Suomi hakee TEN-tukea erityisesti ratahankkeisiin
Suomi hakee EU-tukea yleiseurooppalaisten liikenneverkkojen kehittämiseen ensi vuonna 143,5 miljoonaa markkaa. Tukirahaa haetaan pääosin ratahankkeisiin.
Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunnan torstaina hyväksymät
hankkeet lähtevät liikenneministeriön alustavana
hakemuksena EU:lle lähipäivinä.
Yksivuotista tukirahaa haetaan rakennushankkeille,
selvityksiin ja lainojen korkoihin. Hakemukseen sisältyy
kaksi vaihtoehtoista hanketta, joten tukea voidaan saada
enintään 107-117 miljoonaa markkaa. Tukipäätös ratkeaa
keväällä.
Valtaosa yksivuotisesta TEN-tuesta haetaan ratahankkeisiin,
koska Suomi ei ilmeisesti saa rataverkon kehittämiseen
tukea monivuotisen MIP-ohjelman kautta.
Lokakuussa Suomi lähetti EU:lle MIP-hakemuksen, jossa
esitettiin seuraavalle kuudelle vuodelle tukea yhteensä 780
miljoonaa markkaa. EU-komission alustavan ehdotuksen mukaan
Suomi saisi ensi vuodeksi monivuotista tukea 40 miljoonaa
markkaa.
Turvalaitteita ja sähköistystä
Rautateille anotaan suoraa tukea noin 51 miljoonaa markkaa
ratahankkeisiin osuuksilla Helsinki-Tampere ja Oulu-
Rovaniemi. Rahaa käytettäisiin mm. ratojen korjaamiseen,
turvalaitteisiin, tasoristeysten poistamiseen ja
sähköistykseen.
Koskenkylä-Kouvola –tien parantamiseen ja leventämiseen
haetaan suoraa tukea 10 miljoonaa markkaa. Liminka-Oulu-
tietä varten haetaan 14 miljoonaa markkaa, jolla tie
muutettaisiin moottoritieksi.
Helsinki-Vantaan kolmannen kiitotien rakentamiseen anotaan
noin 25 miljoonaa markkaa.
Pohjanlahden meriväylien syvyysmittauksiin ja
parannussuunnitteluun haetaan kuusi miljoonaa markkaa.
Lisäksi haetaan korkotukea 37 miljoonaa markkaa kahdelle
lainalle, joilla on rahoitettu ratahankkeita.
Viime vuosina Suomi on saanut TEN-tukea runsaat 110
miljoonaa markkaa vuodessa.
IKK
22.12.2000
Kotimaa -sivulle
|