Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Koululaiskuljetusten turvallisuudessa suuria puutteita



Koululaiskuljetusten turvallisuudessa on todettu suuria puutteita. Ylikonstaapeli Jyrki Haapala Oulun liikkuvasta poliisista kauhistelee, että haja-asutusalueilla monet lapset kulkevat ylipitkiä koulumatkoja täyteen sullotuissa autoissa.


Niissä yhdelle istuinpaikalle on saatettu sijoittaa useita lapsia ja vain pidennetyllä lantioturvavyöllä, ns. ankkurivyöllä, kiinnitettyinä.
- Lantiovyö on vain hätävara. Sillä ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa, Haapala näpäyttää.

Koulukyytien ongelma on havaittu myös Liikenneturvassa. Päällikkö Rainer Kinisjärvi Oulun aluetoimistosta sanoo, että turvallisessa matkanteossa jokaisella lapsella täytyisi olla oma kolmipisteturvavyö. Tämä tarkoittaa sitä, että autossa olisi oltava myös riittävästi tilaa.

- Tämän vaatimuksen kirjaaminen lakiin muuttaisi koululaiskuljetuskaluston pikkuhiljaa tila-autojen ja pienoisbussien suuntaan. Täyteen ahdetut tavalliset henkilöautot poistuisivat näin koulureiteiltä, Haapala lisää.


Rahastusta lasten kustannuksella

Koulukuljetusten turvallisuus nimenomaan maaseudulla on noussut huolenaiheeksi sen jälkeen kun pieniä kouluja on lakkautettu ja sivukylien lasten koulumatkat ovat pidentyneet. Haapala sanoo, että esimerkiksi Pudasjärvellä koulumatkaa voi kertyä enimmillään jopa 70 kilometriä yhteen suuntaan.

- Lainsäätäjä tukee omalla toiminnallaan kuntien rahansäästöä koululaiskuljetuksissa. Yhteiskunta näyttää hyväksyvän ylipitkät koulumatkat ja laki sallii käytännössä kouluauton "täyttämisen" pienillä lapsilla, Haapala arvostelee.

Hän aikoo tehdä turvallisuuden parantamisesta kansanedustajille aloitteen. "Viimeinen niitti" asiassa oli hänen mukaansa Jyväskylässä tiistaina sattunut tapaus, jossa täyteen ahdetussa koululaisbussissa pikkutyttö litistyi oven ja seinän väliin.


Pysähtyneeseen autoon huomio

Samalla Haapala perää lisää turvallisuutta tilanteisiin, joissa pienet lapset poistuvat koululaiskuljetuksesta. Hänen mukaansa varsin harva autoilija nykyään edes hiljentää vauhtia havaitessaan tien syrjään pysähtyneen koulukyydin.

- Lakia pitäisi uudistaa siten, että tien sivuun pysähtyneen koululaisbussin ohittaminen pysähtymättä olisi kielletty. Näin toimitaan mm. Yhdysvalloissa, Haapala huomauttaa.

Hänen mukaansa pysähtymispakko olisi tarpeen etenkin maaseudun sivuteillä. Nykyään autoilijat huristavat pysähtyneen koululaiskuljetuksen ohi ajattelematta, että autosta voi yllättäen rynnätä pieni koululainen tielle.

- Yhtälailla lainsäädännön keinoin voitaisiin lisätä koululaiskuljetusten näkyvyyttä. Pelkkä valaistu koululaiskuljetus-kyltti ei välttämättä herätä muiden tiellä liikkujien huomiota riittävän hyvin.


Kuljettajien taidot syyniin

Haapala harmittelee sitä, että kaikki koululaisautojen kuljettajat eivät sovellu tehtäväänsä.
- Pelkkä ammattiajolupa ei tee kenestäkään turvallista koululaiskuljettajaa. Tehtävä vaatii erityistä asennetta ja vastuuta lapsista, hän täsmentää.

Liikenneturvan Kinisjärvi on samaa mieltä. Hänen mielestään koulukyytejä hoitavat taksinkuljettajat ovat tärkeitä esikuvia lapsille. Siksi heidän tulisi myös itse näyttää mallia ja käyttää turvavyötä. Kinisjärven mielestä tulevaisuudessa tulisi ehkäpä syynätä nykyistä tarkemmin kuljettajien turvallisuustaidot.

- Vaikka niin, että poliisiviranomaisilta pyydettäisiin lausunto henkilön mahdollisesta liikennerikoshistoriasta ja siten hänen soveltuvuudestaan koululaisten kuljettamiseen, hän ehdottaa.


Liikenneministeriön Cavén myöntää puutteet

Liikenneministeriön ylijohtaja Harri Cavén myöntää, että koululaiskuljetusten turvallisuudessa olisi tiukentamisen varaa. Näin on siitä huolimatta, että lakia vasta runsas vuosi sitten paranneltiin.

- Jos asiaa ajateltaisiin liikenneturvallisuuden kannalta, jokaisella lapsella pitäisi olla kunnon turvavyö ja yksi paikka, Cavén toteaa ja tunnustaa, että rahan säästöllä on ollut uutta lakia säädettäessä turvallisuutta suurempi mahti.

Nykylain mukaan ns. tilataksissa saa olla jopa 13 ala-asteen ikäistä lasta, vaikka auto on rekisteröity kuljettajan lisäksi kahdeksalle matkustajalle. Etupenkilläkin kuljettajan vieressä saa istua kaksi lasta lantioturvavyöllä kiinnitettynä.

- Lantiovöitä ei minustakaan pitäisi sallia. Tositilanteessa ne eivät paljon auta, Cavén tunnustaa.

Uudessa laissa on kiristetty nimenomaan turvavyövaatimuksia. Kuljettaja vastaa siitä, että alle 15-vuotiaat ovat turvavöissä.
- Toisin sanoen kaikilla pitää olla olemassa jonkinmoinen turvavyö, Cavén täsmentää.

Hänen mukaansa nykyisiä määräyksiä ei ainakaan toistaiseksi olla tiukentamassa, vaikka koulukuljetukset ovat lisääntyneet koulujen lakkauttamisen takia ja vaikka säästöjen myötä monet syrjätiet ovat huonossa kunnossa.

Täysin onnettomana hän ei nykytilannetta kuitenkaan pidä. Ylijohtaja antaa koululaiskuljetusten turvallisuudelle kouluarvosanan 7-8.

- Kyllähän tilataksiin 13 pikkuvekaraa mahtuu ja heidät saadaan sinne suhteellisen hyvin kiinnitettyä, hän sanoo.

- Laittaisinko sellaiseen autoon oman lapseni? Sitä minun ei ole pääkaupunkiseutulaisena tarvinnut miettiä.

STT-IA
17.12.1999


Kotimaa -sivulle