Hallituksen työ jatkuu
Lipponen varoittaa palkkakilpailusta
Pääministeri Paavo Lipponen varoittaa suistumasta palkkakilpailuun
lähiviikkojen työehtoneuvotteluissa. Hän toteaa STT:lle antamassa uuden vuoden tervehdyksessä, ettei maltillisen ja tasasuhtaisen palkkalinjan merkitystä voi korvata muilla keinoilla.
Pääministeri Lipponen toteaa tervehdyksessään, että nykyinen hallitus
on itsenäisen Suomen historian ensimmäinen, joka jatkaa kaikessa
olennaisessa edeltäjänsä työtä täsmälleen samalla poliittisella
pohjalla.
Hallituksen päätavoite on Lipposen mukaan työllisyyden lisääminen
vakaaseen ja vahvaan taloudelliseen kasvuun perustuen.
- Tuleviin aikoihin varautumisen kannalta on välttämätöntä
vähentää sitä valtion velkaa, jota jouduttiin nopeassa tahdissa
ottamaan kuluneen vuosikymmenen alun talouslaman
seurauksena. Näin turvataan tasa-arvoiset hyvinvointipalvelut
ja etuisuudet myös tulevaisuudessa, Lipponen linjaa.
Lipponen pitää edellisen ja nykyisen hallituksen aikana valmisteltua
perustuslakien uudistusta tärkeänä vaiheena kehityskulussa, jossa korostetaan
eduskunnan ja eduskuntavaalien merkitystä sekä hallituksen parlamentaarista
vastuuta. Uusi perustuslaki ja siihen liittyvä
lainsäädäntö tulee voimaan 1. maaliskuuta 2000.
Talous on kasvussa
Pääministerin mukaan kuluneen vuoden jälkimäisen puoliskon aikana kuva
kansainvälisen talouden kehityksestä on vakiintunut
toiveikkaaksi.
- Korkotaso ei ole kasvun esteenä. Hinnat ja
kustannukset ovat nousseet melko hillitysti. Epävarmuutta
aiheuttavat ongelmat kansainvälisen kaupan järjestelmien
kehittämisessä ja nopeasti nousseiden pörssiarvojen vakaus.
Pääministeri Lipponen toteaa, että edellisen hallituksen kaudella Suomessa
luotiin 200 000 uutta
työpaikkaa.
Siihen oli mahdollista päästä, kun syksystä 1995
alkaen talouskehitykselle muodostettiin luotettava pohja
ennätysmäisen kattavilla ja maltillista palkkalinjaa
noudattaneilla tulosopimuksilla.
Kasvaneet palkkatulot ja
keventynyt tuloverotus yhdessä työllisyyden paranemisen
kanssa lisäsi palkansaajien käytettävissä olevia tuloja lähes 20
prosentilla.
Lipposen mukaan kasvun myötä joillain aloilla on alkanut ilmetä pulaa
ammattitaitoisesta työvoimasta. Samalla yritysten
kannattavuuden parantuminen on lisännyt pääomatuloja ja
muita yritysten tuloksesta riippuvia tuloja.
- Tulonmuodostuksen ja taloudellisten etuisuuksien jakautumisen
arviointi on hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen jatkuva
tehtävä, jotta palkka- ja verokysymyksissä voidaan päästä
sosiaalisen tasa-arvon kannalta perusteltuihin ratkaisuihin.
Ylilyönteihin ja ahneuteen ei ole syytä eikä varaa, Lipponen toteaa.
Tervehdyksessään Lipponen pitää lähiviikkojen työehtoneuvotteluja
avainasemassa uusien työpaikkojen syntymistä tukevan kasvun ja hillityn
hintakehityksen kannalta.
- Maltillisen ja tasasuhtaisen palkkalinjan
merkitystä ei voi korvata muilla keinoilla, Lipponen korostaa.
Lipponen varoittaa suistumasta palkkakilpailuun, sillä se
kohottaisi muitakin kustannuksia ja vaurioittaisi
työllisyyden ja talouskasvun mahdollisuuksia. Se veisi pohjaa myös
hallitusohjelman sisältämältä verolinjaukselta.
