Presidentinvaalit amerikkalaistuivat, mutta kotimaisella vivahduksella
Viime talven presidentinvaaleissa näkyi vaalikampanjoinnin amerikkalaistuminen, mutta vaalikamppailussa oli silti hieman kotikutoinen leima.
Tutkijoiden fil.tri Pekka Isotalus ja
yhteiskuntatiet. tri Eeva Aarnio toimittama kirja
Presidentti 2000. Mistä vaalit on tehty julkistettiin maanantaina
Helsingissä.
Kotikutoisuus tarkoittaa tässä tapauksessa asiallisuutta ja
amatöörimaisuutta. Vaikka kampanjointioppia haettiin
Yhdysvalloista, gallupeilla ja medialla oli iso rooli ja ehdokkaiden
yksityiselämä oli paljon esillä, aivan ameriikan mallin mukaan ei
vaaleja käyty.
Isotalus ja Aarnio päätyvät siihen, että vaikka kampanjat olivatkin
aiempaa ammattimaisempia tutkimuksineen sekä mainonnan ja
viestinnän asiantuntijoineen, visuaalisuuden hyödyntämisessä oli
heikkouksia, organisaatioiden toiminta nikotteli ja kampanjoiden
ajoitus oli hakusessa.
- Ehdokkaat toimivat kuitenkin hyvin pitkälti niin kuin itse
halusivat, Isotalus sanoo.
Äänestäjä kaipaa ehdokkaasta "rosoa"
Suomaiselle äänestäjälle ehdokkaassa pitää olla "rosoa".
Isotaluksen mukaan meikäläisessä kulttuurissa suhtaudutaan
amerikkalaistyyliseen äärimmäisyyksiin vietyyn ja hiottuun
vaalitaktikointiin hyvin kielteisesti. Yhdysvalloissa taktikointia ei
pidetä pahana, vaan pikemminkin päinvastoin.
Jyväskylän yliopiston SoPhi -sarjassa julkaistussa kirjassa vaaleja
pohtivat Isotaluksen ja Aarnion lisäksi eri näkökulmista
emeritusprofessori Jaakko Nousiainen, tutkimusjohtaja Päivi
Hovi-Wasastjerna, dosentti Elisa Juholin, professori Erkki
Karvonen, yliassistentti Jaana Kuusipalo, professori Pertti
Suhonen ja professori Matti Wiberg.
Puoluetausta rasitteena
Isotaluksen ja Aarnion mukaan viime presidentinvaalien toinen
keskeinen piirre eli tasapainottelu henkilö- ja puoluevaalin välillä
kertoo poliittisen kulttuurin muuttumisesta Suomessa. Puolueita
tarvitaan järjestämään vaalikampanja ja antamaan ehdokkaalle
uskottavuutta, mutta puolue ei saisi näkyä vaalissa.
- Ehdokkaalla pitää olla poliittista kokemusta, mutta hän ei saa
olla sidoksissa puolueeseensa. Tästä huolimatta hän joutuu
vastaamaan puolueen toimintatavoista ja hänet määritellään
puolueen kautta, Aarnio ja Isotalus arvioivat.
Äänestäjät myös odottivat vahvaa ja itsenäistä johtajaa, eikä
heillä ollut oikein käsitystä uuden perustuslain kaventamista
presidentin valtaoikeuksista.
- Ehdokkaista Heidi Hautala (vihr.) ja Riitta Uosukainen (kok.)
korostivat viran edustuksellisuutta valtaoikeuksien kaventamisen
myötä. Media ei lähtenyt tähän mukaan, ja varsinkin Uosukaisen
kohdalla tämä käännettiin häntä vastaan, Aarnio sanoo.
Valitsijan suhde ehdokkaaseen on noussut vaaleissa etualalle.
- Äänestyssuositusten torjuminen on merkki valitsijoiden ja
puolueiden suhteen väljenemisestä, ja samalla se kertoo
puolueiden hankalasta tilanteesta vaalikampanjoinnissa, Isotalus
ja Aarnio toteavat.
Spontaanius valttia
Kirjan mukaan esimerkiksi Tarja Halosen menestys televisiossa
perustui pitkälti hyvän televisioesiintymisen normien rikkomiseen.
Spontaanius ja tunteiden ilmaiseminen korostuivat
ylikontrolloidulta ja reagoimattomalta vaikuttaneen Esko Ahon
rinnalla.
Aarnion mukaan vahva esiintymisen kontrolli ja spontaaniuden
puute mielletään usein niin, että ihmisen ulkokuoren alla saattaa
piillä epärehellinen, lipevä myyntimies.
- Aho epäonnistui tv-keskusteluissa kuunnellessaan Halosta,
Aarnio arvioi.
Kiistellyt kannatusmittaukset eivät vaaleja ratkaisseet. Taajaan
julkistetuilla gallupeilla oli vaikutuksensa, mutta ne eivät
tutkimustiedon mukaan saaneet äänestäjiä suuressa määrin
vaihtamaan ehdokastaan.
Sen sijaan vaalit näyttivät
ylilatautuneen gallupjulkisuuden seurauksena turhan paljon
kilpailulta, jossa äänestäjälle osoitettiin politiikan penkkiurheilijan
roolia.
STT-IKK
13.10.2000
Politiikka -sivulle
|