Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







MEK panostaa sähköiseen kauppaan ja tietoyhteyksiin



Matkailun edistämiskeskus MEK esitteli tiistaina parin lähivuoden toimintalinjaansa. Se sisältää vahvan panostuksen nettiin, sähköiseen kaupankäyntiin ja kansainvälisyyteen.


Kotimaassa mekkiläisiä on tarkoitus kierrättää matkailualan yrityksissä, jotta matkailun edistäjät ja matkailuyritykset oppisivat puhumaan samaa kieltä.

- Matkailu on lähivuosina sähköisen kaupankäynnin kärkialueita, MEKin johtaja Jaakko Lehtonen viittasi sähköisten matkavarausten voimakkaaseen kasvuun.

Kasvua keskukselta odotetaankin. Kauppa- ja teollisuusministeriön vahvistaman tavoitteen mukaan MEKin on kaksinkertaistettava ulkomaisten yöpymisten määrä vuoteen 2010 mennessä. Kymmenen vuoden kuluttua Suomen pitäisi kirjata seitsemän miljoonaa ulkomaista yöpymistä vuodessa.

MEK noudattaa markkinoinnin vanhaa perussääntöä eli panostaa vahvuuksiinsa. Se aikoo vetäytyä niistä maista, joista on alle 30 000 yöpymistä vuodessa. Tällaisia ovat esimerkiksi Brasilia, Argentiina ja Singapore.

Neljä keskeisintä markkinointikohdetta ovat uudessa strategiassa Britannia, Ruotsi, Saksa ja Venäjä. Kolme "kakkosmaata" ovat Alankomaat, Italia ja Ranska.


Webbipalveluja kunkin tarpeisiin

MEK viimeistelee parhaillaan uusia webbisivujaan. Niiden keskeisenä ajatuksena on tarjota kotimaiselle kuluttajalle matkailutietoa ja markkinoida Suomea ulkomaisille asiakkaille.

Osoitteen www.mek.fi tiedot on suunnattu suomalaisille kuluttajille. Osoite www.finland-tourism.com on rakennettu palvelemaan ulkomaisia matkailijoita. Markkinointipäällikkö Kari Heikkilä lupaa, että uusitut sivut valmistuvat kuukauden kuluessa.

Heikkilä mainostaa myös parannettua käyttöliittymää ja webbisivujen tiuhaa päivitystä sekä palveluiden tarkempaa kohdentamista eri ryhmille.

MEKin toimenkuvaan kuuluu median ja matkailun ammattilaisten palveleminen. Sen toimisto ei vastaa kuluttajien puheluihin. Siihen sillä ei olisi resurssejakaan.

- Halvempaa ja tehokkaampaa on kuluttajien palvelu Internetissä, johtaja Jaakko Lehtonenkin muistutti.


Palvelukeskus Tanskassa, postitus Saksassa

Suomi-tietoa kaipaavia eurooppalaisia kuluttajia palvelee Tanskassa sijaitseva asiakaspalvelukeskus (Call Center Europe). Se vastaa soittajille yhdeksällä eri kielellä. Ne ovat ruotsi, norja, tanska, saksa, englanti, ranska, hollanti, italia ja espanja.

Mutta miksi ihmeessä Tanskassa? Heikkilä kertoo, että tanskalaisyritys löytyi "EU-tasoisessa kilpailussa". MEK toivoi löytävänsä sopivan yhteistyökumppanin Suomesta, mutta näin ei käynyt.

Valikoinnissa MEKiä auttoi ulkopuolinen konsultti, joka myös vakuuttui tanskalaisen pätevämmyydestä muihin kilpailijoihin verrattuna.

Kuluttajapostitukset MEK on keskittänyt Frankfurtiin. Sieltä lähtee postia kaikkiin Euroopan maihin. Suomalaisten matkailuritysten ei tarvitse enää lähetellä esitteitään ympäri Eurooppaa. Ne voivat hoitaa lähetykset keskitetysti frankfurtilaisyrityksen kanssa.

MEKin edustajat laskevat, että sillä on jo 65 000 asiakaskontaktia Euroopassa. Amerikkalaiset kuulemma laskevat yhden "profiloidun kontaktin" hinnaksi 70 markkaa.

Profiloituja kontakteja syntyy, kun Suomesta kiinnostuneet eurooppalaiset soittavat Call Centeriin ja kertovat, millaiset Suomen-matkat heitä kiinnostavat. Jos asiakkaat eivät kiellä, tiedot siirretään CIS-asiakastietojärjestelmään, jossa ne ovat kullanarvoista tavaraa.

STT-IKK
22.9.2000


Talous -sivulle