Ruotsin taito ei aina riitä ruotsiksi oppimiseen
Kaksikieliset tiukoilla koulussa
Ruotsinkielisiin kouluihin kaivataan lisää äidinkielen opetusta, koska erot oppilaiden ruotsin kielen taidoissa haittaavat oppimista.
Opettajien arvion mukaan kielivaikeuksia on joka
viidennellä ruotsiksi kouluaan käyvällä, kertoo Etelä-Suomen
lääninhallituksen selvitys.
Syy löytynee suomen kielen vahvasta vaikutuksesta.
Paikkakunnilla, joilla suomi on vahvassa asemassa, ruotsinkieliset
koulut ovat joutuneet alentamaan äidinkielen opetuksensa tasoa.
Selvityksestä ilmenee, että kaiken kaikkiaan kolmannes
ruotsinkielisten koulujen oppilaista puhuu välitunnilla suomea
keskenään.
Sivistystoimentarkastaja Martin Gripenberg pohtii, kannattaako
kaikkia kaksikielisiä lapsia edes panna ruotsinkieliseen kouluun.
Luokassa tilanne käy hankalaksi, kun äidinkielen opetus
sovitetaan heikoimpien mukaan eikä taitavammille kielenkäyttäjille
riitä opittavaa.
Kirjat apuun
- Koulut ovat selvästi kiinnostuneempia opettamaan kelvollista
ruotsia kaksikielisille lapsille kuin erinomaista ruotsia yksikielisille
lapsille, katsoo Gripenberg.
Hän kehottaa vanhempia lukemaan päivittäin kaksikielisille
lapsilleen, jos he haluavat näiden käyvän koulunsa ruotsiksi. Myös
ruotsinkielisissä kouluissa oppilaisiin voitaisiin juurruttaa hyvää
ruotsia päivittäisten lukuvarttien avulla.
Kaikkein eniten hankaluuksia on puhtaasti suomenkielisillä
oppilailla, joita on noin viisi prosenttia ruotsinkielisten koulujen
oppilaista. 45 prosenttia oppilaista on kaksikielisestä kodista, ja
loput eli puolet kaikista oppilaista on täysin ruotsinkielisiä.
Puutteellista ruotsin taitoa voidaan paikata joko tukiopetuksella ja
erityisopetuksella tai tehostamalla koko luokan äidinkielen
opetusta. Gripenbergin mukaan oppilaiden on helpompia
hyväksyä koko luokan lisäopetus. Tuki- ja erityisopetukseen
suhtaudutaan usein kielteisesti.
STT-IKK
24.11.2000
Kotimaa -sivulle
|