Internet vähentänyt aikuisviihteen puhelinpalveluyrittäjiä

Puhelinpalveluiden tarjoajille ehdotettu palveluiden itsesääntelyä



Liikenneministeriö ehdottaa, että puhelinpalvelujen tarjoajat alkaisivat itsenäisesti valvoa palveluiden tarjontaa ja markkinointia. Ministeriön ehdotuksen mukaan puhelinpalveluiden tarjoajien tulisi muodostaa itsesääntelyorganisaatio valvomaan palveluita.


Organisaation jäsenenä palvelun tuottaja tai tarjoaja saisi laskuttaa asiakasta telelaskun yhteydessä. Jos yritys ei osallistuisi palveluiden valvontaan, se voisi myydä omia palveluitaan ainoastaan erillistä tilausta vastaan.

Palvelunumeroiden tarjonnan valvontaa pidetään tarpeellisena varsinkin siksi, että eroottisia puhelinpalveluita on helppo käyttää. Lasten ja nuorten pelätään saavan linjoilta haitallisia vaikutteita.

Eduskunta hyväksyi keväällä uuden telemarkkinalain yhteydessä ponnen, jossa se edellytti hallitukselta aiempaa tehokkaampia keinoja torjua eroottisten puhelinpalveluiden haittoja lapsille. Palvelut sinänsä ovat laillisia, joten on pyrittävä löytämään tasapaino käyttäjien edun ja sananvapauden välillä.

Kannatusta esitykselle

Liikenneministeriö järjesti äskettäin keskustelutilaisuuden, jossa selvitettiin mielipiteitä ehdotetusta palveluiden valvontajärjestelmästä. Tilaisuuteen osallistui palveluiden tarjoajia, teleyrityksiä. sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita sekä kuluttajaviranomaisia.

Useimmat kannattivat ministeriön esitystä. Sosiaali- ja terveysalan edustajat esittivät kriittisimmät kannanotot.

Ylisuuret puhelinlaskut

Puhelinpalveluiden yksi ongelma ovat olleet ylisuuret puhelinlaskut, Ongelmaa on kuitenkin helpottanut palveluiden luokittelu ja sen tuoma mahdollisuus erillisiin palvelulukkoihin.

Laskuvalituksia on vähentänyt myös puhelinlaskun erittely, josta näkee, kuinka paljon liittymästä on soitettu maksullisiin puhelinpalvelunumeroihin.

Puhelimitse hankitut palvelut ovat lisääntyneet huomattavasti. Eniten lisääntyvät yleishyödylliset palvelut, ja aikuisviihdepalveluiden määrä on vakiintunut.

Internet vähentänyt puhelinpalveluyrittäjiä

Ajanviete- ja aikuisviihdelinjojen liikevaihto on puolentoista viime vuoden aikana pysynyt suunnilleen samana. Palveluiden keskimääräinen minuuttihinta on pudonnut kahdessa vuodessa 30-40 prosenttia.

Moni alan yritys onkin lopettanut liiketoimintansa Suomessa. Myös Internetin tuomat mahdollisuudet monipuolisempiin viihdepalveluihin on vähentäneet puhelinpalveluyrittäjiä.

Alan nopea kansainvälistyminen on valvonnan kannalta ongelmallista. Ulkomainen kilpailu antaa mahdollisuuden kiertää kansallisia määräyksiä. Yksittäiset tilaajanumerotkaan eivät ole valvonnan piirissä. Tilannetta mutkistaa erityisesti se, että estääkseen puhelut myös ulkomaisille eroottisille linjoille asiakkaan on lukittava kaikki ulkomaan numerot.

STT-IA
29.8.1997


AJASSA -SIVULLE