Työryhmä: Erityinen tuomareiden kurinpitojärjestelmä ei tarpeen
Oikeusministeriön työryhmä ei näe tarvetta erillisen tuomareiden kurinpitolautakunnan perustamiselle. Sen sijaan työryhmä katsoo, että nykyisin käytettävissä olevia virkamiesoikeudellisia seuraamuskeinoja tulisi kehittää ja käyttää ongelmatilanteissa nykyistä tehokkaammin hyväksi.
Tuomareiden kurinpitojärjestelmän luomista pohtinut työryhmä luovutti mietintönsä keskiviikkona
oikeusministeri Johannes Koskiselle.
Työryhmää johti professori Olli Mäenpää Helsingin
yliopistosta. Kurinpitojärjestelmän perustamista ehdotti 1998 oikeusministeriön asettama
tuomaritoimikunta.
Myös kirjallinen huomautus mahdolliseksi
Tuomarit ovat virkamiesoikeudellisesti virkamiehiä, mutta heidän oikeusasemansa poikkeaa
eräissä kohdin muista virkamiehistä. Tuomareiden virassa pysymisoikeus on vahvempi kuin
muiden virkamiesten, mikä perustuu perustuslain vaatimukseen tuomareiden riippumattomuudesta.
Virkamieslain säännökset virkavelvollisuuksien noudattamisesta koskevat kuitenkin myös
tuomareita.
Pääsääntö on, että tuomarin virkasuhde voidaan päättää ainoastaan viraltapanorangaistuksella,
jonka tuomioistuin tuomitsee rikoksesta. Tuomari voidaan erottaa tuomioistuimen päätöksellä
myös, jos hän on tullut terveydentilansa vuoksi kyvyttömäksi hoitamaan virkaansa.
Rikoslaissa rangaistavaksi säädettyjen tekojen, sekä virkarikosten että muiden rikosten, suhteen
tuomareilla ei ole erityisasemaa. Tuomarin pidättäminen virantoimituksesta esim. rikossyytteen
tutkimusten ajaksi edellyttää kuitenkin tuomioistuimen päätöstä.
Kurinpitojärjestelmää pohtinut työryhmä korostaa, että luotettavan ja moitteettoman toiminnan
turvaaminen tuomioistuimissa on olennaisen tärkeää.
Työryhmä päätyi kuitenkin siihen, että
nykyisin käytettävissä olevien seuraamus- ja valvontakeinojen - ääripäissään esimiehen antaman
työnjohdollisen huomautuksen ja viraltapanorangaistuksen - väliin jäävä alue on niin kapea, ettei
erillisen tuomareihin kohdistuvan kurinpitojärjestelmän luominen ole tarkoituksenmukaista.
Työryhmä huomauttaa, että parhaillaan on vireillä tai juuri toteutunut muutoksia, jotka on otettava
huomioon harkittaessa kurinpitomenettelyn tarvetta.
Tuomarien nimittämistä ja
kelpoisuusvaatimuksia koskeva lainsäädäntö on juuri uudistettu, ja tuomarien koulutusta koskevan
järjestelmän luominen on oikeusministeriön asettaman työryhmän pohdittavana. Kurinpitoa
sivuavat erityisesti vireillä olevat virkarikoslainsäädännön uudistaminen ja tuomarien
esteellisyyttä koskevien säännösten uudistaminen.
Tuomioistuinten sisäisessä hallinnossa ollaan siirtymässä johtamismalliin, jossa tuomioistuimen
päällikkö esimiehenä vastaa yksikön toiminnasta. Lisäksi on otettava huomioon, että sekä
valtioneuvoston oikeuskansleri että eduskunnan oikeusasiamies ovat perustuslain mukaan myös
tuomareiden virkatoimien laillisuusvalvojia.
Työryhmän mielestä tulisi kuitenkin selvittää mahdollisuuksia muuttaa valtion virkamieslakia niin,
että kirjallinen varoitus voitaisiin antaa myös tuomarille moitittavan käyttäytymisen johdosta.
Tällä hetkellä tätä virkamieslain säännöstä ei sovelleta tuomareihin.
Sen sijaan muut
virkamieslain mukaiset työnjohto- ja valvontamääräykset ovat käytettävissä myös tuomareiden
kohdalla. Tällaisia ovat esim. vapaamuotoinen huomautus, kehotus tai puhuttelu.
Rikoslain nojalla virkamies voidaan tuomita viraltapantavaksi, jos hänet tuomitaan rikoksesta
vankeuteen. Edellytyksenä on, että rikos osoittaa hänet sopimattomaksi olemaan virkamiehenä.
Työryhmä ehdottaa, että viraltapano tulisi olla mahdollinen myös, jos rikoksesta seuraa
sakkorangaistus. Tällöinkin edellytettäisiin, että teko osoittaa tuomarin ilmeisen sopimattomaksi
jatkamaan tehtävässään.
Eettinen lautakunta vapaaehtoiseksi
Työryhmä pohti lisäksi tuomarien eettisen lautakunnan perustamista. Vaikka eettisistä
kysymyksistä keskustelu on sinänsä tarpeellista ja kannatettavaa, ei työryhmän mielestä ole
kuitenkaan tarvetta lainsäädännöllä perustaa lautakuntaa sitä varten.
Työryhmä katsoo, että tällaisen toimielimen luominen ja jatkokehittäminen soveltuisi parhaiten
vapaaehtoiselta pohjalta alan järjestöjen tehtäväksi. Eettiset kysymykset voitaisiin ottaa myös
osaksi sekä oikeustieteellisiä perusopintoja että suunnitteilla olevaa tuomarikoulutusta, toimikunta
ehdottaa.
Mietintöön liittyvässä eriävässä mielipiteessään hovioikeudenlaamanni Varpu Lahti ja asianajaja Marja-Liisa Starckjohann katsovat, että nykyisiä virkasyyte- ja laillisuusvalvontamenettelyjä täydentämään tarvitaan erityinen tuomareiden kurinpitolautakunta.
IA
31.3.2000
Politiikka -sivulle
|