PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Kotimaa 

Hornet-onnettomuuden aiheutti riittämätön näköhavainto

IKK, 26.2.2002


Ilmavoimien marraskuisen Hornet-onnettomuuden aiheutti koneiden vähäisestä valaistuksesta aiheutunut riittämätön näköhavainto sekä lento ilman korkeusporrastusta.

Ilmavoimien asettaman tutkintalautakunnan mukaan kahden Hornetin yhteentörmäyksen syynä oli siipikoneen ohjaajan johtokoneesta saama riittämätön ja osittain harhauttava näköhavainto. Onnettomuustilanne syntyi, kun koneet lensivät yöolosuhteissa tehtävään nähden riittämättömällä ulkoisella valaistuksella ilman korkeusporrastusta.

Maanantaina työnsä päättäneen tutkintalautakunnan mukaan Hornetien käyttöönoton yhteydessä kehitetyissä lentokoulutusohjelmissa ei ole riittävästi tiedostettu yöosastolentotehtäviin liittyviä riskejä.

Lautakunta esittää, että taktisessa yöosastolentämisessä käytettävää korkeusporrastusta ja koneiden ulkoisten valojen käyttöä koskeva ohjeistus tarkistetaan. Henkilöstölle on lautakunnan mukaan järjestettävä myös lisäkoulutusta toiminnasta lento-onnettomuuksissa ja vauriotilanteissa.

Kaksi Satakunnan Lennoston käytössä ollutta ja puolustusministeriön omistamaa F-18 Hornet -hävittäjää törmäsi toisiinsa yölentoharjoituksessa Karstulan kunnan Vahangan kylän yläpuolella 8. marraskuuta.

Toisen koneen pyrstöosa tuhoutui törmäyksessä, jolloin kone joutui virheliikkeeseen ja syöksyi ohjauskyvyttömänä maahan. Koneen ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

Pahoin vaurioitunut toinen kone pystyi palaamaan yhdellä moottorilla Pirkkalan tukikohtaan. Molemmat ohjaajat selvisivät onnettomuudesta vammoitta.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake