Avignon hakee mainetta nykytaiteen keskuksena
Rhonen rannalla, Provencen makeilla viinimailla, valtaisalla kiven järkäleellä sijaitseva Avignon on kautta aikojen innoittanut lukuisia taiteilijoita ja kirjailijoita.
Taiteilijoista esimerkiksi
Vincent van Gogh ja Paul Gauguin ja kirjailijoista Victor Hugo,
Frédéric Mistral ja Charles Dickens ovat Provencen idyllissä
viihtyneet.
Vuonna 1897 Mistral kirjoitti Avignonista "rakastettavana
kaupunkina, jossa Mistral ottaa paitansa pois ja pörröttää
tytön hiuksia, ja joka, vaikka on nähnyt loistokkaampiakin
kunnian päiviä, pysyy yhä huolettomana."
Nykyisin Avignon tunnetaan etenkin kansainvälisestä
teatterifestivaalistaan, jonka pariisilainen teatterinjohtaja Jean Vilar (1912-1971) pani alulle jo vuonna 1947 tuomalla Pariisista
näyttelijäseurueen Avignoniin esiintymään.
Seurue näytteli
Paavien palatsin aukiolla T.S. Eliotin Murha katedraalissa ja
teatteria tuntemattomat provencelaiset olivat kerrasta
myytyjä.
Seuraavina vuosina alaspäin viettävällä aukiolla nähtiin Vilarin
tuomana edustava joukko klassikoita ja pian ulkoilmateatteri
alkoi houkutella väkeä muualtakin Ranskasta Avignoniin.
Ei siis ihme, että kulttuurikaupungeista pienimmän, 90 000
asukkaan Avignonin vuoden teema on Taide ja luovuus.
Pelkkään teatteriin ei arvonsa tunteva Avignon kulttuurivuoden
juhliaan keskitä. Tarjolla on runsaasti mm. kuvataidetta,
elokuvaa, tanssia, muotia ja muotoilua.
- Avignon on jo teatterin pääkaupunki Euroopassa ja se
tunnetaan myös Paavien palatsista ja arkkitehtuurista,
seuraavaksi haluamme nykytaiteen keskukseksi, jos nyt ei ihan
Euroopan niin ainakin Ranskan mittakaavassa, Avignonin
kulttuurikaupunkivuoden johtaja Fabien Strack määrittelee
kursailematta piskuisen kaupunkinsa kulttuurivuoden
tärkeimmän tavoitteen.
Hänen mielestään Avignonilla on perinteitä, maalasihan
hollantilainen Vincent van Goghkin monet hienoimmista töistään
Provencessa, mm. auringonkukkia ja Langlois'n siltaa esittävät
maalauksensa.
Toisaalta taiteilijan hulluuskin äityi juuri
Etelä-Ranskassa pahaksi. Hän oli viiltää asuintoveriaan
Gauguinia partakoneen terällä, mutta leikkasikin lopulta oman
korvalehtensä.
Avignon oli myös taidekoulunsa ansiosta jo 1400-luvulla yksi
Euroopan suurimmista taidekeskuksista.
- Taiteilijat asuvat talvet Pariisissa ja saapuvat kesäksi
Provenceen maalaamaan, haluamme heidän asuvan täällä
vuoden ympäri, Strack palautuu nykypäivään.
Hulppea nykytaiteen keskus
Taiteilijoita lienee houkuttelee Avignoniin pian nouseva uusi
Yvon Lambertin nykytaiteen keskus.
Sen tyyssijaksi kunnostetaan kaupungin kauneimpiin
rakennuksiin lukeutuva herraskartano Hotel de Caumont, joka
sijaitsee taidekoulun vieressä.
Museoon sijoitetaan Lambertin maineikas kokoelma; lähes 400
teoksesta koostuva valikoima maalauksia, veistoksia,
installaatioita, videoita ja valokuvia, jotka valottavat
nykytaiteen historiaa.
Kokoelmaa ei ole julkisesti esitelty kuin kaksi kertaa 25 vuoden
aikana. Lisäksi keskuksessa on tarkoitus järjestää mm.
vierailevia näyttelyitä ja tutkimusta.
Hankkeen takana on Avignonin kaupunginjohtaja Marie-Josée Roig, joka rakastaa nykytaidetta.
Avignonissa on tarjolla myös oivallinen otos vanhaa taidetta.
Paavien aukiolla sijaitsevaan Petit Palaiseen on esimerkiksi
nykyisin kotiutunut keskiaikaisen taiteen museo, josta löytyy
ainutlaatuinen kokoelma 1200-1300-lukujen taidetta, mm.
italialaisesta koulukunnasta Giottoa, Peruginaa ja Raphaelia.
Italia vaikuttaa yhä
Kuuluisa Provencen aurinko lämmittää Avignonia keväällä ja
katukahvilat täyttyvät leppeästä ilmapiiristä nauttivista
matkailijoista ja paikallisista rakastavaisista.
Avignonin kaupungintalon edustalla avautuvalla Place de
l'Horloge -aukiolla sijaitsee vierivieressä ravintoloita, mutta
vatsansa saa nopeasti täyteen myös nappaamalla kioskista
mukaan palan pizzaa tai tötteröllisen italialaista jäätelöä.
Avignon on paavien hovista lähtien ollut varsinainen
pikku-Italia ja edelleen kaupungissa asuu paljon saapasmaasta
kotoisin olevia. Silmä lepää kaupungin ilmavassa
italialaisarkkitehtuurissa ja Paavien palatsia ympäröivässä
keskiaikaisessa kaupungissa.
