Päivittämällä saadaan vakautta myös peleihin
Kun uudesta pelistä joutuu maksamaan 250-300 markkaa, pelaaja haluaa pelin myös toimivan. Harmittavan usein peli julkaistaan keskeneräisenä, ilman kunnon testausta. Tämän ilmiön aiheuttaa monasti pelimarkkinat.
Markkinoille tulevalle pelille annetaan deadline, takaraja, jolloin peli pitää saada myyntiin.
Varsinkin viikot ennen joulua ovat tärkeitä julkaisijoille.
Peliä hypetetään, eli haetaan pelille julkisuutta jo pitkin vuotta ja
sen julkaisu luvataan jouluksi. Kun pelin julkaisuajankohta on käsillä, peli saatetaan päästää markkinoille
pahastikin keskeneräisenä.
Internet on tuonut pelipäivitykset kaikkien surffaajien ulottuville.
Mutta tämäkin on kaksiteräinen miekka. Toisaalta Internet-yhteyden omaavat saavat
päivitykset peleihin, mutta toisaalta pelien kehittelijät luottavat pelaajien päivittävän pelejään ja näin jättävät
testaukset kunnolla tekemättä.
Päivitykset sisältävät korjauksen pelissä olevaan virheeseen, bugiin.
Alkuperäinen peli saattaa olla epävakaa joillakin laitekokoonpanoilla ja päivitetyllä
pelillä on parempi laitteistoyhteensopivuus.
Myös uusia ominaisuuksia tai toimintoja saadaan päivityksillä käyttöön.
Esimerkiksi autopeleihin saadaan lisää ratoja sekä ajokkeja, urheilupeleihin kuluneen kauden joukkueet tai
pelaajat, räiskintöihin hahmoja sekä aseita.
Epävakaus ei aina ole ohjelman vika
Varsinkin uudet 3D-näytönohjaimet ovat syynä pelien toimimattomuuteen.
Kun pelin kehittelyyn saattaa kulua 1-3 vuotta ja uusia näytönohjaimia julkaistaan noin puolen vuoden välein, on
katastrofi valmis.
Pelejä ei voida optimoida kaikille julkaistuille näytönohjaimille, joten
näytönohjaimen ajurit saattavat olla epäyhteensopivia vain muutaman viikon tai
kuukauden vanhan pelin kanssa.
Pelinkehittäjät tekevät ahkeraan töitä myös pelin julkaisun jälkeen
saadakseen pelin vakaaksi eri laitekokoonpanojen kanssa.
Aina ei vika ole pelkästään pelissä, jos se ei toimi. Varsinkin nykyään
voidaan mikro ylikellottaa väylänopeuksia nostamalla. Tämä virittely saattaa aiheuttaa
laitteiston tai pelin epävakauden.
Jos mikro on ylikellotettu ja uusi peli ei toimi, kannattaa ensin palauttaa mikron omat oletusasetukset ja kokeilla
peliä uudestaan. Myös kaikkien mikron komponenttien ajurit kannattaa pitää ajantasalla hakemalla uusimmat
ajuripäivitykset valmistajan tai jälleenmyyjän web-sivuilta.
Ennen uusien ajureiden asennusta tarkistetaan, että ajurit on varmasti juuri omassa mikrossa olevaan
komponenttiin. Myös ajuri- tai pelipäivityksen asennusohjeet on
hyvä lukea ennen asentamista.
Ohjeet löytyvät joko www-sivuilta suoraan tai erillisenä tiedostona.
Myös itse päivitystiedosto saattaa sisältää ohjeet.
Samat versiot verkkopeleihin
Jotkut päivitykset saattavat hävittää itse tehdyt pelaajaprofiilit tai tallennetut pelitilanteet. Nämä kannattaakin
kopioida varmuuden vuoksi toiseen paikkaan ennen päivityksen ajamista. Päivityksen jälkeen tiedostot siirretään
takaisin omallle paikalle.
Päivitysten suorittamisessa on paljonkin eroja. Helpoimmat sujuvat purkamalla päivityspaketti ja suorittamalla
EXE-päätteinen tiedosto. Päivitys itse etsii kyseisen
pelin kansion ja asentuu automaattisesti.
Toista ääripäätä edustaa päivitykset joiden tiedostot purkamisen jälkeen joudutaan
siirtämään yksitellen oikeisiin kansioihin. Usein joudutaan korvaamaan useitakin
tiedostoja päivitetyillä versioilla.
Verkkopeliä harrastavan on oltava tarkkana päivitysten kanssa, sillä verkkopeli ei
välttämättä toimi jos pelaajilla on käytössään eri päivitykset. Yleisohjeena onkin, että
kaikilla verkkopeliin osallistuvilla pitäisi olla käytössään sama päivitysversio.
Päivitys muuttaa usein myös pelin versiota. Pelin version voi tarkistaa alkukuvista tai
asetuksista. Myös päivityksen asennusohjeet saattavat sisältää tiedon mistä versiosta mihin versioon peli
päivitetään.
Päivitykset voivat olla myös eri markkinaversioihin. Näitä ovat esimerkiksi Yhdysvaltojen markkinoille tarkoitetut
pelit (US-versio) tai Englannin markkinoille (UK-versio).
Selvitä aina ennen päivitystä pelisi markkinaversio. Tämä käy ilmi pelipakkauksesta
tai ohejetiedostosta.
Päivitykset löytyvät pelin kehittäjän tai julkaisijan www-sivuilta. Myös
monet tietokonelehdet ja peleihin keskittyneet saitit ylläpitävät peli-,
ohjelmisto- ja laiteajuripäivityksiä omilla www-sivuillaan.
Ohjelmiston päivityspaketin koko voi vaihdella varsin paljon. Päivityspaketin koko voi olla vain muutamia kilotavuja
tai jopa kymmeniä megatavuja. Tällä on merkitystä varsinkin silloin, kun päivitysversioita haetaan verkosta.
Päivityksestä koituva vaiva kuitenkin korvataan moninkertaisesti paremmin ja ehkä
myös sulavammin pyörivällä pelillä.
MIKA KULMALA
31.3.2000
Ajassa -sivulle
|