Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Erityisopetuksen tilanne selvitetään



Opetusministeriö asettaa todennäköisesti vielä tänä vuonna työryhmän arvioimaan koulujen erityisopetusta.


Selvityksestä sovittiin jo viime vuonna valmistuneessa tutkimuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelmassa.

Opetusministeri Maija Raskin (sd.) mielestä erityisopetus on myös yksi niistä alueista, joihin kuntien olisi syytä panostaa lähivuosina kasvavia opetuksen valtionosuuksiaan.

Puuttuvasta erityisopetuksesta ei ministeriöön kuitenkaan yleensä kantaudu valituksia. Yhteyttä ottavat pikemminkin vanhemmat, jotka vastustavat oman lapsensa siirtämistä erityisluokkaan.

Lainsäädäntöneuvos Arto Sulosen mukaan syynä saattaa olla huoli nuoren jatko-opinnoista. Erityisoppilaan saaman päättötodistuksen pitäisi periaatteessa kelvata oppilaitoksille siinä missä normaalit peruskoulukurssitkin suorittaneen, mutta todellisuudessa tilanne on toisenlainen.

Sulonen tietää vanhempien olevan usein myös tyytymättömiä tarjotun erityisopetuksen laatuun. Oppimisen pulmia on monenlaisia, eikä jokainen erityisopettaja suinkaan ole perehtynyt niihin kaikkiin.

Myös erityisopetuksen perääjiä kuitenkin löytyy. Esimerkiksi erityisoppilaan isä Ari-Pekka Harju Seinäjoelta herättelee mielellään vanhempia kysymään lastensa oikeuksien perään.

Aiemmassa kotikunnassaan Kemissä hän ei saanut apua poikansa oppimisongelmiin, mutta perheen muutettua Seinäjoelle tilanne koheni nopeasti erityisopetuksen avulla.

- Ilman erityisopetusta poika ei olisi koulun oppimistavoitteita täyttänyt, hän toteaa.


Erityisopetus

Perusopetuslain mukaan tilapäisesti opinnoissaan jälkeenjääneill ä tai muuten lisätukea tarvitsevilla oppilailla on oikeus tukiopetukseen.

Lievistä oppimis- tai sopeutumisvaikeuksista kärsivillä oppilailla on oikeus erityisopetukseen muun opetuksen ohessa.

Jos oppilasta ei esim. vamman, sairauden, kehityksen viivästymisen tai tunne-elämän häiriön takia voida opettaa muuten, hänet tulee kunnan päätöksellä ottaa erityisopetukseen.

Erityisopetuksen ryhmiä:

  • ESY-opetus sopeutumisvaikeuksista kärsiville

  • EVY-opetus neurologisista vaikeuksista kärsiville

  • EMU- eli mukautettu opetus kehityksessä viivästyneille tai lievästi kehitysvammaisille

  • EHA- eli harjaantumisopetus kehitysvammaisille

Lisäksi omia ryhmiä dysfasiasta (EDY), autismista (EAU) tai kuulovammasta (EKU) kärsiville lapsille.

(lähde: Ekebom, Helin, Tulusto: 101 kouluongelmaa; Edita 2000)

STT-VT
11.8.2000


Kotimaa -sivulle