Mohandas Gandhi: "Suuri sielu" vai "puolialaston fakiiri"
Intian itsenäisyystaistelun johtohahmoa ja väkivallattomuuden apostolia Mohandas Karamchand Gandhia kutsutaan Intiassa ylistävällä lempinimellä Mahatma, Suuri sielu.
Brittiläisten siirtomaaisäntien keskuudessa
yksinkertaisessa lannevaatteessa viihtynyttä
askeettista Gandhia kutsuttiin puolestaan
vähemmän mairittelevasti "puolialastomaksi
fakiiriksi".
Fakiiri tai ei, britit joutuivat lopulta nöyrtymään
pienen, hintelän, kaljupäisen ja silmälaseja
käyttäneen Gandhin tahdon ja tinkimättömyyden
edessä. Ajaessaan britit Intiasta Gandhi pani
samalla alulle Brittiläisen imperiumin
purkautumisen.
M.K. Gandhi syntyi vuonna 1869 Porbandarissa,
Intian länsiosassa, korkean virkamiehen ja tämän
neljännen vaimon nuorimpana lapsena.
Hän itse
olisi halunnut ryhtyä lääkäriksi, mutta hänen
perheensä uskonto - vishnulainen hinduismi -
karsasti ihmisruumiin leikkelemistä ja perheen
traditio toisaalta vaati antautumista
hallintouralle. Niinpä Gandhi lähetettiin vuonna
1888 Britanniaan lukemaan lakia.
Kirjanoppia ja käytäntöä
Britanniassa Gandhi lyöttäytyi nopeasti yhteen
tuon ajan toisinajattelijoiden kanssa. Lontoon
kasvissyöjäpiireissä arvosteltiin ajan
viktoriaanisia arvoja, kapitalismia ja
teollisuusyhteiskuntaa.
Näissä piireissä Gandhi
tutustui ensimmäistä kertaa kunnolla Raamattuun
ja hindujen pyhään kirjaan Bhagavad Gitaan, joilla
oli ratkaiseva vaikutus hänen
elämänkatsomuksensa muotoutumiseen.
Tutkintonsa suoritettuaan Gandhi matkusti Intian
kautta Etelä-Afrikkaan intialaisen yrityksen
palvelukseen. Gandhin oleskelu Etelä-Afrikassa
venyi vuodesta 21 vuoden mittaiseksi.
Hän
puolusti intialaisen vähemmistön oikeuksia
valkoisten rotusortopolitiikkaa vastaan, ja tuon
kampanjan aikana hioutui hänen myöhemmin
kuuluisaksi tullut oppinsa - väkivallaton
yhteistyöstä kieltäytyminen ja totuudelle
omistautuminen eli satyagraha.
Gandhi itse kuvasi
myöhemmin Etelä-Afrikassa viettämäänsä aikaa
elämänsä ratkaisevaksi käännekohdaksi.
Poliitikosta saarnamieheksi
Gandhi palasi Intiaan vuonna 1914 ja aloitti
ensimmäisen satyagraha-kampanjan brittejä
vastaan vuonna 1919. Hänen viestinsä oli
yksinkertainen: siirtomaavallan kahleista
vapautuakseen intialaisten olisi voitettava ennen
kaikkea omat heikkoutensa.
Tähän tähdättiin
väkivallattomalla yhteistyöstä kieltäytymisellä,
jonka seurauksena Gandhi ja kymmenettuhannet
hänen seuraajansa viettivät vuosikausia
brittiläisen Intian vankiloissa.
Vuonna 1934 Gandhi erosi poliittisesta kodistaan
Kongressipuolueesta, jota hän syytti
väkivallattomuuden pitämisestä vain poliittisena
aseena.
Gandhille se oli kaiken toiminnan perusta
ja hän keskittyikin jakamaan opetuksiaan
kastittomille ja maaseudun asukkaille, joita
tuolloin oli noin 85 prosenttia Intian väestöstä.
Voiton katkera kalkki
Kun britit lopulta luovuttivat "kruununjalokivensä"
intialaisille keskiyöllä 14. elokuuta 1947, Gandhi
ei juhlinut. Intia oli saavuttanut itsenäisyytensä,
mutta samalla jakautunut kahtia hindujen Intiaan
ja muslimien Pakistaniin.
Uskontojen välisen
suvaitsevaisuuden ja Intian yhtenäisyyden
puolestapuhujan oli vaikea niellä tätä. Gandhi
epäilikin hiljakseen, olivatko intialaiset sittenkään
valmiita itsenäisyyteen.
Gandhin visio itsenäisestä Intiasta ei toteutunut
toisessakaan mielessä. Hän haikaili yksinkertaisen
elämän, uskonnollisuuden ja omavaraisen
talonpoikaiskulttuurin sävyttämän Intian perään.
Intia kuitenkin valitsi Gandhin työtoverin
Jawaharlal Nehrun viitoittaman sekulaarin tien,
jolle "voimalat olivat nykyajan temppeleitä".
Vaikka itsenäinen Intia on suurimmalta osaltaan
kulkenut toista tietä kuin Gandhi olisi halunnut,
hänen elämänsä ja toimintansa itsenäisyyden
saavuttamiseksi on innoittanut lukemattomia
ihmisiä.
Albert Einstein ihaili Gandhia, ja samoin
teki Martin Luther King. Tiibetin hengellinen
johtaja Dalai-lama pitää häntä oppi-isänään, ja
lähes kaikki maailman rauhanliikkeistä ovat
kulkeneet hänen jalanjäljissään.
Intiassa Gandhin merkitys on hiipunut.
Materialismi jatkaa voittokulkuaan, Gandhin
lempilapset, kastittomat, ovat ryhmittäytyneet
hänen kilpailijansa B.R. Ambedkarin muiston alle
ja valtaa pitää hindunationalistinen BJP-puolue.
BJP:n eräs merkittävä taustavoima on
puolisotilaallinen järjestö RSS, johon Gandhin
vuonna 1948 murhanneella äärihindulla Nathuram
Godsella oli läheiset suhteet.
STT-MH
31.12.1999
Ulkomaat -sivulle
|