Dieettihuijaukset käyvät kaupaksi Yhdysvalloissa
Amerikkalaiset on julistettu maailman lihavimmaksi kansaksi, ja epätoivoiset kilojensa kanssa kamppailevat jenkit ovat valmiita tarttumaan varsin epätoivoisiin oljenkorsiin karistaakseen ylimääräiset kilot mahdollisimman vähällä vaivalla.
Kaupaksi käykin lähes mikä vain ihmetavara.
Saippuamainos lupaa, että läski suorastaan valuu viemäristä alas.
Aoqili-merileväsaippuaa kauppaava yritys lupaa web-sivuillaan,
että saippua pistää aineenvaihdunnan jylläämään ja kahdessa
kuukaudessa katoaa kymmenen kiloa. Neljä saippuaa maksaa
noin 276 markkaa.
Ihmesormuksen sormeen pujotus vastaa kolmen kilometrin
hölkkää, koska sormus aktivoi sormen akupisteitä ja
rasvamakkaroille tulee äkkilähtö. Valmistaja lupaa jopa sen, että
pikkusormessa sormus sulattaa reiden läskejä, peukalossa
pidettäessä kasvot puolestaan kaventuvat.
Erityiset kasvikuiduista tehdyt kengänpohjalliset laihduttavat, sillä
niiden avulla rasva sujahtaa elimistön läpi ilman, että se muuttuu
kiloiksi.
Toisentyyppisten pohjallisten mainos lupaa, että
jalkapohjan hermonpäihin kohdistuvat painallukset pudottavat
painoa vaivattomasti.
Ihmepillereiden kauppa moninkertaistunut
Ihmekapistusten lisäksi tulevat tietty kaikenlaiset pillerit, liuokset
ja jauheet, jotka lupaavat kilojen karisevan ilman laihdutuksen ja
liikunnan piinaa.
- Chitosan on nyt suosituin, sanoo Vitamin World -liikeen
myymäläpäällikkö Jeff. Chitosan on äyriäisten, mm. katkaravun
kuorista jauhettu valmiste, jonka sanotaan imevän itseensä
ruuassa olevan rasvan, joten se ei muutu läskiksi.
- Itse asiassa kaikki tältä seinältä menee hyvin kaupaksi, sanoo
Jeff ja osoittaa hyllystöä, jossa on kaikkea mahdollista
laihdutusteestä aineenvaihdunnan kiihdyttäjiin ja rasvanpolttajiin.
GNC-luontaistuotekaupan suosikkituote on laatikko, joka sisältää
noin 10 erilaista päivän mittaan otettavaa pilleriä annospussissa.
- Tämä tehoaa todella nopeasti, kehuu myyjä ja vetoaa
tuttaviensa onnistuneisiin dieetteihin. Pillerit ovat niin isoja, että
vatsaan ei taatusti mahdukaan mitään muuta ainakaan pariin
tuntiin.
New York Times -lehden keräämän tilaston mukaan vuodesta
1996 erilaisten, ilman reseptiä myytävien laihdutuslääkkeiden
myynti on lähes viisinkertaistunut. Tänä vuonna myynniksi
arvioidaan 782 miljoonaa dollaria (5,3 miljardia markkaa).
Neljä vuotta sitten erilaisia hoikistumista lupaavia valmisteita myyntiin
noin 168 miljoonalla dollarilla (1,2 miljardilla markalla).
Kun laskuihin otetaan mukaan kaikki muut vaivatonta hoikkuutta
lupaavat ihmetuotteet, niin amerikkalaiset kilojensa kanssa
kamppailevat syytävät epämääräisiin tuotteisiin 6 miljardia dollaria
(yli 41 miljardia markkaa) vuodessa.
Samalla kuluttajien valitukset harhaanjohtavasta mainonnasta
ovat lisääntyneet selvästi.
Pari vuotta sitten liittovaltion kauppakomissiolle tehtiin alle
kaksisataa valitusta vuodessa, tänä vuonna niitä kertyy arviolta
lähes 800.
Ihmeet syrjäyttävät dieetin
Amerikkalaiset terveysviranomaiset ovat huolissaan
ihmetuotehuumasta, sillä kuluttajat eivät enää ole kiinnostuneita
normaalikeinoin tapahtuvasta painonpudotuksesta, vaan
luottavat mieluummin oikoteihin ja lupauksiin ihmeistä.
Tämä suuntaus näkyy selvästi tilastoissa.
Laihduttamisen tukena käytettävien valmisjuomien ja
välipalapatukoiden myynti on laskenut muutamassa vuodessa
selvästi, samoin vähärasvaisten ja vähäkaloristen valmisruokien
markkinat ovat hyytyneet. Samaan aikaan suuret dieettiyritykset,
kuten Jenny Craig ja Weight Watchers ovat menettäneet
markkinoitaan. Dieettilimppareidenkin myynti on laskenut.
Ainoastaan siis pikaisia ihmeitä lupaavien tuotteiden myynti
kukoistaa.
Tuotteiden markkinoijat eivät yleensä edes yritä todistaa
tieteellisesti tuotteidensa tehoa. Kun yksi tuote lakkaa
vetoamasta asiakkaisiin, se vedetään markkinoilta ja tilalle
tuodaan joku muu ihmevimpain.
STT-IKK
24.11.2000
Ulkomaat -sivulle
|