Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Päivälehtien levikit lähes ennallaan



Seitsenpäiväisten sanomalehtien levikit olivat alkuvuonna keskimäärin aavistuksen verran laskussa, ilmenee Suomen Mediatarkastuksen tuoreista levikkiluvuista.


Useimpien lehtien kohdalla muutokset ovat kuitenkin olleet vähäisiä.
- Seitsenpäiväisten sanomalehtien tilanne on meillä kuitenkin aika vakaa kaikesta muusta mediamyllerryksestä huolimatta, Mediatarkastuksen tarkastusjohtaja Risto Sinkko sanoo.

Seitsenpäiväisiä lehtiä ilmestyy Suomessa yhteensä 29, ja niiden yhteenlaskettu levikki nousi nyt vajaaseen 1,64 miljoonaan kappaleeseen.

Laskua edellisvuodesta oli 12 218 kappaletta, mikä tietää noin 0,7 prosentin pudotusta. Levikit on tarkastettu kesä-elokuussa.

Suurimpien lehtien keskinäisessä järjestyksessä ei ole viime vuoteen verrattuna tapahtunut muutoksia. Kärjessä on yhä Helsingin Sanomat runsaan 451 000 kappaleen levikillä.

Aamulehden levikki on liki 135 000 ja Turun Sanomien 115 000. Seuraavina tulevat Kaleva, Keskisuomalainen, Savon Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat, Satakunnan Kansa, Hufvudstadsbladet ja Ilkka.


Pätkätilauksista luopuminen pudotti levikkiä

Poikkeuksellisen paljon tilaajiaan menettivät Savon Sanomat ja Hufvudstadsbladet: HBL 6,5 ja Savon Sanomat 6,7 prosenttia. Kappalemääräisesti HBL:ltä katosi liki 3 800 ja Savon Sanomilta noin 4 900 tilaajaa.

Jos näitä kahta lehteä ei olisi otettu huomioon, koko päivälehdistön yhteenlasketun levikin vähennys olisi jäänyt 0,2 prosenttiin.

Sinkon mukaan molempiin pudotuksiin löytyy ns. luonnollinen selitys. Hufvudstadsbladetilla oli viime vuonna poikkeuksellisen hyvin menestynyt "Rakastu suomenruotsalaiseen" -mainoskampanja, joka lisäsi tuntuvasti tilaajien määrää.

- Lisäys jäi kuitenkin tilapäiseksi, ja onhan HBL:n levikki suomenruotsalaisten määrän vähenemisen myötä myös pysyvämmin ollut laskusuunnassa, Sinkko sanoo.

Savon Sanomat taas muutti viime syksynä levikkimarkkinoinnin periaatteita. Lehdessä luovuttiin lyhyiden pätkätarjousten teosta ja keskityttiin kestotilauksiin.

Päätoimittaja Tapani Lepolan mukaan ratkaisuun päädyttiin lukijapalautteen vuoksi: kestotilaajat valittivat siitä, että tarjouskampanjoissa lehteä myytiin kestotilausta halvemmalla.

Lehdessä toivotaan, että ainakin osa muutoksen takia häipyneistä tilaajista pikkuhiljaa palailee takaisin. Kestotilausten määrä onkin Savon Sanomissa lisääntynyt nyt yli 1 500 kappaleella.

Myös Helsingin Sanomien levikki putosi kappalemääräisesti poikkeuksellisen paljon eli yli 3 200 kappaleella. Prosenteissa mitaten laskua kertyi kuitenkin vain 0,71 prosenttia. Helsingin Sanomien sunnuntaipainoksen levikki putosi liki 8 500 kappaletta eli lähes 1,6 prosenttia.

STT-MH
11.8.2000


Talous -sivulle