Pekkarinen hakee kiinteistöverosta vakautta kuntatalouteen
Kuntatalouden rahoituspohjaa voisi vakauttaa kasvattamalla kiinteistöveron suhteellista osuutta kuntien tuloista, arvioi kuntatalouden selvitysmies, professori Jukka Pekkarinen.
Hän puhui pohjoisen Keski-Suomen kuntatalousseminaarissa
Kyyjärvellä torstaina.
Pekkarinen esitteli keskisuomalaisille kuntavaikuttajille
asteittaisia uudistusehdotuksiaan, mutta varasi samalla
oikeuden kannanmuutoksiin. Hän saattaa selvityksensä
laajempaan keskusteluun vasta syksyn kunnallisvaalien jälkeen.
Selvitysmies on pyrkinyt eroon vallitsevasta
vastakkainasettelusta kuntien ja valtion kesken. Hänen
mielestään kunnat ja valtio ovat yhteisesti vastuussa
peruspalvelujen järjestämisestä. Kiistanalainen kysymys
palveluiden ohjausvastuusta saattaa Pekkarisen mukaan vaatia
vielä oman selvityksensä.
Kunnille ja valtiolle yhteinen peruspalvelubudjetti
Pekkarisen kaavailemat ehdotukset liittyvät tässä vaiheessa
kuntien ja valtion sopimisjärjestelmään, kuntatalouden
rahoituspohjan vakauttamiseen ja kuntien välisten erojen
tasaamiseen.
- Peruspalvelubudjetti tulee sopia yhdessä kuntien ja valtion
kesken, mikä edellyttää useiden kilpailevien laskelmien sijasta
yhtä yhteistä arviota palvelutarpeesta ja kustannuksista sekä
kuntatalouden kehityksestä, Pekkarinen katsoo.
Kuntien ja valtion kustannusosuuksien historiallisesti
määräytyneen ja jäykän jakosuhteen sijasta tarvitaan
Pekkarisen mukaan muuttuvien olosuhteiden huomioon
ottamista. Lisäksi valtionosuudet tulisi jakaa kunnille yhden
ministeriön kautta, ja eri hallinnonalojen ministeriöt
keskittyisivät tiedon tuottamiseen.
Verontasaus nopeammaksi
Pekkarinen esitteli myös mallia, jossa kunkin kunnan taloutta
verrattaisiin maan keskiarvoon ja erot tasattaisiin ennalta
sovitussa suhteessa nykyistä ajantasaisemmalla
verontasauksella.
- Verontasaus voitaisiin ratkaista ennakkoverojen perusteella,
Pekkarinen ehdottaa.
Kunta saisi näin vakiomääräisen yleisen valtionosuuden,
verotulojen tasauksesta koituvan erän sekä paikallisista
muuttujista riippuvan erityiserän. Myös yhteisöveron
suhdanteista johtuvaa epävakautta olisi lievennettävä
valtiontalouden kautta.
- Yhteisövero ei sovellu peruspalveluiden rahoituspohjaksi. Sen
sijaan kiinteistövero olisi luonteva ja vakaa veropohja
kunnallistaloudelle, Pekkarinen huomauttaa.
Hänen mielestään kiinteistövero tulisi ottaa paikallisesti
vakauttavana tekijänä entistä laajemmin käyttöön.
- Sen tulisi kuitenkin olla verovähenteistä elinkeinotoiminnassa
ja myyntitulojen mukaisessa metsäverotuksessa, Pekkarinen
pohtii.
STT-MH
11.8.2000
Politiikka -sivulle
|