|
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö (kok.) ja työministeri Tarja Filatov (sd.) ovat päässeet yhteisymmärrykseen työehtosopimusten ns. yleissitovuudesta. Palkansaajapuolella sopua tervehditään tyydytyksellä. Hallitus kokoontuu perjantaina käsittelemään syntynyttä esitystä. Pääkiista yleissitovuuden määrittelystä ratkaistaan niin, että työnantajapuolen järjestäytyneisyyden lisäksi huomioon otetaan myös työntekijäpuolen järjestäytyneisyys ja sopimustoiminnan vakiintuneisuus. Työsopimuslakikiista on ollut pahin tulppa tuloneuvottelujen aloittamisen tiellä. Palkansaajapuoli on katsonut, ettei neuvotteluihin voida ryhtyä ennen kuin yleissitovuudesta saadaan sitä tyydyttävä ratkaisu.
Ihalainen: Hyvä kompromissi
SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen (sd.) pitää neuvottelutulosta hyvänä kompromissina. - Ennakkotietojen mukaan työntekijöiden vähimmäissuoja vahvistuu, kun jatkossa työehtosopimusten yleissitovuutta arvioidaan paitsi työnantajajärjestäytymisen, myös työntekijöiden järjestäytymisen ja sopimustoiminnan vakiintuneisuuden kannalta, hän arvioi. Ihalaisen mukaan arviointiperusteiden laajentuminen työmarkkinajärjestöjen laajasti kannattamalla tavalla tuo jatkossa aikaisempaa parempaa sopimusturvaa ja oikeusvarmuutta niin työntekijöille kuin yrityksillekin. - SAK pitääkin ratkaisua hyvänä kompromissina. Lopulliset arviot on kuitenkin syytä esittää sen jälkeen, kun valtioneuvosto on kokonaisuudessaan ottanut asiaan kantaa, Ihalainen sanoo. SAK:n hallitus on kutsuttu ylimääräiseen kokoukseen ensi maanantaiksi. Tuolloin tarkoituksena on arvioida tarkemmin työsopimuslain uudistusta ja hallituksen kahden työmarkkina- asioita pohtineen työryhmän työn tuloksia sekä niiden vaikutuksia syksyn tuloneuvotteluihin.
STTK:n Mäenpää helpottunut
STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää on helpottunut työsopimuslakikiistan ratkaisemisesta. STTK pitää työehtosopimusten yleissitovuutta koskevaa uutta muotoilua nykyistä parempana sekä työntekijöiden että työnantajien kannalta. - On tärkeää, että yleissitovuuden arvioinnissa otetaan jatkossa huomioon paremmin työehtosopimuksen edustavuuteen vaikuttavat tekijät kuten työntekijöiden eikä vain työnantajien järjestäytyminen ja alan työehtosopimustoiminnan vakiintuneisuus, Mäenpää sanoo. Yleissitovuuden tarkoitus on lisäksi turvata järjestäytymättömien työnantajien palveluksessa olevien työntekijöiden työnteon vähimmäisehdot. Mäenpää muistuttaa, että työsopimuslaki on työelämän perussäännös, joka sisältää paljon muutakin tärkeää kuin kysymyksen yleissitovuudesta. - Nyt saavutettu sopu poistaa merkittävän esteen syksyn sopimuskierroksen tieltä. STTK toivoo, että myös osa- aikaeläkettä ja työttömyysturvan porrastusta käsittelevät työryhmät saavat perjantaihin mennessä aikaan sellaiset ratkaisut, että niistä ei enää muodostu estettä neuvottelukierroksen ripeälle aloittamiselle, Mäenpää sanoo.
Jussi Järventaus: Yleissitovuus ei laajeneHallituksessa syntynyttä ratkaisua uuden työsopimuslain yleissitovuudesta voidaan pitää hyväksyttävänä kompromissina, sanoo Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Jussi Järventaus. - Lähtökohtana työehtosopimusten yleissitovuudelle olisi edelleen nykyinen periaate, jonka mukaan sen edellytyksenä on tietyn alan työntekijäin enemmistön kuuluminen työehtosopimuksen piiriin, Tämä merkitsee, että yleissitovuus ei laajene uusiin sopimuksiin, Järventaus sanoo. Uuden lain säätäminen kompromissiehdotuksen mukaan ei tuo uusia sopimusaloja yleissitovuuden piiriin. Toisaalta voimassa olevan lain mukaan yleissitovana pidetyt ja sellaisiksi tunnistetut sopimukset pysyvät yleissitovina. - Lisäksi uudessa järjestelmässä sopimusten yleissitovuuden vakautta on täydentävillä kriteereillä, kuten sopimustoiminnan vakiintuneisuudella ja osapuolten järjestäytyneisyydellä, lisätty kestämään tilapäiset muutokset edustavuudessa. Tällainen joustavuus laskennallisen perusperiaatteen soveltamisessa on Järventauksen mielestä hyväksyttävissä. Yleissitovuudesta käyty keskustelu ja siinä suoritettu jatkovalmistelu on ollut Järventauksen mukaan tarpeellinen. - Jos lakia olisi lähdetty uudistamaan komiteamietinnön pohjalta, olisi työehtosopimusten yleissitovuusjärjestelmä muuttunut perusteiltaan täysin toiseksi. - Tämä olisi ollut vastoin pitkään jatkunutta kehitystä, jonka mukaan työelämän pelisäännöistä päätetään entistä enemmän yritysten ja työpaikkojen tasolla, hän sanoi.
