Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Dieettihuijaukset käyvät kaupaksi Yhdysvalloissa



Amerikkalaiset on julistettu maailman lihavimmaksi kansaksi, ja epätoivoiset kilojensa kanssa kamppailevat jenkit ovat valmiita tarttumaan varsin epätoivoisiin oljenkorsiin karistaakseen ylimääräiset kilot mahdollisimman vähällä vaivalla.


Kaupaksi käykin lähes mikä vain ihmetavara.

Saippuamainos lupaa, että läski suorastaan valuu viemäristä alas. Aoqili-merileväsaippuaa kauppaava yritys lupaa web-sivuillaan, että saippua pistää aineenvaihdunnan jylläämään ja kahdessa kuukaudessa katoaa kymmenen kiloa. Neljä saippuaa maksaa noin 276 markkaa.

Ihmesormuksen sormeen pujotus vastaa kolmen kilometrin hölkkää, koska sormus aktivoi sormen akupisteitä ja rasvamakkaroille tulee äkkilähtö. Valmistaja lupaa jopa sen, että pikkusormessa sormus sulattaa reiden läskejä, peukalossa pidettäessä kasvot puolestaan kaventuvat.

Erityiset kasvikuiduista tehdyt kengänpohjalliset laihduttavat, sillä niiden avulla rasva sujahtaa elimistön läpi ilman, että se muuttuu kiloiksi.

Toisentyyppisten pohjallisten mainos lupaa, että jalkapohjan hermonpäihin kohdistuvat painallukset pudottavat painoa vaivattomasti.


Ihmepillereiden kauppa moninkertaistunut

Ihmekapistusten lisäksi tulevat tietty kaikenlaiset pillerit, liuokset ja jauheet, jotka lupaavat kilojen karisevan ilman laihdutuksen ja liikunnan piinaa.

- Chitosan on nyt suosituin, sanoo Vitamin World -liikeen myymäläpäällikkö Jeff. Chitosan on äyriäisten, mm. katkaravun kuorista jauhettu valmiste, jonka sanotaan imevän itseensä ruuassa olevan rasvan, joten se ei muutu läskiksi.

- Itse asiassa kaikki tältä seinältä menee hyvin kaupaksi, sanoo Jeff ja osoittaa hyllystöä, jossa on kaikkea mahdollista laihdutusteestä aineenvaihdunnan kiihdyttäjiin ja rasvanpolttajiin.

GNC-luontaistuotekaupan suosikkituote on laatikko, joka sisältää noin 10 erilaista päivän mittaan otettavaa pilleriä annospussissa.

- Tämä tehoaa todella nopeasti, kehuu myyjä ja vetoaa tuttaviensa onnistuneisiin dieetteihin. Pillerit ovat niin isoja, että vatsaan ei taatusti mahdukaan mitään muuta ainakaan pariin tuntiin.

New York Times -lehden keräämän tilaston mukaan vuodesta 1996 erilaisten, ilman reseptiä myytävien laihdutuslääkkeiden myynti on lähes viisinkertaistunut. Tänä vuonna myynniksi arvioidaan 782 miljoonaa dollaria (5,3 miljardia markkaa).

Neljä vuotta sitten erilaisia hoikistumista lupaavia valmisteita myyntiin noin 168 miljoonalla dollarilla (1,2 miljardilla markalla).

Kun laskuihin otetaan mukaan kaikki muut vaivatonta hoikkuutta lupaavat ihmetuotteet, niin amerikkalaiset kilojensa kanssa kamppailevat syytävät epämääräisiin tuotteisiin 6 miljardia dollaria (yli 41 miljardia markkaa) vuodessa.

Samalla kuluttajien valitukset harhaanjohtavasta mainonnasta ovat lisääntyneet selvästi.

Pari vuotta sitten liittovaltion kauppakomissiolle tehtiin alle kaksisataa valitusta vuodessa, tänä vuonna niitä kertyy arviolta lähes 800.


Ihmeet syrjäyttävät dieetin

Amerikkalaiset terveysviranomaiset ovat huolissaan ihmetuotehuumasta, sillä kuluttajat eivät enää ole kiinnostuneita normaalikeinoin tapahtuvasta painonpudotuksesta, vaan luottavat mieluummin oikoteihin ja lupauksiin ihmeistä. Tämä suuntaus näkyy selvästi tilastoissa.

Laihduttamisen tukena käytettävien valmisjuomien ja välipalapatukoiden myynti on laskenut muutamassa vuodessa selvästi, samoin vähärasvaisten ja vähäkaloristen valmisruokien markkinat ovat hyytyneet. Samaan aikaan suuret dieettiyritykset, kuten Jenny Craig ja Weight Watchers ovat menettäneet markkinoitaan. Dieettilimppareidenkin myynti on laskenut.

Ainoastaan siis pikaisia ihmeitä lupaavien tuotteiden myynti kukoistaa.

Tuotteiden markkinoijat eivät yleensä edes yritä todistaa tieteellisesti tuotteidensa tehoa. Kun yksi tuote lakkaa vetoamasta asiakkaisiin, se vedetään markkinoilta ja tilalle tuodaan joku muu ihmevimpain.

STT-IKK
24.11.2000


Ulkomaat -sivulle