American Bantam ’38 Roadster Blade
Suomesta löytyi Aku Ankan auto
JOHANNA AARNIO, 15.7.2002
Aku Ankan auto on tullut meille monille tutuksi vuosien saatossa ja rekisteritunnusta 313 kysytään usein tietokilpailuissa. Mutta kuinka moni on nähnyt auton luonnossa? Suomessa on tällainen harvinainen American Bantam ’38 Roadster Blade -merkkinen auto.
Keväällä tehdyn tutkimuksen mukaan joka neljäs suomalainen lukee Aku Ankkaa, joten Aku Ankan kirkkaanpunainen auto on aika monelle tuttu. Kooltaan se on muita autoja pienempi, pyöreä etulokasuoja on lähes kiinni takalokasuojassa, ja takaluukkuun mahtuvat juuri ja juuri ankanpojat. Oikukkaaseen mutta silti uskolliseen kulkuneuvoon Aku suhtautuu liki tunteenomaisesti. Pienen auton lyhyt elinkaariAmerican Bantameita valmistettiin 1930-luvulla Butlerin kaupungissa Pennsylvaniassa. Kuplavolkkarin Euroopassa saavuttama suosio innosti merkin keulahahmoa Roy S. Evansia ajatukseen, että Amerikassakin tarvitaan pieni ja taloudellinen auto. Amerikassa kaikki on kuitenkin suurta eikä American Bantamin elinkaari Yhdysvaltojen autoteollisuudessa ollut pitkä. Autoa valmistettiin kolmea mallia: umpimallia, avolavakuormuria ja avoautoa. Mikään niistä ei saavuttanut korskeisiin maantielaivoihin tottuneiden jenkkien suosiota. Kaiken kaikkiaan näitä liikuttavia pikkuautoja valmistettiin vain reilut 40 000 yksilöä. Osasyy valmistuksen lopettamiseen oli myös toinen maailmansota. Bantam-yhtiö sai tehtäväkseen suunnitella maastoauton prototyypin, joka oli esikuvana maailmanmaineen saavuttaneelle Jeepille. Mistä Ankalle auto?Vuonna 1938 alkoi Al Taliaferron piirtämä päivittäinen sanomalehtisarja, jossa jokamies Aku Ankka yritti selvitä arjen haasteista. Samoihin aikoihin pyöri elokuvateattereissa lyhytpiirretty Aku Ankka ja auto (Don Donald). Aku Ankan autona oli sympaattinen ja iloisen punainen American Bantam. Muihin kulkupeleihin Aku ei ole vuosien varrella juuri luottanut. Urheiluautot ja limusiinit kiehtovat kyllä häntäkin, mutta lopulta Aku aina palaa tutun ja turvallisen 313:n rattiin. Sitä paitsi Akun rajalliset tekniset kyvyt tuskin riittäisivät yhtään monimutkaisemman kaaran rassaamiseen. Nykypäivän Aku tuskin muuta autoa voisi harkitakaan, sillä Akun alter ego, Taikaviitta, on Pellen avustuksella trimmannut autoon uusinta tekniikkaa lentämistä ja rosvojen jahtaamista varten. Akun auton kaksoisolento SuomessaKuulopuheiden mukaan American Bantameita on tuotu Suomeen ennen sotia viisi kappaletta, kaikki Viipuriin. 1960-luvulla helsinkiläisen autoharrastajan Tuomo Anttilan isä Erkki Anttila löysi American Bantamin ladon takaa Sipoosta. Auto oli ruosteessa ja huonossa kunnossa. Pienen kunnostuksen jälkeen auto sai vielä levätä muutaman vuosikymmenen, kunnes 1990-luvulla isä ja poika ryhtyivät restauroimaan autoa huolella. - Osien löytäminen oli aika haastavaa, koska American Bantameita on valmistettu vain 1930-luvulla, Tuomo kertoo. Pitkäjänteisen etsinnän tuloksena Anttilat löysivät etsimänsä osat. Tuhansia työtunteja vaatinut autovanhus pääsi liikenteeseen muutama vuosi sitten ja on siitä lähtien kerännyt ansaitsemaansa huomiota. American Bantameita ei Suomen teillä juurikaan näy. Tuomo kertoo kuulleensa, että Suomessa kunnostetaan tällä hetkellä myös toista American Bantamia. Espoon Automuseossa on ollut näytillä yksi ja Tallukan automuseon katolla pelkkä kori. Kymmenesosa norsun painostaAnttiloiden kirkkaanpunainen American Bantam on ajossa kesäaikaan, ja kilometrit kertyvät lähinnä kruisailusta. Aina säiden salliessa Tuomo kertoo ulkoiluttavansa aarrettaan Helsingin Cruising Nightissa, joka järjestetään joka kuukauden ensimmäisenä perjantaina. Bantam on uskomattoman pieni. Pituutta on 3,3 metriä ja leveyttä vaivaiset 1,2 metriä. Pikkuauto painaa noin kymmenesosan aikuisen norsun painosta, 550 kiloa. Kaksi raavasta miestä täyttää penkin laidasta laitaan ja polkimien painelussa pitää olla varsin huolellinen (etenkin 45 numeron kengällä). Takaluukkuun ei taida kolmea ankanpoikaa enempää mahtua. Muuten autovanhus on kuin mikä tahansa auto: vaihteita eteen ja taakse, valot ja kansanmalliin sopivan karu mittaristo. Huippunopeus on melko teoreettinen, sillä 40–50 km/h tuntuu hallittavuuden kannalta varsin riittävältä. Kaarreominaisuudet eivät ole aivan ralliluokkaa, tosin renkaissakaan ei ole leveyttä moponpyöriä enempää. Minkä Bantam häviää varustelussa, sen se voittaa katu-uskottavuudessa. Aina pysähdyttäessä jostakin pölähtää auton pällistelijöitä ja kyselijöitä. Yleisin utelu lienee: - Eikös tämä ole se Aku Ankan auto?
Artikkelia varten on haastateltu Aku Ankka -lehden toimittajaa Aki Hyyppää Sanoma Magazines Finlandista sekä auton omistajaa Tuomo Anttilaa.
|