Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Mohandas Gandhi: "Suuri sielu" vai "puolialaston fakiiri"



Intian itsenäisyystaistelun johtohahmoa ja väkivallattomuuden apostolia Mohandas Karamchand Gandhia kutsutaan Intiassa ylistävällä lempinimellä Mahatma, Suuri sielu.


Brittiläisten siirtomaaisäntien keskuudessa yksinkertaisessa lannevaatteessa viihtynyttä askeettista Gandhia kutsuttiin puolestaan vähemmän mairittelevasti "puolialastomaksi fakiiriksi".

Fakiiri tai ei, britit joutuivat lopulta nöyrtymään pienen, hintelän, kaljupäisen ja silmälaseja käyttäneen Gandhin tahdon ja tinkimättömyyden edessä. Ajaessaan britit Intiasta Gandhi pani samalla alulle Brittiläisen imperiumin purkautumisen.

M.K. Gandhi syntyi vuonna 1869 Porbandarissa, Intian länsiosassa, korkean virkamiehen ja tämän neljännen vaimon nuorimpana lapsena.

Hän itse olisi halunnut ryhtyä lääkäriksi, mutta hänen perheensä uskonto - vishnulainen hinduismi - karsasti ihmisruumiin leikkelemistä ja perheen traditio toisaalta vaati antautumista hallintouralle. Niinpä Gandhi lähetettiin vuonna 1888 Britanniaan lukemaan lakia.


Kirjanoppia ja käytäntöä

Britanniassa Gandhi lyöttäytyi nopeasti yhteen tuon ajan toisinajattelijoiden kanssa. Lontoon kasvissyöjäpiireissä arvosteltiin ajan viktoriaanisia arvoja, kapitalismia ja teollisuusyhteiskuntaa.

Näissä piireissä Gandhi tutustui ensimmäistä kertaa kunnolla Raamattuun ja hindujen pyhään kirjaan Bhagavad Gitaan, joilla oli ratkaiseva vaikutus hänen elämänkatsomuksensa muotoutumiseen.

Tutkintonsa suoritettuaan Gandhi matkusti Intian kautta Etelä-Afrikkaan intialaisen yrityksen palvelukseen. Gandhin oleskelu Etelä-Afrikassa venyi vuodesta 21 vuoden mittaiseksi.

Hän puolusti intialaisen vähemmistön oikeuksia valkoisten rotusortopolitiikkaa vastaan, ja tuon kampanjan aikana hioutui hänen myöhemmin kuuluisaksi tullut oppinsa - väkivallaton yhteistyöstä kieltäytyminen ja totuudelle omistautuminen eli satyagraha.

Gandhi itse kuvasi myöhemmin Etelä-Afrikassa viettämäänsä aikaa elämänsä ratkaisevaksi käännekohdaksi.


Poliitikosta saarnamieheksi

Gandhi palasi Intiaan vuonna 1914 ja aloitti ensimmäisen satyagraha-kampanjan brittejä vastaan vuonna 1919. Hänen viestinsä oli yksinkertainen: siirtomaavallan kahleista vapautuakseen intialaisten olisi voitettava ennen kaikkea omat heikkoutensa.

Tähän tähdättiin väkivallattomalla yhteistyöstä kieltäytymisellä, jonka seurauksena Gandhi ja kymmenettuhannet hänen seuraajansa viettivät vuosikausia brittiläisen Intian vankiloissa.

Vuonna 1934 Gandhi erosi poliittisesta kodistaan Kongressipuolueesta, jota hän syytti väkivallattomuuden pitämisestä vain poliittisena aseena.

Gandhille se oli kaiken toiminnan perusta ja hän keskittyikin jakamaan opetuksiaan kastittomille ja maaseudun asukkaille, joita tuolloin oli noin 85 prosenttia Intian väestöstä.


Voiton katkera kalkki

Kun britit lopulta luovuttivat "kruununjalokivensä" intialaisille keskiyöllä 14. elokuuta 1947, Gandhi ei juhlinut. Intia oli saavuttanut itsenäisyytensä, mutta samalla jakautunut kahtia hindujen Intiaan ja muslimien Pakistaniin.

Uskontojen välisen suvaitsevaisuuden ja Intian yhtenäisyyden puolestapuhujan oli vaikea niellä tätä. Gandhi epäilikin hiljakseen, olivatko intialaiset sittenkään valmiita itsenäisyyteen.

Gandhin visio itsenäisestä Intiasta ei toteutunut toisessakaan mielessä. Hän haikaili yksinkertaisen elämän, uskonnollisuuden ja omavaraisen talonpoikaiskulttuurin sävyttämän Intian perään.

Intia kuitenkin valitsi Gandhin työtoverin Jawaharlal Nehrun viitoittaman sekulaarin tien, jolle "voimalat olivat nykyajan temppeleitä".

Vaikka itsenäinen Intia on suurimmalta osaltaan kulkenut toista tietä kuin Gandhi olisi halunnut, hänen elämänsä ja toimintansa itsenäisyyden saavuttamiseksi on innoittanut lukemattomia ihmisiä.

Albert Einstein ihaili Gandhia, ja samoin teki Martin Luther King. Tiibetin hengellinen johtaja Dalai-lama pitää häntä oppi-isänään, ja lähes kaikki maailman rauhanliikkeistä ovat kulkeneet hänen jalanjäljissään.

Intiassa Gandhin merkitys on hiipunut. Materialismi jatkaa voittokulkuaan, Gandhin lempilapset, kastittomat, ovat ryhmittäytyneet hänen kilpailijansa B.R. Ambedkarin muiston alle ja valtaa pitää hindunationalistinen BJP-puolue.

BJP:n eräs merkittävä taustavoima on puolisotilaallinen järjestö RSS, johon Gandhin vuonna 1948 murhanneella äärihindulla Nathuram Godsella oli läheiset suhteet.

STT-MH
31.12.1999


Ulkomaat -sivulle