Oppisopimus halutaan myös korkeakoulutukseen
TT:n Purhonen: Akateeminen oppisopimus vastaus työelämän tarpeisiin
Johtaja Kari Purhonen Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitosta arvioi korkea-asteen oppisopimuksen olevan etu sekä työnantajalle että työntekijälle. Opetusministeriö ei ole toistaiseksi näyttänyt hankkeelle vihreää valoa.
Purhonen sanoo akateemisen oppisopimuksen sopivan hyvin
elinikäisen oppimisen strategiaan.
- Lähtökohtana on pula ammattilaisista tietyillä aloilla. Esimerkiksi
informaatioteknologian ala kärsii työvoimapulasta.
- Opetusministeriön taholtakin on painotettu elinikäistä oppimista.
Mielestäni akateeminen oppisopimus toteuttaisi osaltaan tätä ideaa, Purhonen
sanoo.
Purhosen mukaan hankkeessa sovellettaisiin perinteisen oppisopimuksen
mallia.
- Perusajatus olisi normaali oppisopimustyyppi. Koulutettaisiin esimerkiksi
teknikoita AMK-insinööreiksi ja insinöörejä muuntokoulutuksena
pullonkaula-aloille, joissa työvoiman kysyntä on kova.
- Julkinen valta huolehtisi tietopuolisesta opetuksesta, jota täydentäisi
koulutus työpaikoilla. Näin yritykset osallistuisivat myös
koulutuskustannuksiin, Purhonen toteaa.
Hänen mukaansa akateemisen oppisopimuksen mallia on hyvällä menestyksellä
toteutettu ulkomailla.
- Muualla maailmassa on järjestelmästä hyviä kokemuksia. Muun muassa
Ranskassa ja Saksassa ideaa on sovellettu käytäntöön jo vuosia.
Purhosen mukaan yksi ongelma korkeakoulutuksen osalta on nihkeä
suhtautuminen oppisopimukseen, jonka koetaan yleisesti kuuluvan toisen
asteen koulutukseen.
- Jotkut ammattikorkeakoulut ovat vastustaneet hanketta. Oppisopimus-nimike
häiritsee joitakuita.
- Tulisi kuitenkin luopua ajatuksesta, että oppisopimus kuuluu vain
ammattikouluihin. Tässä hankkeessa painotetaan nimenomaan oppisopimusta
korkeakoulutukseen, ja käytännössä on ajateltu lähinnä ammattikorkeakouluja,
joiden perusideaan kiinteistä työelämäsuhteista akateemisen oppisopimuksen
pitäisi soveltua, Purhonen toteaa.
- AMK-puoli olisi oppisopimuksen toteuttamisessa luonnollisin vaihtoehto,
mutta myös esimerkiksi Tampereen yliopistossa ollaan kiinnostuttu
hankkeesta, hän sanoo.
Opetusministeriön kanta avoin
Akateemisen oppisopimuksen takana olevat tahot ovat toimineet aktiivisesti
asian edistämiseksi, mutta opetusministeriön suhteen hanke ei ole edennyt.
- Katsotaan, tapahtuuko opetusministeriössä mitään. Keinot vaikuttaa ovat
rajalliset, mutta tärkeää on vahva usko asiaan ja siihen liittyvät visiot.
Kun tarpeeksi jankutetaan, tuloksia voi syntyä.
- Koulutettavia kyllä löytyy, Purhonen toteaa.
Oppisopimusjärjestelmän suhteuttaminen korkeakoulutukseen vaatisi
voimassaolevan oppisopimuksen lainsäädännön muutoksen. Purhosen mukaan asia
ei kuitenkaan ole kovin yksiselitteinen.
- Nykyisen lain suhteen akateemisen oppisopimuksen soveltaminen käytäntöön
on vähän tulkintakysymys.
Tasokas koulutus tärkeää
Purhosen mukaan koulutuksen toteutuksessa on Suomessa suuria eroja. Hänen
mielestään uusia koulutusmuotoja kehitettäessä koulutuksen laadukkuus on
ensisijaista.
- Joka tapauksessa on tärkeintä, että taso pidetään vaativana.
