PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Nettistudio
Haku Verkkouutisista
RSS
Talous 

Oluenmyynti sakkaa maailmanlaajuisesti

RUOKATIETO-IA, 12.3.2009


Suomessa Panimoliitto joutui myöntämään näkymien synkkenevän samalla kun jäsenyritysten myyntitiedot viime vuodelta osoittivat käänteen jo tulleen. Alkoholiverojen korotus ja kiristyvä taloustilanne ovat vaikuttaneet juomien myyntiin, Suomessa todettiin.

Saman todistaa milteipä maailmanlaajuiseksi ongelmaksi Heinekenin Länsi-Euroopan toimintoja vetävä Didier Debrosse. Suomessa vierailleen hollantilaispanimon johtajan mukaan se, että valtiot ovat useissa maissa reagoineet kiristyvään maailmantalouteen korottamalla alkoholiveroa, näkyy jo myynnissä.

Erityisen huolissaan hän on Suomen tilanteesta, sillä meillä alkoholiveroa on korotettu lyhyen ajan sisällä kahdesti ja kolmas kerta on jo harkinnassa. Hartwallin toimitusjohtaja ja Panimoliiton puheenjohtaja Yrjö Närhinen vetoaakin hallitukseen.

- Toivomme malttia veronkorotuksiin. Jos niitä täytyy tehdä, niin mielellään vasta syksyllä. Suomen verokanta on jo nyt viisinkertainen verrattuna Viron alkoholiveroon. On todellinen riski, että yksityistuonti kasvaa, etenkin, kun Baltian valuutan devalvaatioriski on ilmeinen, Närhinen pohtii.

Myös ravintolatupakoinnin kiellosta on haettu yhteyttä oluen laskeviin myyntilukuihin. Se vaikuttaa Debrossen mukaan muun muassa siten, että kynnys lähteä yhdelle oluelle on noussut.

Olut on selviytyjätuote

Debrossen mukaan oluen valmistajia yhdistää yksi asia: olut on siinä mielessä helppo tuote, että sen myynti pysyy tasaisena taloussuhdanteista huolimatta.

- Kun menee hyvin, oluen myynti on ok, ja kun menee huonosti, oluen myynti on ok, Debrosse kuvaili.

Esimerkiksi hidastuva kauppa tarkoittaa joka kymmenennen oluen jäämistä juomatta. Sitä tuskin huomaa, tosin panimoiden taseessa se tuntuu. Kuluttajat ostavat vähemmän ja halvempaa, Debrosse joutui toteamaan. Jo nyt on nähty hyvin äkkinäisiä käänteitä: kuluttajien mieliala voi romahtaa parissa viikossa.

Keskittyvät markkinat

Maailman olutmarkkinat ovat hyvää vauhtia keskittymässä harvojen suurten toimijoiden käsiin. Vuonna 2000 suurimmat neljä panimoa hallitsivat vajaata neljännestä maailman olutmarkkinoista. Vuoteen 2008 mennessä neljän suurimman osuus oli kasvanut 52 prosenttiin.

Perheyhtiö Heinekenin laajenemisstrategiaan kuuluu ostaa markkinoiden vahvimpia juomanvalmistajia. Lähivuosina Debrosse ei usko alalla tapahtuvan yhdistymisiä tai suuria kauppoja, ellei sitten vakavarainen SABMiller intoudu ostoksille muiden parannellessa asemiaan.

Resepti menestyvän panimon toimintaan on yksinkertainen: kassavirran luominen, kulujen leikkaus ja kasvu ovat avaintermejä.

Pohjoiselle oluelle hyötyä Heineken-kytköksestä

Hartwallin pohjoisesta ammentavan Lapin Kulta -oluen tuotannosta viidennes menee vientiin. EU:n pohjoisimmalta panimolta Torniosta on lastattu ulkomaanvientiin 30 miljoonaa olutlaatikkoa vuodesta 1988 lähtien. Viime vuonna vienti kasvoi 24 prosenttia. Suurimmalla vientimarkkina-alueella Ruotsissa kasvua syntyi 15 prosenttia.

Hartwall on ollut osa Heineken-konsernia huhtikuusta 2008 alkaen. Heineken arvostaa paikallista osaamista ja paikallisia tuotteita. Samalla yhtiö pyrkii tarjoamaan eri markkina-alueille kiinnostavia uutuuksia. Nyt Lapin Kultaa on päätetty markkinoida yhtiön pohjoismaisena oluena.

- Yhdessä Heinekenin kanssa on tehty periaatepäätös, että Lapin Kulta –oluesta lähdetään rakentamaan alueellista olutbrändiä Skandinavian ja Itämeren alueelle. Tähän on hyvät edellytykset, sillä sen vienti on vahvassa kasvussa, Närhinen kertoo.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyToimitusPalautelomake