Erityisopetuksen tilanne selvitetään
Opetusministeriö asettaa todennäköisesti vielä tänä vuonna työryhmän arvioimaan koulujen erityisopetusta.
Selvityksestä sovittiin jo viime vuonna valmistuneessa
tutkimuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelmassa.
Opetusministeri Maija Raskin (sd.) mielestä
erityisopetus on myös yksi niistä alueista, joihin kuntien
olisi syytä panostaa lähivuosina kasvavia opetuksen
valtionosuuksiaan.
Puuttuvasta erityisopetuksesta ei ministeriöön kuitenkaan
yleensä kantaudu valituksia. Yhteyttä ottavat pikemminkin
vanhemmat, jotka vastustavat oman lapsensa siirtämistä
erityisluokkaan.
Lainsäädäntöneuvos Arto Sulosen mukaan syynä saattaa
olla huoli nuoren jatko-opinnoista. Erityisoppilaan saaman
päättötodistuksen pitäisi periaatteessa kelvata
oppilaitoksille siinä missä normaalit peruskoulukurssitkin
suorittaneen, mutta todellisuudessa tilanne on toisenlainen.
Sulonen tietää vanhempien olevan usein myös tyytymättömiä
tarjotun erityisopetuksen laatuun. Oppimisen pulmia on
monenlaisia, eikä jokainen erityisopettaja suinkaan ole
perehtynyt niihin kaikkiin.
Myös erityisopetuksen perääjiä kuitenkin löytyy.
Esimerkiksi erityisoppilaan isä Ari-Pekka Harju
Seinäjoelta herättelee mielellään vanhempia kysymään
lastensa oikeuksien perään.
Aiemmassa kotikunnassaan Kemissä hän ei saanut apua
poikansa oppimisongelmiin, mutta perheen muutettua
Seinäjoelle tilanne koheni nopeasti erityisopetuksen avulla.
- Ilman erityisopetusta poika ei olisi koulun
oppimistavoitteita täyttänyt, hän toteaa.
Erityisopetus
Perusopetuslain mukaan tilapäisesti opinnoissaan
jälkeenjääneill ä tai muuten lisätukea tarvitsevilla
oppilailla on oikeus tukiopetukseen.
Lievistä oppimis- tai sopeutumisvaikeuksista kärsivillä
oppilailla on oikeus erityisopetukseen muun opetuksen
ohessa.
Jos oppilasta ei esim. vamman, sairauden, kehityksen
viivästymisen tai tunne-elämän häiriön takia voida opettaa
muuten, hänet tulee kunnan päätöksellä ottaa
erityisopetukseen.
Erityisopetuksen ryhmiä:
- ESY-opetus sopeutumisvaikeuksista kärsiville
- EVY-opetus neurologisista vaikeuksista kärsiville
- EMU- eli mukautettu opetus kehityksessä viivästyneille
tai lievästi kehitysvammaisille
- EHA- eli harjaantumisopetus kehitysvammaisille
Lisäksi omia ryhmiä dysfasiasta (EDY), autismista (EAU) tai
kuulovammasta (EKU) kärsiville lapsille.
(lähde: Ekebom, Helin, Tulusto: 101 kouluongelmaa; Edita
2000)
STT-VT
11.8.2000
Kotimaa -sivulle
|