Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







EU:n liikenneministerien sopivat rautatietekniikan yhdenmukaistamisesta



EU:n liikenneministerien on tarkoitus sopia rautateiden tekniikan yhdenmukaistamisesta seuraavassa kokouksessaan. Ministerit hyväksyvät päätelmät Galileo-satelliittipaikannushankkeesta, liikenneturvallisuudesta ja merikuljetusten turvallisuudesta.


EU:n liikenneministerit kokoontuvat Luxemburgissa ensi viikon maanantaina.

Liikenneministerit hyväksynevät Euroopan rautateiden tekniikkaa yhdenmukaistavan direktiiviehdotuksen. Ehdotus luo puitteet tekniikan yhdenmukaistamiselle, mutta yksityiskohdista sovitaan myöhemmin.

Suomi on pitänyt tärkeänä, ettei direktiivistä saa olla haittaa Venäjän liikenteelle, onhan Suomessa ja Venäjällä leveämpi raideväli kuin suuressa osassa EU:ta.

Suomen tavoite näyttää olevan toteutumassa, sillä jäsenmaa voisi saada luvan olla soveltamatta määräyksiä kolmansien maiden junavaunuihin. Poikkeus edellyttää, että vaunut tulevat maasta, jossa raideleveys poikkeaa EU:n pääasiallisesta raideleveydestä.

Komissio antaa ministereille väliraportin Galileo-satelliittipaikannushankkeesta. Raportissa komissio kertoo hankkeen aikataulusta ja teknisestä toteuttamisesta.

Neuvoston päätelmissä korostetaan, että Galileon palvelutaso pitää olla yhtä hyvä myös pohjoisilla leveysasteilla. Varsinkin Suomi ja Ruotsi ovat kantaneet tästä huolta.

Seuraavaan kokoukseen lokakuussa odotetaan komissiolta hankkeen kustannushyötyanalyysiä. Galileon määrittelyvaihe päättyy tämän vuoden lopulla, jolloin pitää tehdä päätökset Galileo-hankkeen organisaatiosta, rahoituksesta ja hallinnoinnista.

Maailman radiokonferenssi myönsi toukokuun lopulla Galileolle sen tarvitsemat taajuudet.


Liikenneturvallisuus esillä

Ministerit aikovat hyväksyä liikenneturvallisuutta koskevat päätelmät. Päätelmissä kannatetaan turvavyön käyttöpakkoa kaikkiin ajoneuvoihin ja nopeudenrajoittimien vaatimista yli 3,5 tonnin kuorma- ja linja-autoihin.

Jäsenmaille suositellaan rattijuopumusrajaksi korkeintaan 0,5 promillea. Komissiolta toivotaan myös uusia autoja koskevaa direktiiviehdotusta, jolla autojen etuosat määrättäisiin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kannalta turvallisemmiksi.

Lainsäädännön lisäksi liikenneturvallisuutta aiotaan edistää tutkimuksella, tiedonvaihdolla ja kampanjoilla.

Kokouksessa hyväksytään myös päätelmät merikuljetusten turvallisuudesta. Kaikkia EU-maita kehotetaan hyväksymään kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n ja kansainvälisen työjärjestön ILO:n yleissopimukset.

Turvallisuutta halutaan edistää muuttamalla luokituslaitos- ja satamavalvontadirektiivejä sekä ottamalla käyttöön kaksoisrungolla varustetut öljysäiliöalukset.

EU halutaan mukaan valvomaan luokituslaitoksia, jotka huolehtivat laivojen katsastamisesta ja tarkastamisesta. Komissio osallistuisi laitosten hyväksymiseen ja se voisi myös evätä laitoksen toiminnan väliaikaisesti. Hyväksytyille laitoksille halutaan myös tiukemmat vaatimukset.

Ulkomaiset alukset halutaan tarkastaa entistä perusteellisemmin EU:n satamissa. Satamavalvontadirektiiviehdotuksen käsittely on vasta alussa. Esillä on myös ehdotus luopua nopeammin yksinkertaisella rungolla varustetuista säiliöaluksista.


Lentomatkustajien oikeudet esillä

Kokouksessa on esillä ehdotus direktiiviksi, jolla säädeltäisiin lentokoneiden matkustamomiehistön kelpoisuutta ja koulutusta turvallisuusasioissa. Direktiiviehdotus annettiin jo kolme vuotta sitten.

Komissio esittelee neuvostolle, miten se haluaisi parantaa lentomatkustajien oikeuksia. Komissio kertoo myös Euroopan ilmatilan hallintaa ja lentoliikenteen ruuhkia pohtineen työryhmän työn etenemisestä. Esillä ovat myös eurooppalaisen lentoturvallisuusviranomaisen EASA:n toteuttamisvaihtoehdot.

Ministerit keskustelevat siitä, annetaanko komissiolle oikeus neuvotella Yhdysvaltojen kanssa myös lentoliikenteen liikenneoikeuksista ja hinnoittelusta. Komissio haluaisi luoda Yhdysvaltojen kanssa yhteisen lentoliikennealueen.

IA
23.6.2000


Politiikka -sivulle