Koululaiskuljetusten turvallisuudessa suuria puutteita
Koululaiskuljetusten turvallisuudessa on todettu suuria puutteita. Ylikonstaapeli Jyrki Haapala Oulun liikkuvasta poliisista kauhistelee, että haja-asutusalueilla monet lapset kulkevat ylipitkiä koulumatkoja täyteen sullotuissa autoissa.
Niissä yhdelle istuinpaikalle on saatettu sijoittaa useita
lapsia ja vain pidennetyllä lantioturvavyöllä, ns.
ankkurivyöllä, kiinnitettyinä.
- Lantiovyö on vain hätävara. Sillä ei ole mitään
tekemistä turvallisuuden kanssa, Haapala
näpäyttää.
Koulukyytien ongelma on havaittu myös
Liikenneturvassa. Päällikkö Rainer Kinisjärvi Oulun
aluetoimistosta sanoo, että turvallisessa
matkanteossa jokaisella lapsella täytyisi olla oma
kolmipisteturvavyö. Tämä tarkoittaa sitä, että
autossa olisi oltava myös riittävästi tilaa.
- Tämän vaatimuksen kirjaaminen lakiin muuttaisi
koululaiskuljetuskaluston pikkuhiljaa tila-autojen
ja pienoisbussien suuntaan. Täyteen ahdetut
tavalliset henkilöautot poistuisivat näin
koulureiteiltä, Haapala lisää.
Rahastusta lasten
kustannuksella
Koulukuljetusten turvallisuus nimenomaan
maaseudulla on noussut huolenaiheeksi sen
jälkeen kun pieniä kouluja on lakkautettu ja
sivukylien lasten koulumatkat ovat pidentyneet.
Haapala sanoo, että esimerkiksi Pudasjärvellä
koulumatkaa voi kertyä enimmillään jopa 70
kilometriä yhteen suuntaan.
- Lainsäätäjä tukee omalla toiminnallaan kuntien
rahansäästöä koululaiskuljetuksissa. Yhteiskunta
näyttää hyväksyvän ylipitkät koulumatkat ja laki
sallii käytännössä kouluauton "täyttämisen"
pienillä lapsilla, Haapala arvostelee.
Hän aikoo tehdä turvallisuuden parantamisesta
kansanedustajille aloitteen. "Viimeinen niitti"
asiassa oli hänen mukaansa Jyväskylässä tiistaina
sattunut tapaus, jossa täyteen ahdetussa
koululaisbussissa pikkutyttö litistyi oven ja seinän
väliin.
Pysähtyneeseen
autoon huomio
Samalla Haapala perää lisää turvallisuutta
tilanteisiin, joissa pienet lapset poistuvat
koululaiskuljetuksesta. Hänen mukaansa varsin
harva autoilija nykyään edes hiljentää vauhtia
havaitessaan tien syrjään pysähtyneen
koulukyydin.
- Lakia pitäisi uudistaa siten, että tien sivuun
pysähtyneen koululaisbussin ohittaminen
pysähtymättä olisi kielletty. Näin toimitaan mm.
Yhdysvalloissa, Haapala huomauttaa.
Hänen mukaansa pysähtymispakko olisi tarpeen
etenkin maaseudun sivuteillä. Nykyään autoilijat
huristavat pysähtyneen koululaiskuljetuksen ohi
ajattelematta, että autosta voi yllättäen rynnätä
pieni koululainen tielle.
- Yhtälailla lainsäädännön keinoin voitaisiin lisätä
koululaiskuljetusten näkyvyyttä. Pelkkä valaistu
koululaiskuljetus-kyltti ei välttämättä herätä
muiden tiellä liikkujien huomiota riittävän hyvin.
Kuljettajien
taidot syyniin
Haapala harmittelee sitä, että kaikki
koululaisautojen kuljettajat eivät sovellu
tehtäväänsä.
- Pelkkä ammattiajolupa ei tee kenestäkään
turvallista koululaiskuljettajaa. Tehtävä vaatii
erityistä asennetta ja vastuuta lapsista, hän
täsmentää.
Liikenneturvan Kinisjärvi on samaa mieltä. Hänen
mielestään koulukyytejä hoitavat taksinkuljettajat
ovat tärkeitä esikuvia lapsille. Siksi heidän tulisi
myös itse näyttää mallia ja käyttää turvavyötä.
Kinisjärven mielestä tulevaisuudessa tulisi ehkäpä
syynätä nykyistä tarkemmin kuljettajien
turvallisuustaidot.
- Vaikka niin, että poliisiviranomaisilta
pyydettäisiin lausunto henkilön mahdollisesta
liikennerikoshistoriasta ja siten hänen
soveltuvuudestaan koululaisten kuljettamiseen,
hän ehdottaa.
Liikenneministeriön Cavén myöntää puutteet
Liikenneministeriön ylijohtaja Harri Cavén
myöntää, että koululaiskuljetusten
turvallisuudessa olisi tiukentamisen varaa. Näin
on siitä huolimatta, että lakia vasta runsas vuosi
sitten paranneltiin.
- Jos asiaa ajateltaisiin liikenneturvallisuuden
kannalta, jokaisella lapsella pitäisi olla kunnon
turvavyö ja yksi paikka, Cavén toteaa ja
tunnustaa, että rahan säästöllä on ollut uutta
lakia säädettäessä turvallisuutta suurempi mahti.
Nykylain mukaan ns. tilataksissa saa olla jopa 13
ala-asteen ikäistä lasta, vaikka auto on
rekisteröity kuljettajan lisäksi kahdeksalle
matkustajalle. Etupenkilläkin kuljettajan vieressä
saa istua kaksi lasta lantioturvavyöllä
kiinnitettynä.
- Lantiovöitä ei minustakaan pitäisi sallia.
Tositilanteessa ne eivät paljon auta, Cavén
tunnustaa.
Uudessa laissa on kiristetty nimenomaan
turvavyövaatimuksia. Kuljettaja vastaa siitä, että
alle 15-vuotiaat ovat turvavöissä.
- Toisin sanoen kaikilla pitää olla olemassa
jonkinmoinen turvavyö, Cavén täsmentää.
Hänen mukaansa nykyisiä määräyksiä ei ainakaan
toistaiseksi olla tiukentamassa, vaikka
koulukuljetukset ovat lisääntyneet koulujen
lakkauttamisen takia ja vaikka säästöjen myötä
monet syrjätiet ovat huonossa kunnossa.
Täysin onnettomana hän ei nykytilannetta
kuitenkaan pidä. Ylijohtaja antaa
koululaiskuljetusten turvallisuudelle
kouluarvosanan 7-8.
- Kyllähän tilataksiin 13 pikkuvekaraa mahtuu ja
heidät saadaan sinne suhteellisen hyvin
kiinnitettyä, hän sanoo.
- Laittaisinko sellaiseen autoon oman lapseni?
Sitä minun ei ole pääkaupunkiseutulaisena
tarvinnut miettiä.
STT-IA
17.12.1999
Kotimaa -sivulle
|