Alueellisesta tasapainosta huolehdittava
Pääministeri kokee, että kansantalouden toipuessa lamasta huoli aluekehityksen
epätasaisuudesta on lisääntynyt. Kaikki valtakunnan osat,
maakunnat ja seutukunnat eivät ole päässeet kasvuun
samassa tahdissa.
- Erot korostuvat erityisesti talouden
korkeasuhdanteessa, kuten aina ennenkin. Alueiden erilaisessa
elpymistahdissa on kyse myös pitemmän aikavälin
rakennemuutoksesta.
- Vaikeudet kasautuvat alueilla, joiden
tuotantorakenteessa alkutuotannolla on keskeinen sija ja joilta
puuttuu korkean teknologian tuotantoa houkutteleva
yritysympäristö.
Edellisellä hallituskaudella aloitettiin erityistoimenpiteet
Itä-Suomen kehityksen vauhdittamiseksi. Vuoden vaihtuessa
alkava uusi Euroopan unionin rakennerahastojen ohjelmakausi
(2000-2006) antaa voimakkaan lisäsysäyksen Itä- ja
Pohjois-Suomen kehittämiselle ja arvokkaan tuen kansallisille
aluekehittämisen ratkaisuille.
- Päätöksenteko on siirtynyt
ratkaisevalla tavalla maakuntiin, Lipponen korostaa.
Lipposen mielestä uusi aluepolitiikka on talouskasvun turvaamista,
tuotantorakenteen monipuolistamista ja ennen muuta
osaamiseen ja uudistuvaan teknologiaan perustuvien
innovaatioiden kehittämistä.
- Maakuntien ja seutukuntien
kehittämisessä etusija on pantava osaavien ja kilpailukykyisten
toimintaympäristöjen luomiselle uuden yritystoiminnan
käyttöön.
Tasapainoisen aluekehityksen perusta on oppilaitoksissa,
osaamiskeskuksissa sekä yhteyksissä kansalliseen ja
kansainväliseen tutkimustietoon. Uuden luominen edellyttää
myös henkistä toimintatilaa ja suvaitsevaisuutta.
EU-puheenjohtajuus antoisa ja vaativa kokemus
Lipposen mielestä Suomen EU-puheenjohtajuus oli antoisa ja vaativa kokemus.
Työsuorituksena arvioituna se oli osoitus virkamiesvalmistelun
ja poliittisen päätöksenteon saumattomasta yhteistoiminnasta.
- Tulokset vastasivat melko hyvin niitä kunnianhimoisia
tavoitteita, joita Suomi oli puheenjohtajuusohjelmassaan
asettanut. Myönteistä kuvaa täydensivät kahden vaativan
huippukokouksen sekä maan eri puolilla järjestettyjen
kymmenien suurten kokousten onnistuneet järjestelyt, toteaa Lipponen.
EU:n laajentumiselle, perussopimuksen uudistamiselle ja
kriisinhallintakyvyn rakentamiselle annettiin Helsingissä selkeät
puitteet.
Tampereen Eurooppa-neuvostossa luotiin poliittiset
linjaukset maahanmuutto- ja turvapaikka-asioissa,
kansainvälisen rikollisuuden torjunnassa sekä ihmisten
oikeusturvan parantamisessa koko unionin alueella.
- Näiden poliittisten saavutusten rinnalla on tärkeätä, että
Brysselissä tapahtuva jokapäiväinen lainsäädäntötyö edistyi
Suomen kaudella. Arkiset asiat, kuten romuautodirektiivi tai
sähköisen kaupankäynnin säännöstö vaikuttavat merkittävällä
tavalla ihmisten jokapäiväiseen elämään.
- Avoimuutta ja asiallisuutta haluttiin korostaa kaikilla toiminnan
tasoilla. Suomen kausi jättää tässäkin suhteessa jälkensä
unionin toimintaan, toteaa Lipponen.
VILLE TENHUNEN
31.12.1999
Politiikka -sivulle
|