Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Uusi Pendolino-reitti luvassa Helsingistä Tampereelle



VR Osakeyhtiön tilaamat kahdeksan Pendolino-junaa aloittavat liikennöinnin vuosien 2001-2002 aikana. Osa junista sijoittuu Helsingin ja Tampereen väliseen liikenteeseen.


Tuotepäällikkö Jaana Mikolan mukaan on toistaiseksi vielä epäselvää, jatkavatko Pendolinot tästä Jyväskylään vai Seinäjoelle. Myöskään tarkoista aloituspäivänmääristä ei ole toistaiseksi tietoa.

Toimitusten jälkeen Pendolinojen määrä nousee kymmeneen. Kaikkiaan VR:llä on mahdollisuus 25 junan hankkimiseen.

Toistaiseksi Pendolinot ovat liikennöineet vain Turun ja Helsingin väliä. Ensimmäinen nopea juna otettiin käyttöön vuoden 1995 marraskuussa ja toinen vuotta myöhemmin.

Torstaina junat viettivät merkkipäivää, sillä molempien mittariin oli kertynyt ajoa miljoona kilometriä. Tähän saakka Pendolinoilla on ajettu 8 600 vuoroa.

Mikolan mukaan junien käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä juniin ja henkilökunnan palveluun. Palautetta on voinut jättää spontaanisti juniin ja asemille; toistaiseksi sitä on tullut 1 500 kappaletta.

Vuodesta 1997 vuoteen 1998 nopeilla junilla tehdyt matkat lisääntyivät 6 prosenttia. Suosio säilyi viimekin vuonna, vaikka junayksiköiden määrä oli kesä-elokuussa pienempi ulko-ovien vaihdon takia.

VR on perustellut Pendolinojen hankintaa vanhentuvan kaluston korvaamisella sekä sillä, ettei niitä varten tarvitse rakentaa uusia ratoja.


Junamatkojen määrä kasvoi neljä prosenttia

Junamatkoja tehtiin viime vuonna neljä prosenttia edellisvuotta enemmän. Matkoja tehtiin yli 53 miljoonaa.

Kaukoliikennettä vilkkaampaa oli Helsingin seudun lähiliikenteessä, jossa matkat lisääntyivät 5 prosenttia. Kaikkiaan Helsingin seudulla tehtiin viime vuonna 41,4 miljoonaa matkaa.

YTV-alueella eli Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan alueella junamatkat lisääntyivät erityisesti rantaradalla Leppävaarasta ja Kilosta Helsinkiin sekä Helsingin ja Tikkurilan välisellä kaupunkiradalla.

Kaukoliikenteessä matkamäärä jäi prosentin verran edellisvuodesta. Sitä vastoin henkilökilometreissä mitattuna matkustus lisääntyi puoli prosenttia. Kaikkiaan junamatkustus lisääntyi henkilökilometreissä laskettuna noin prosentin 3,4 miljardiin henkilökilometriin.

Eniten matkustus lisääntyi InterCity-junissa, jossa kasvua oli lähes neljännes. Vuoden loppuun mennessä VR sai käyttöönsä 38 uutta matalalattiaista kaksikerrosvaunua. Uusia InterCity-vuoroja avattiin Helsingin ja Joensuun, Helsingin ja Oulun sekä Helsingin ja Turun välille.

Hyvä kasvu jatkui myös rantaradalla sekä Porin radalla, jonka sähköistys valmistui viime kesänä. Sitä vastoin idänliikenne väheni Venäjän taloudellisen tilanteen takia 19 prosenttia.


Tavaraliikenteen määrä elpyi loppuvuoden aikana

VR:n tavaraliikenteen määrä elpyi hiljaisesta alkuvuodesta huolimatta hyvään tulokseen. Yhteensä junissa kuljetettiin 40,0 tonnia tavaraa. Aivan edellisen vuoden tasolle tavaraliikenteen määrä ei kuitenkaan yltänyt.

Kotimaassa tavaraa kuljetettiin yli 23 miljoonaa tonnia, eli lähes sama määrä kuin viime vuonna. Metsäteollisuuden kuljetukset lohkaisivat määrästä kaksi kolmasosaa.

Metalli- ja kemianteollisuuden kuljetukset lisääntyivät puolentoista prosentin verran. Kansainvälisissä kuljetuksissa VR Cargo kärsi etenkin Venäjän taloustilanteesta. Silti idänliikenteessä päästiin lähes viime vuoden ennätystasoon. Yhteensä tavaraa kuljetettiin vajaat 13 miljoonaa tonnia.

VR:n transitoliikenteessä tavaraa liikkui lähes 3 miljoonaa tonnia ja junalautoilla noin miljoona tonnia.

STT-IA
21.1.2000


Kotimaa -sivulle