Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Liikenteen kehityssuuntia selvitetty



Liikenneministeriön tutkimuksessa on selvitetty liikenteen tulevaisuuden kehityssuuntia.


Koska liikenteen kehitys on riippuvainen yhteiskunnallisista muutoksista, tutkimuksessa selvitettiin liikenteen tulevaisuuteen vaikuttavia poliittisia, ekonomisia, sosiaalisia, teknologisia ja ekologisia tekijöitä.

Tutkimuksessa on myös hahmoteltu jokaisen skenaarion edellyttämiä liikennepoliittisia linjauksia. Tutkimuksella haluttiin selvittää, millä tavalla liikennejärjestelyt pitää hoitaa niin, että kasvavat ympäristövaatimukset voidaan ottaa huomioon tinkimättä talouden kasvutavoitteista.

Talouskasvuskenaariot ovat tutkimuksen mukaan todennäköisimpiä. Ne perustuvat oletukselle, että päätöksentekorakenteet säilyvät suhteellisen muuttumattomina ja yhteiskunnan ensisijainen tavoite jatkossakin on talouskasvu.

Talouskasvuskenaarioita on neljä. Jos päätöksenteko on lyhytnäköistä, riskinä on, että joudutaan hallitsemattoman aineellisen kasvun skenaarioon tai että mikään ei muutu.

Hallitsemattoman aineellisen kasvun skenaariossa henkilöauton osuus liikennejärjestelmässä kasvaa enemmän kuin muissa skenaarioissa. Myös lentoliikenne lisääntyisi reilusti. Kevyt liikenne ja linja-autoliikenne vähenisivät huomattavasti nykyisestä.

Nykyisellä linjalla jatkettaessa henkilöauton osuus kasvaa nykyisestä, mutta pysyy kuitenkin pienempänä kuin hallitsemattomassa kasvussa. Muut liikennemuodot pysyisivät suurin piirtein entisellään.

Pidemmän tähtäimen suunnittelu mahdollistaa liikenteen kehittämisen ympäristöystävällisempään suuntaan. Tämä skenaario korostaa yhteisiä pelisääntöjä yhteiskunnan kehittämiseen, sekä maailmanlaajuisesti että paikallisesti.

Henkilöautolla kuljettaisiin tämän skenaarion mukaan vain hieman enemmän kuin nyt ja kevyen liikenteen osuus pysyisi suurin piirtein yhtä suurena kuin tällä hetkellä.

Markkinavetoisen optimismin skenaariota leimaa vahva teknologiausko. Markkinavetoisessa optimismissa uskotaan, että yhteiskunnan ongelmat ratkeavat itsestään.

Henkilöauton käyttö kasvaisi, mutta ei nousisi yhtä korkealle kuin hallitsemattomassa aineellisessa kasvussa. Kevyen liikenteen merkitys vähenisi hieman.

Rakennemuutosskenaariot edellyttävät hallittua muutosta nykytilanteeseen. Rakennemuutoksen aikaansaamiseksi on määriteltävä, mihin tulevaisuuteen kehitys halutaan ohjata.

Tärkeätä on myös, että kaikilla toimijoilla on yhteinen visio. Skenaarioiden taustana on mm. tietoisuus siitä, että nykyinen aineellinen kasvu ja kulutus ovat ekologisesti kestämättömiä.

Rakennemuutosskenaariota on kaksi: hajautuva tietoyhteiskunta ja keskittyvä laadullinen kasvu. Molemmissa skenaarioissa yhteiskunta ottaa selkeän roolin alue- ja yhdyskuntarakenteen muokkaamisessa haluttuun suuntaan.

Hajautuvassa tietoyhteiskunnassa kaikki kuljetusmuodot kasvaisivat vain hieman. Keskittyvän laadullisen kasvun skenaario korostaa linja-auto- ja kiskoliikennettä sekä kevyttä liikennettä.

Arvomuutosskenaario toteutuu, jos ihmiset itse tiedostavat, että heidän on muutettava erityisesti suhtautumistaan luontoon. Skenaariossa ihmiset omaksuvat uusia luontokeskeisiä elintapoja.

Arvomuutosskenaarioon edellyttämät muutokset ovat niin isoja, että skenaarion arvellaan toteutuvan todennäköisesti vain jonkun kriisin seurauksena. Henkilöauton käyttö vähenisi arvomuutosskenaarioissa huomattavasti ja kevyen liikenteen osuus kuljetusmuodoista kasvaisi.

IA
23.6.2000


Politiikka -sivulle