Lue myös artikkelit:
Perustelutekstin muotoilu on seuraava
Voimassa olevan työsopimuslain 17 §:n 1 momentin
mukaan työehtosopimus voi olla yleissitova, jos sitä
on pidettävä "yleiseksi katsottavana". Koska tämä
ilmaisu on käytännössä aiheuttanut
tulkintavaikeuksia ja -erimielisyyksiä, esitetään, että
työehtosopimuksen tulisi olla asianomaisella alalla
"edustavana pidettävä".
Tarkoituksena on vahvistaa nykyistä
yksityiskohtaisemmin yleissitovuuden perusteet ja
luoda samalla yleissitovuusjärjestelmän edellyttämää
vakautta.
Työehtosopimuksen edustavuutta arvioitaessa ja
ratkaistaessa olisi nykyisen tilastoaineiston ohella
otettava huomioon eri tekijöitä.
Tulkintaperusteiden
monipuolistamisen tarve johtuu yritystoiminnan
muutoksista ja näiden muutosten vaikutuksista
työmarkkinoihin sekä arviointiperusteena käytetyn
tilastoaineiston usein vanhentuneisuudesta sekä
siitä, että tilastoinnin pohjana olevat
toimialaluokitukset eivät kaikin osin vastaa
työehtosopimusten soveltamisaloja.
Uusien kriteerien yksi tarkoitus on, että niiden avulla
päätökset työehtosopimusten yleissitovuudesta
voitaisiin perustaa mahdollisimman laajasti
työehtosopimusten yleissitovuuden kannalta
merkitykselliseen tosiasia-aineistoon.
Tarkoituksena
on myös turvata työehtosopimusten yleissitovuus
silloin, kun edustavuus vaihtelee ja tilanne on
vakiintumaton.
Lähtökohtana yleissitovuuden arvioinnissa olisi
edelleen tilastotiedoilla laskettava edustavuus. Selvää
on, että jos työehtosopimuksen piiriin kuuluu noin
puolet alan työntekijöistä, työehtosopimusta olisi
pidettävä ehdotuksessa tarkoitetulla tavalla
edustavana.
Edustavuus määräytyisi tällöin
asianomaisen työehtosopimuksen
työehtosopimuslain mukaisen sidottuisuuspiirin
perusteella.
Työehtosopimuksen soveltamisen yleisyyttä
osoittavat edellä tarkoitetun työehtosopimuksen
sidottuisuuspiirin ohella myös niin kutsuttujen
liityntäsopimusten piiriin kuuluvien työntekijöiden
määrä ja työehtosopimukseen työehtosopimuslain 4
§:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla
jälkeenpäin yhtyneiden työnantaja- ja
työntekijäyhdistysten jäsenmäärä.
Säätämällä yleissitovuuden edellytykseksi yleiseksi
katsottavuuden sijasta edustavana pidettävyys ei ole
tarkoitus asettaa kyseenalaiseksi minkään voimassa
olevan lain mukaan yleissitovana pidetyn tai
yleissitovaksi tunnistetun työehtosopimuksen
asemaa.
Tämän vuoksi ja ottaen huomioon
työsuhteen vähimmäisehtojärjestelmän tavoittelema
vakaus arvioinnissa tulisi käyttää myös eräitä muita
kriteereitä.
Tällaisia kriteereitä olisivat asianomaisen
alan työehtosopimustoiminnan vakiintuneisuus, alan
yleinen järjestäytymisaste puolin ja toisin sekä
työehtosopimusten yleissitovuuden tavoite
järjestäytymättömien työnantajien työntekijöiden
työnteon vähimmäisehtojen laajana turvaajana.
IKK-IA
|