Peruslähtökohta akateemisessa oppisopimuksessa on, että ihmiset saavuttavat
kiinteämuotoisen koulutuksen tason.
- Esimerkiksi matemaattis-luonnontieteellisen perusosaamisen tulee olla
vahvaa.
Purhonen painottaa yleisesti työelämäyhteyksien merkitystä nykyaikaisessa
koulutuksessa.
- Työelämäyhteyden tulee olla kiinteänä osana opetusta. Akateeminen
oppisopimus ei olisi millään tavoin harjoittelun kanssa ristiriidassa.
- Kehitys menee väistämättä yhä tiiviimpiin työelämäyhteyksiin, joita olisi
edelleen lisättävä.
- Uudenlainen opiskelukulttuuri edellyttää työelämän ja koulutuksen kiinteää
vuorovaikutusta. Tavoitteena on molemminpuolinen hyöty, Purhonen toteaa.
* * *
Akateeminen oppisopimus palvelisi työelämää
Ammattikorkeakouluissa on panostettu työelämäyhteyksien kehittämiseen, ja
tulokset alkavat pikku hiljaa näkyä. Muun muassa oppimisyritykset ovat
hyvänä esimerkkinä toimivasta yhteydestä liike-elämään ja jopa tuottavasta
bisneksestä.
Ensimmäinen ammattikorkeakoulujen oppimisyritys oli jyväskyläläinen
Ideapolis. Tällä hetkellä oppimisyrityksiä toimii vajaa kymmenen ja määrä
todennäköisesti kasvaa nopeasti. Oppimisyrityksissä opiskelijat johtavat
liiketoimintaa toimialan ollessa esimerkiksi markkinointitutkimukset- ja
suunnittelu, kuten Kajaanissa toimivassa Kajability OY:ssä.
Osakkeenomistajia yrityksissä ovat opiskelijoiden ohella opettajat ja
paikalliset yritykset. Opiskelijat tekevät oppimisyritysten nimissä
erityyppisiä projekteja saaden niistä työkokemusta, opintoviikkoja ja myös
rahaa.
Kun oppimisyritykset ovat opiskelijoiden omaehtoista siirtymistä
liike-elämään, vastaavasti jo työssä olevilla olisi monilla aloilla tarvetta
jatkokoulutukseen työtehtävien vaatimusten kasvaessa.
Oppimisyrityksiin verrattuna toisenlaista työelämäyhteyttä toteuttaisi akateeminen
oppisopimus, jota ovat suomalaiseen korkeakoulutukseen ajaneet Helsingin kauppakamari, Helsingin kaupungin opetusviraston oppimiskeskus, Mercuria
Business School, ICL-Data, Leonia, Merita, Sanoma Oy ja TT.
Akateemisen oppisopimuksen perusideana olisi toteuttaa työelämässä toimivien
jatkokoulutusta ammattikorkeakoulujen puitteissa. Käytännössä tämä
tarkoittaisi esimerkiksi koulutusta teknikosta insinööriksi ja merkonomista
tradenomiksi aloilla, joilla työvoiman tarve on suuri, kuten
tietotekniikassa, elektroniikassa ja tietoliikennetekniikassa.
Oppisopimuksen kannattajat uskovat hankkeesta olevan hyötyä niin
työnantajille kuin opiskelijoille ja koko yhteiskunnalle.
Akateemista oppisopimusta ajavien tahojen harmiksi opetusministeriö ei
ainakaan toistaiseksi ole lämmennyt ajatukselle. Hanke vaatisi toteutuessaan
lakimuutoksen, mutta se ei käytännössä muodostaisi ongelmaa, jos
ministeriöstä löytyisi tarvittava tuki.
Myös ammattikorkeakouluissa idea akateemisesta oppisopimuksesta on otettu
vastaan varauksella, mutta poikkeuksiakin on. Espoo-Vantaan
ammattikorkeakoulussa, EVTEK:ssa kokeiluun oltaisiin valmiita teemalla
"Työpaikoilla teknikosta insinööriksi."
MIKKO LAITINEN
7.4.2000
Politiikka -sivulle
|