Määrä vaihtelee eri kunnissa
Erityisopetus lisääntynyt vauhdilla
Erityisopetukseen siirrettyjen oppilaiden määrä on lisääntynyt nopeasti muutamassa vuodessa. Viime vuonna normaalin pituista oppivelvollisuutta suorittavia erityisoppilaita oli koko maassa jo 16 450 eli kolmanneksen enemmän kuin 1996.
Heidän osuutensa kaikista peruskoululaisista kasvoi näin
kolmessa vuodessa 2,1 prosentista 2,8 prosenttiin, ilmenee
Tilastokeskuksen tiedoista.
Samaan aikaan erityisopetuksen määrä vaihtelee erittäin
selvästi eri kunnissa. Suuremmista kaupungeista esimerkiksi
Oulussa ja Porissa erityisopetuksessa on noin kaksi sadasta
oppilaasta, Kotkassa kaksinkertainen määrä eli neljä
sadasta ja Vaasassa sekä Vantaalla vielä useampi.
STT:n Tilastokeskuksen aineistosta laatiman
laskelman mukaan erot ovat maaseutukunnissa jopa suurempia.
Pienten kuntien lukuja ei kuitenkaan voi suoraan vertailla,
koska ne järjestävät usein erityisopetusta yhdessä tai
lähettävät erityisoppilaansa lähikaupunkeihin. Oppilaat
kirjataan koulun, ei kotikunnan mukaan.
Vaihtelu todellista
Ylitarkastaja Tapio Säävälä Opetushallituksesta
arvioi kuitenkin erityisopetuksen tilanteen todella
vaihtelevan huomattavasti kunnasta toiseen. Nykytilastoista
ei vain ole apua sen selvittämiseen, miten eri kunnat
hoitavat lakisääteisen velvoitteensa.
Säävälä tuntee pulmat vastattuaan puheluihin, joissa
vanhemmat tuskailevat joko puuttuvaa erityisopetusta tai
erityisopetuksen järjestämistapaa. Myös kouluavustajien
järjestämisestä erityisoppilaille syntyy kinaa.
Viime vuonna voimaan tulleessa perusopetuslaissa oppilaalle
säädetään yksiselitteisesti oikeus saada erityisopetusta
oppimis- tai sopeutumisvaikeuksien takia. Erityisopetuksen
kova kasvu alkoi jo ennen lainmuutosta.
Lääneittän tarkasteltuna erityisopetuksen määrä putoaa
merkittävästi etelästä pohjoiseen. Kun erityisoppilaita
Etelä-Suomen läänissä on 3,2 prosenttia kaikista
oppilaista, Oulun läänissä erityisopetukseen on siirretty
2,3 ja Lapissa 2,2 prosenttia oppilasta.
Itä-Suomessa luku on 2,9 ja Länsi-Suomessa 2,6 prosenttia
oppilaista.
Koulujen kulttuurissa eroja
Erityisopetuksen lisääntymiseen tai kuntakohtaiseen
vaihteluun tuskin on yhtä syytä. Taustalla voi olla yhtä
lailla sekä ongelmaoppilaiden määrä että erityisopetuksen
tarjonnan lisääntyminen, ja tilanne vaihtelee kunnasta
toiseen.
Tutkijoillakaan ei ole selkeää selitystä jyrkkiin
tilastovaihteluihin. Ainakaan suurempien kuntien välisiä
eroja ei kuitenkaan voi selittää pelkästään erilaisella
oppilasaineksella tai luokanopettajien kyvyllä käsitellä
erilaisia oppilaitaan, arvelee kasvatustieteen lisensiaatti
Matti Kuorelahti Jyväskylän yliopistosta.
Hänen mukaansa erityisopetuksen tarpeellisuuteen ja
hyödyllisyyteen suhtaudutaan selvästi eri tavoin eri
kunnissa ja kouluissa. Erilaiset opetuskulttuurit tulivat
hyvin esiin Kuorelahden piakkoin tarkistettavassa
väitöstutkimuksessa.
Kaikkiaan 60:tä koulua koskevassa kyselyssä ilmeni, että
rehtorilla on koulussaan keskeinen rooli myös
erityisopetusta koskevien asenteiden muokkaamisessa.
Erillään tai yhdessä
Koulumaailmassa erityisopetuksen järjestämistapa on viime
aikoina herättänyt vilkasta keskustelua, kun integraatio
eli erityisoppilaan opettaminen erityisopettajan tuella
normaaliluokassa on yhä suositumpi ratkaisu.
Tutkimuksensa perusteella Kuorelahti arvioi, että selvästi
sopeutumattomien oppilaiden siirtäminen erillisluokkaan on
usein integraatiota parempi vaihtoehto sekä heille että
heidän luokkatovereilleen.
Ongelmaoppilaasta koituva häiriö voi muuten rasittaa
kohtuuttomasti muiden oppimista, hän toteaa. Samalla
tutkija kuitenkin painottaa opettajan suurta vastuuta, kun
oppilasta ryhdytään määrittelemään sopeutumattomaksi.
Tulkinnat vaihtelevat, ja joskus vähänkin poikkeava käytös
johtaa oppilaan leimaamiseen.
Integraatio on toki käypä ratkaisu, jos opettajalla on
halua ja kykyä erityisoppilaan käsittelyyn ja hän saa
työhön riittävästi resursseja.
Lisäksi vammaisoppilaiden
opettaminen vammattomien ikätoverien seassa on hyvinkin
perusteltua ja helpottaa heidän sopeutumistaan
yhteiskuntaan, uskoo Kuorelahti.
Aikainen aloitus kannattaa
Erityisopetuksen merkitystä kouluvaikeuksista kärsivälle
oppilaalle ei Kuorelahden mukaan voi kiistää. Hän pitää
kuitenkin tärkeänä, että tukitoimet aloitettaisiin
riittävän varhain.
Nykyään ala-asteikäisiä siirretään erityisopetukseen
useimmiten oppimisvaikeuksien takia. Heikosti sopeutuvien
oppilaiden kanssa sen sijaan sinnitellään ehkä liian
pitkään eli murrosikään asti, jolloin apu voi olla jo
myöhässä.
Kuusivuotiaiden esiopetuksessa erityisopetus on ollut
jokseenkin tuntematon ilmiö. Tänä vuonna alkava
esiopetusuudistus antaa kuitenkin myös
kaikille "eskarilaisille" tarvittaessa oikeuden
erityisopetuksen saamiseen, järjestetään esiopetus sitten
päiväkodissa tai koulussa.
Myös valtakunnalliseen esiopetuksen
opetussuunnitelmarunkoon on ensi kertaa tulossa ohjeet
erityisopetuksen järjestämisestä, ja jatkossa asiaan on
kiinnitettävä huomiota myös kuntien omissa
opetussuunnitelmissa.
Opettajien täydennyskoulutuksessa kiinnitetäänkin tällä
haavaa paljon huomiota sekä esioppilaiden erityisopetukseen
että erityisopetuksen kuntakohtaisiin
kehittämissuunitelmiin yleensä, kertoo ylitarkastaja
Säävälä.
Hän muistuttaa myös, että erityisopetuksen suureen määrään
verrattuna ongelmia on rajallisesti.
- Suurin osa on varmasti hyvin järjestettyjä,
yksilöllisesti suunniteltuja integroituja ja osittain
integroituja erityisopetusmalleja, uskoo Säävälä.
STT-VT
11.8.2000
Kotimaa -sivulle
|