Yksilöllisten vahvuuksien tunnistaminen tärkeää oppimisessa
Lähes jokainen on hyvä jossakin, muistuttaa amerikkalainen lahjakkuuden monimuotoisuuden tutkija, professori Robert Sternberg Yalen yliopistosta.
- Opettajan tehtävä on auttaa jokaista oppilasta löytämään omat yksilölliset vahvuutensa. Elämässä eivät pärjää aina parhaiten koulussa fiksut.
- Menestyneille ihmisille on ominaista, että he tietävät, missä ovat hyviä, ja ottavat siitä kaiken irti. He tunnistavat myös heikkoutensa ja osaavat ottaa ne huomioon.
Robert Sternberg luennoi Niilo Mäki -instituutin
asiantuntijaseminaarissa Jyväskylässä.
Jo pienet lapset osoittavat erityistaipumuksia. Vanhempien olisi
syytä antaa lapsen kokeilla mahdollisimman monia asioita omien
vahvuuksien löytämiseksi. Myös heikkoudet ansaitsevat
huomiota, sillä jotkin niistä vaativat korjaamista, mutta toiset
voi kiertääkin.
Sternberg kertoo itse hahmottavansa heikosti tilaa ja siksi
eksyvänsä helposti.
- Voin varautua näihin tilanteisiin pyytämällä sanallisia ohjeita
tai jonkun henkilön avuksi, jotta löydän perille. Myös
työryhmissä on järkevää hyödyntää kunkin vahvuuksia, hän
toteaa.
Sternberg on arvostellut vallitsevaa koulujärjestelmää muistin
ja analyyttisen ajattelun merkityksen yliarvostamisesta. Hänen
mielestään opettamisessa ja oppimisen arvioinnissa pitäisi
huomata ja palkita erilaisia taitoja.
Joidenkin luovuudessa
korostuu äly, toisten persoonallisuudessa taas luovuutta
tukevat piirteet, kuten rohkeus, riippumattomuus, intuitio ja
kunnianhimo.
Suhtautuminen vaihtelee eri kulttuureissa
Tutkimustieto älykkyydestä riippumattomista
oppimisvaikeuksista on lisääntynyt merkittävästi viime vuosina.
Silti tutkijoilla on edelleen paljon tekemistä, jotta tieto
tavoittaisi käytännön kasvatus- ja opetustyötä tekevät.
Ilmiö on maailmanlaajuinen, mutta kulttuuriset vaihtelut ovat suuria,
sanoo aiheeseen perehtynyt professori Helena Grigorenko
Yalen yliopiston psykologian laitoksesta.
- Paljon on kiinni siitä, kuinka oppimisvaikeudet tunnistetaan ja
miten niihin suhtaudutaan. Esimerkiksi Japanissa niitä
tunnistetaan kovin vastahakoisesti ja kehotetaan vain lapsia
yrittämään enemmän, Grigorenko kertoo.
Kulttuuriset erot selittyvät osin kielten erilaisilla rakenteilla.
Esimerkiksi suomen pitkät sanat aiheuttavat ongelmia
lukunopeudessa, mutta ääntämisen mukainen kirjoitusasu
auttaa välttämään virheitä.
Grigorenkon mukaan myös venäjän
sanat kirjoitetaan usein aivan oikein, mutta sanojen
tunnistaminen ei automaattistu, ja oppimisvaikeudet näkyvät
lukemisen hitaudessa.
Heikko kielipää voi oppia matematiikkaa
Erityisistä kielellisistä vaikeuksista kärsivien lasten on todettu kohtaavan ongelmia myös matematiikan oppimisessa. Kielellisen
ja matemaattisen lahjakkuuden suhde on kuitenkin mutkikas,
huomauttaa professori Chris Donlan Lontoon yliopistosta.
- Jos lapsella on kielellisiä vaikeuksia, kaikki ei kuitenkaan ole
menetetty, sillä jotkin toiset taidot voivat auttaa. Esimerkiksi
visuaaliset taidot voivat auttaa omaksumaan matematiikkaa,
Donlan sanoo.
Hän myöntää, että arkikäsityksessä kieli- ja matikkapäistä on
jotakin perää. Hänen mukaansa matemaattisesti
erityislahjakkaat saattavat olla kielellisesti heikkoja.
Jos puhutaan jokapäiväisessä elämässä tarvittavista
matemaattisista taidoista, eroa tuskin huomaa.
- Kysymys on viestinnästä, joka toimii kahteen suuntaan, hän
huomauttaa.
Laaja-alaisissa lahjakkuustutkimuksissa eri lahjakkuuden lajien
on kuitenkin todettu liittyvän toisiinsa, mainitsee matematiikan
oppimisvaikeuksien tutkija Pekka Räsänen Niilo Mäki
-instituutista.
STT-IA
23.6.2000
Ajassa -sivulle
|