Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Vaalimaan rekkaröntgen aloitti toimintansa



Vaalimaan tullin läpivalaisulaitos on aloittanut toimintansa. Ensimmäiset läpivalaisut tehtiin tullissa testausmielessä jo marraskuussa, jolloin laite luovutettiin tullin käyttöön.


Vaalimaan raja-aseman ns. rekkaröntgen on ensimmäinen EU:n maarajalla toimiva ajoneuvojen läpivalaisulaite.

Pinta-alaltaan runsaan 2 000 neliömetrin suuruisen rakennuksen röntgenlaitteisto maksoi 40 miljoonaa markkaa. Rekkaröntgenin kokonaiskustannukset tiejärjestelyineen ja rakennuksineen ovat 71 miljoonaa markkaa. Laitteessa voidaan tarkistaa 21 jopa 60 tonnia painavaa ajoneuvoa tunnissa.

Röntgenin avulla pystytään Itäisen tullipiirin johtajan Tommi Kivilaakson mukaan merkittävästi lisäämään tarkastusten määrää haittaamatta rajaa ylittävää liikennettä. Aiemmin yhden rekan läpikotainen tarkastaminen saattoi kestää purkamisineen ja lastaamisineen pitkälle toista vuorokautta.

Tullin pääjohtaja Tapani Erling totesi tiistaina Vaalimaalla, että tullirikosten määrän rajun kasvun takia itärajalla on läpivalaisulaitteen rakentaminen Vaalimaalle enemmän kuin perusteltua, ja se tapahtuu juuri oikeaan aikaan. Nyt tulli pääsee toden teolla ongelmakenttään kiinni, Erling arvioi.

Vaalimaan lisäksi EU:n alueella toimii kolme läpivalaisulaitetta. Saksassa, Hollannissa ja Ranskassa sijaitsevat laitokset ovat kaikki satamissa. Koko maailmassa niitä on kaikkiaan toistakymmentä.


Liikenteen siirtymiseen varauduttu tullissa

Läpivalaisulaitoksessa on töissä 30 henkilöä. Jokainen rakennuksessa työskentelevä kantaa mukanaan henkilökohtaista ilmaisulaitetta, joka mittaa säteilymäärän, jolle hän on päivän mittaan altistunut.

Laitoksen johtajan, tullitarkastaja Juhani Kuntsin mukaan altistumisvaaraa ei kuitenkaan ole. Vaikka tutkittavassa autossa olisi ihminen läpivalaisun ajan, hänen saamansa säteilyannos vastaa vain yhden röntgenkuvan tuottamaa säteilymäärää, Kuntsi huomautti.

Lappeenrannan tullin apulaisjohtajan Jouko Lahden mukaan tullissa on jo varauduttu siihen, että salakuljettajat siirtyvät muille rajanylityspaikoille.

- Viimeiset puoli vuotta olemme selvittäneet aseman kautta tapahtunutta liikennettä ja toimintaa varsin yksityiskohtaisesti. Näemme varsin pian, jos liikenteeseen tulee muutoksia laitteen käyttöönoton jälkeen. Sen jälkeen jää tehtäväksemme ainoastaan selvittää, mihin kadonnut liikenne siirtyi, Lahti totesi.

Viime syksynä Suomen tulli teki Venäjän tullin kanssa yhteistoimintasopimuksen röntgenin käytöstä. Venäläisten apua suomalaiset tarvitsevat saapuvan liikenteen tutkimiseen, Kivimäki myönsi.

- Saamme heiltä vinkkejä kuormista, joita he eivät halua, pysty tai taktisista syistä katso aiheelliseksi tutkia sillä puolen rajaa. Me myös tarjoamme Venäjän puolelle virka-apua jopa niin, että tulevaisuudessa Venäjän tulli tulee tälle puolelle tekemään omia havaintojaan, Kivimäki kertoi.

Yhteinen rikostorjunta Venäjän kanssa on nopeimmin tällä hetkellä laajentuvia Suomen tullin yhteistoiminnan alueita

STT-MH
14.1.2000


Kotimaa -sivulle