Ilman kulttuurivuottakin Avignonissa on jo kauan tajuttu
vanhan arvo ja joka vuosi käynnissä on isoja
restaurointiohjelmia.
Paavit majailivat Avignonissa 1309-1377. Noina vuosina
kaupungin väkiluku kasvoi 40 000:een, mikä oli keskiajalla
paljon. Muurilla ympäröity kaupunki otti tosin turvalliseen
huomaansa myös joukoittain rikollisia ja kerettiläisiä.
Teatterifestivaali ja Eurooppa
- Nykyisin täällä käy yli kaksi miljoonaa turistia vuodessa.
Kulttuurivuoden budjettimme on 75 miljoonaa frangia, kun
tavallisesti kaupunki tukee kulttuuria vuosittain 50 miljoonalla
frangilla. Rahalla yritämme järjestää turisteja houkuttelevaa
ohjelmaa, joka kiinnostaa myös avignonilaisia, Strack tilittää.
Teatterifestivaali on toki yksi Avignonin kulttuurivuoden
huipentumia. Tänä kesänä juhla järjestetään 54. kertaa ja
teemana on Eurooppa. Festivaali juhlii etenkin itäisen ja
läntisen Euroopan yhteistyötä, josta kulttuurivuosikin on
esimerkki.
Ohjelma painottuu Ranska-Saksa-Venäjä -akselille,
mutta nuoria teatterintekijöitä saapuu Avignoniin aina Itämeren
maita ja Balkania myöten.
Kiinnostusta varmasti herättää vaikkapa ranskalaisen Jacques Lassallen Medea, jota tähdittää Isabelle Huppert.
Kaikkiaan heinäkuussa on luvassa yli 50 virallista ja yli 500
epävirallista esitystä.
Gérard Gelas johtaa teatteria vanhassa kirkossa
Lyonissa vuonna 1947 syntynyt Gérard Gelas on Avignonin
tunnetuin teatterivaikuttaja sitten festivaalin perustaneen
Jean Vilarin. Gelas on teatteri Le Chene Noirin perustaja ja
voimakastahtoinen johtaja.
Gelas toteuttaa esikuvansa Vilarin näkemystä teatterista
kaiken kansan huvina ja vie ryhmineen näytelmiä sinne missä
ihmiset asuvat, lähiöihin. Hän itsekin näki ensimmäisen kerran
teatteriesityksen, kun Jean Vilar toi sellaisen hänen
kotikulmilleen.
- Haluamme löytää vielä ihmisiä, jotka eivät ole koskaan
käyneet teatterissa, Gelas haaveilee.
Enää Gelasin näytelmiä ei sensuroida, mutta 40 vuotta sitten,
vuonna 1968 hänen uransa oli kampeutua alkuunsa. Hänen
ensimmäinen käsikirjoituksensa, kenraali Charles de Gaullea
kritisoiva La paillasse aux seins nus kiellettiin kaikkialla
Ranskassa. Sitä ei koskaan esitetty, eikä se vieläkään ole
päässyt pannasta.
- Ruokapöydästä tulivat poliisit hakemaan putkaan. He
takavarikoivat käsikirjoituksen ja poistivat mainokset
kaupungilta. Enää sellaista ei tapahdu, mutta rahoittajien takia
politiikasta täytyy yhä kirjoittaa varoen.
Toisin kuin luulisi, Avignonissa on Gelasin mielestä vaikeaa
tehdä teatteria. Kansainvälinen teatterifestivaali tarjoaa
kesällä kaupunkilaisille niin yltäkylläisesti ohjelmaa, etteivät
oman kaupungin antimet tahdo festivaalin ulkopuolella enää
houkutella yleisöä.
- Ammattiteattereita on Avignonissa kymmenkunta ja ryhmiä
kaikkiaan viitisenkymmentä, festivaalin aikana kaupungissa
esiintyy satoja ryhmiä, viime kesänä päivässä nähtiin yli 500
esitystä. Kuukauden aikana avignonilaiset saavat
yliannostuksen teatteria, kuuluu Gelasin tyly palaute.
Myös Le Chene Noir esittäytyy festivaaleilla, sekä
epävirallisessa että virallisessa ohjelmassa. Teatterin
ohjelmistoon mahtuu niin ranskalaisten rakastamia klassikoita
kuin nykynäytelmiäkin.
Gelasin mielestä Avignonissa vuonna 1655 ohjannut Molie're on
yhä Ranskassa suositumpi viihdyttäjä kuin vaikkapa Michael Jackson koskaan on ollut.
- Hän on suurin, the Boss, Gelas huomauttaa.
Gelas kirjoittaa ajankohtaisista aiheista, eikä aina ole ilkeä.
Esimerkiksi jalkapalloilija Eric Cantona ihastui teatterimiehen
hänestä kirjoittamaan näytelmään niin paljon, että heistä tuli
elinikäiset ystävykset.
Le Chene Noir sijaitsee 1300-luvulla rakennetussa kirkossa,
Paavien palatsin takana Sainte Catherine -kadulla. Kirkko paloi
Ranskan vallankumouksessa pahoin ja toimi sen jälkeen
varastona ja myöhemmin parkkihallina, kunnes teatteriin
hurahtanut Gelas vuokrasi sen.
Kirkossa on kaksi esitystilaa, 350-paikkainen ja 180-paikkainen.
Siellä esitetään paljon myös jazzia, sillä Gelas on intohimoinen
jazzbasisti.
STT-IKK
19.5.2000
Ulkomaat -sivulle
|