäkseen veroetua, koska kuluttajat ottavat sen omakseen muutenkin, yksinomaan mukavuussyistä.

19-jäseninen kongressin kasaama komitea pohtii parhaillaan sähköisen kaupan verokysymyksiä. Komitean pitäisi saada työnsä valmiiksi keväällä.

Komitean puheenjohtaja, republikaaneja edustava Virginian kuvernööri James Gilmore, kannattaa pysyvää verovapautta Internet-kauppaan. Hänen mukaansa verovapaus on juuri se voima, joka ajaa Yhdysvaltain taloutta vauhdilla eteenpäin.

Vastaesityksenä on tilapäinen verovapaus, jonka aikana yritettäisiin luoda pelisäännöt sekä tekniset edellytykset sähköisen kaupankäynnin verottamiselle.

Presidentti Clintonkin varoittelee liian äkkinäisestä Internet-kaupan verovapaaksi julistamisesta, sillä tietoverkko on vasta lapsenkegissään, eikä liian sitovia päätöksiä kannattaisi vielä tehdä.


Veronkeruussa teknisiä ongelmia

Myyntiveron kerääminen sähköiseen kaupanteon yhteydessä ei ole kuitenkaan yksinkertaista. Vero-ongelmat alkoivat jo silloin, kun postimyyntiluettelot yleistyivät Yhdysvalloissa.

Suoramyyjien ei tarvitse käytännössä kerätä myyntiveroa asiakkailta, jotka eivät asu siinä osavaltiossa, jossa liike tai myyntikonttori sijaitsee. Vain saman osavaltion asukkailta pitää kerätä vero.

Tuotteensa ilman veroa saaneiden asiakkaiden pitäisi ilmoittaa maksamattomat myyntiverot verotuksessaan, mutta käytännössä niin ei tee juuri kukaan.

Internet-kaupan verotuksessa ongelmia aiheuttaa se, että yrityksen kotipaikka saattaa olla hankala määritellä. Myös verojen laskeminen voi olla käytännössä hankalaa, sillä eri osavaltioissa vallitsevat hyvinkin erilaiset säännöt myyntiverosta ja sen kohteista.

Joissakin osavaltioissa esimerkiksi elintarvikeostoja ei veroteta, jossakin myyntivero isketään aina kauppasumman päälle. Kyseessä ovat kuitenkin melkoiset summat.

Pelkästään tämän joulunajan Internet-myynti paisuu joidenkin arvioiden mukaan jopa 9 miljardiin dollariin, eli 53 miljardiin markkaan.

Kaikenkaikkiaan posti-, Internet- ja muun suoramyynnin vuoksi myyntiveroja menetetään noin 5 miljardia dollaria, eli 29,5 miljardia markkaa vuodessa.

Ennakkolaskelmien mukaan osavaltiot ja paikallisviranomaiset menettävät vuosittain verotuloja jopa 10 miljardia dollaria, eli 59 miljardia markkaa muutaman vuoden kuluttua, jos verovapaus pidetään voimassa.

STT-IA
23.12.1999


Talous -sivulle