Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Talous- ja velkaneuvontalaki vahvistaa Kuluttajaviraston roolia



Kuluttajaviraston rooli kuluttajien etujen ajajana vahvistuu, kun myös talous- ja velkaneuvonta siirtyy Kuluttajaviraston valvontaan.


Syyskuun alussa voimaan tulevan uuden lain velvoittama talous- ja velkaneuvonta alkaa kunnissa ensi vuoden alussa. Kuluttajaviraston kuluttajanoikeustyöryhmän puheenjohtaja Anja Peltonen näkee uudistuksessa pelkkää hyvää.

- Ykkösasia on kattavuuden paraneminen. Lakisääteinen neuvonta parantaa kansalaisten tasa-arvoisuutta palvelutarjonnassa. Muutos merkitsee myös neuvojien koulutuksen ja toimintatapojen yhtenäistymistä.

Kun talous- ja velkaneuvonta sijoittuu saman katon alle perinteisen kuluttajaneuvonnan kanssa, Kuluttajavirasto voi Peltosen mukaan käyttää entistä laaja-alaisemmin ja nopeammin koko toimintarepertuaariaan kuluttajien oikeudellisen suojan turvaamiseksi.

- Ylivelkaantuneilla on usein ongelmia kuluttaja-asiamiehen valvonnassa olevien sopimusehtojen ja perintätapojen kanssa. Heidän kokonaistilanteensa on kuitenkin niin vaikea, etteivät he jaksa lähteä erikseen valittamaan epäoikeudenmukaisiksi kokemistaan yksityiskohdista. Nyt kaikki tieto tulee meille keskitetysti.


Huomio ennakoivaan neuvontaan

Tähän asti velkaneuvonta on keskittynyt nimenomaan velkasaneerausten järjestelyyn. Uusi laki tuo mukanaan myös ongelmien ennakointiin tähtäävän talousneuvonnan. Peltonen pitää lisäystä erittäin tärkeänä.

- Talousneuvonnan avulla on mahdollisuus päästä ongelmiin käsiksi ajoissa. Pelkästään velkasaneerausten järjestäminen on vain pitkän prosessin lopputulosten perkaamista.

Talousongelmien ennakointi on Peltosen mukaan haasteellinen tehtävä. Avainsana on valistus, mutta esimerkiksi nuoret kokevat kaiken "neuvonnan" turhaksi höpinäksi.
- Jo yläasteella pitäisi selvittää, mitä tapahtuu, kun vaikkapa kännykkälasku jää maksamatta ja mitä laskun perintä tarkoittaa.

Tiedon lisääminen on tarpeen, sillä maksuhäiriömerkinnät vaikuttavat ihmisten elämään paljon enemmän kuin esimerkiksi 20 vuotta sitten. - Jopa vuokra-asunnon saaminen voi tyssätä maksuhäiriömerkintään, muistuttaa Peltonen.


Elinkeinoelämä ruokkii velkaantumista

Peltosen mukaan Kuluttajavirasto aikoo kiinnittää huomiota myös elinkeinoelämän vastuuseen ylivelkaantumisen lisääntymisessä.

- Ylivelkaantuminen ei johdu pelkästään kuluttajien huolimattomuudesta. Elinkeinoelämällä on käytössä markkinointitapoja ja sopimusmuotoja, jotka ruokkivat velkaantumiskierrettä.

Esimerkkinä Peltonen mainitsee matkapuhelimen hankinnan yhteydessä tarjottavan ilmaisen puheajan. Kuluttaja-asiamies on jo puuttunut tarjouksiin, jotka pakottavat käyttämään ilmaisen puheajan kuukauden sisällä.

- Velkaantumisen ehkäiseminen edellyttää, että kaikkiin samantyyppisiin ongelmiin päästään kiinni, korostaa Peltonen.

Velkaneuvonnan tarvetta on tähän asti tilastoitu vain tehtyjen velkasaaneerauspäätösten mukaan. Ennakoivan neuvonnan kysynnästä ei ole tietoa. Tilannetta arvioidaan uudestaan ensi vuoden lopussa kun uusi talous- ja velkaneuvonta on päässyt vauhtiin.

STT-MH
11.8.2000


Politiikka -sivulle