Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Suomalainen sääpalveluyritys tavoittelee alan maailmanlaajuisen markkinajohtajan asemaa



Suomen ensimmäinen yksityinen sääpalveluja tuottava yritys Weather Service Finland tavoittelee lähivuosina mittavaa kasvua. WSF:n toimitusjohtajan Pirkko Saarikiven mukaan yhtiön tavoitteena on luoda ensimmäinen maailmanlaajuiseen kilpailuun kykenevä eurooppalainen yritys.


Vuonna 1996 perustetun WSF:n viime vuoden liikevaihto oli 4,5 miljoonaa markkaa. Tänä vuonna Saarikivi arvioi yrityksen pääsevän kymmeneen miljoonaan.

Näkyvimmät WSF:n sääpalvelut ovat MTV:n uutisten yhteydessä, ja Suomen Tietotoimisto välittää niitä lehtiasiakkaille.

Myös Soneran ja Radiolinjan GSM-tekstiviestisää on WSF:n toimittama. Yhtiön asiakkaita ovat myös Ilmailulaitos, Tielaitos ja Fortum.

WSF:n pitkän aikavälin tavoite on luoda "seuraava Vaisala" Suomeen eli sääalalle iso maailmanlaajuinen tekijä.

- Euroopasta tällainen yhtiö puuttuu tätä nykyä. Täällä suurimmat yksityiset sääfirmat ovat noin 50 miljoonan markan liikevaihtoa pyörittäviä yrityksiä. Suurimmalla hollantilaisella taitaa olla sadan miljoonan markan tasolle yltävä liikevaihto, Saarikivi sanoo.


Valtion monopolit estivät kehityksen

Yksityistä sääteollisuutta ei Eurooppaan ole päässyt syntymään, koska valtiolliset monopolit hallitsivat alaa pitkään.
- Sen takia nyt on syytä murtaa monopolien rippeetkin, Saarikivi sanoo.

Edistystä on tapahtunut Hollannissa, joka yhtiöitti sääpalvelutoiminnat Yhdysvaltain mallin mukaan. Saarikivi olettaa, kehitys lähtee liikkeelle muissakin maissa.

Tätä nykyä 100 miljoonan euron eli noin 600 miljoonan markan liikevaihtoon yltäviä sääpalveluyhtiöitä on vain Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Saarikiven mukaan WSF on ottanut tavoitteekseen kasvaa yhdeksi suurista noin kymmenessä vuodessa.
- Kysymysmerkkejä on siinä, kuinka nopeasti sääpalveluiden vientikauppa päästään aloittamaan, Saarikivi huomauttaa.


Kännykkämyynti ja sääpalvelut lähellä toisiaan

Yksi WSF:n vahvuuksista on ajanmukainen tekniikka. Yhtiö panostaa erityisesti langattomien ja tietoverkkopohjaisten sovelluksien tuotekehitykseen. Pääomasijoittaja Capman on tehnyt sääyritykseen sijoituksen, jonka suuruutta Saarikivi ei paljasta.

Kasvua WSF hakee etenkin viennistä ja uusista mobiilisääpalveluista. Viime kesänä WSF perusti ensimmäisen ulkomaantoimistonsa Kiinaan, jossa Saarikiven mukaan on nyt menossa suhteiden luomisvaihe.

WSF:n tavoitteena on myös pyrkiä Yhdysvaltain markkinoille.
- Katselemme tilanteen mukaan kaikkia markkinoita, joista Aasia on erittäin hyvä markkina. Täytyy edetä sen mukaan, missä vaiheessa eri maat ovat mobiilipuolen kehittymisessä, Saarikivi sanoo.

Karkeasti arvioiden WSF:n markkinat ovat siellä, missä myös matkapuhelinten ja kannettavien päätelaitteiden myynti kehittyy.

Capmanin sijoitus menee Saarikiven mukaan suurimmaksi osaksi yhtiön myyntiorganisaation kasvattamiseen.

Tätä nykyä WSF:n koko henkilökunnan määrä on noin 30, mutta vuoden sisällä tavoitteena on kasvaa 100 hengen yritykseksi. Saarikiven mukaan WSF tekee parhaillaan markkinatutkimusta siitä, mihin maihin uusia toimistoja olisi järkevintä perustaa.

STT-IA
17.11.2000


Talous -sivulle