PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Kotimaa 

Kaksi Hornetia törmäsi ilmassa Pohjanmaalla

ILPO KIURU, 9.11.2001


Kaksi Satakunnan lennoston Hornet-konetta törmäsi ilmassa Kyyjärven eteläpuolella torstai-iltana. Toinen koneista tuhoutui maahansyöksyssä, mutta sen lentäjä pelastautui heittoistuimen avulla. Myös toinen lentäjä selvisi vähäisin vammoin.

Onnettomuus tapahtui noin kello 21 aikaan, kun koneet olivat harjoituslennolla Kyyjärven eteläpuolella. Törmäyksen syy on toistaiseksi tuntematon, joskin inhimillistä virhettä pidettiin ensiarvioissa mahdollisena.

Harjoituslennolla olleet koneet törmäsivät toisiinsa noin 9,5 kilometrin korkeudella. Toisen koneen ohjaaja, yliluutnantti Jouni Junttila pelastautui törmäyksessä heittoistuimella.

Junttila kuljetetiin pelastushelikopterilla tutkittavaksi Keski-Suomen Keskussairaalaan Jyväskylään. Junttilan ohjaama kone syöksyi maahan ja tuhoutui. Koneen hylky löytyi aamuyöstä noin kello yhden aikaan Karstulasta Vahankajärven pohjoispuolella olevalta suolta.

Puolustusvoimat on eristänyt osan alueesta tutkimuksia varten.

Myös yliluutnantti Ville Pasasen ohjaama kone vaurioitui. Pasanen joutui sammuttamaan koneen vasemman moottorin. Hän onnistui useista vaurioista huolimatta tuomaan koneen laskuun Pirkkalan tukikohtaan.


Molemmat ohjaajat Hornet-päivystyslentäjiä

Molemmat onnettomuudessa olleet ohjaajat ovat Hornet-päivystyslentäjiä. HN-413 konetta ohjannut yliluutnantti Ville Pasanen on aloittanut uransa ilmavoimissa vuonna 1995 ja Hornet-koulutuksen vuonna 2000. HN-430 koneen ohjaaja yliluutnantti Jouni Junttila aloitti uransa ilmavoimissa 1994 ja Hornet-koulutuksen 1999.

Satakunnan Lennoston tutkijalautakunta on aloittanut tutkintatoimet majuri Kai Ukkolan johdolla. Lautakunnan jäseniä ovat yliluutnantti Mikko Mäkinen (tekninen jäsen) ja kapteeni Anssi Kukkonen (ohjaajajäsen).

Ilmavoimien komentaja asetti lisäksi aamulla tutkijalautakunnan selvittämään onnettomuutta. Sen puheenjohtajaksi on määrätty insinöörieverstiluutnantti Jaakko Saatsi Ilmavoimien Esikunnasta.


Yölentoharjoitus

Satakunnan Lennoston Hävittäjälentolaivue 21 on harjoitellut yölentoja Hornet- ja Hawk-kalustolla viime kuun lopulta alkaen tukikohtanaan Pirkkala.

Joulukuun puoliväliin kestäväksi suunitellussa harjoituksessa yölentoja on lennetty viikoittain maanantai-illasta torstai-iltaan klo 22.00 saakka.

Osa lennoista on keskittynyt Pirkkalan tukikohdan välittömään läheisyyteen, osa on lennetty harjoitusalueille 30-60 kilometrin päähän tukikohdasta sekä muualle Etelä-Suomeen.

Yölentoharjoitukset ovat normaalia koulutusohjelmien mukaista koulutustoimintaa.


Pahin Hornet-onnettomuus

Torstaina sattunut törmäys on pahin Horneteja Suomessa kohdannut onnettomuus. Horneteille on tapahtunut aiemmin kaksi lievää onnettomuutta.

Viime vuoden keväällä suunnistuslennolta palanneen koneen toinen moottori vaurioitui linnun törmäyksestä ja kone joutui laskeutumaan Pirkkalan lentokentälle yhdellä moottorilla.

Laskun jälkeen koneen moottoritilassa havaittiin tulipalo, jonka pelastushenkilöstö sammutti. Ohjaaja ei loukkaantunut.

Vuonna 1997 Satakunnan Lennoston Hornetin moottoritilassa syttyi tulipalo, jonka ohjaaja sammutti välittömästi ja laskeutui Pirkkalan kentälle yhdellä moottorilla. Tulipalon aiheutti auki jäänyt polttoaineputkiston liitin. Kone oli juuri toimitettu Patria Finavitecin kokoonpanolinjalta Ilmavoimille.


Ilmavoimien ensimmäinen onnettomuus 1918

Ennen Horneteja palveluskäytössä olleille Mig21BIS-hävittäjille (1978-1998) sattui kuusi onnettomuutta, Drakeneille yksi (1974-2000) ja Fouga-Magister -koneille (1959-86) 21 onnettomuutta. Hawk-suihkuharjoituskoneilla on sattunut seitsemän onnettomuutta.

Ilmavoimien ensimmäinen lento-onnettomuus sattui 16. huhtikuuta 1918, kun ruotsalaisen kreivi Eric von Rosenin Suomelle lahjoittama ja "Suomen ilmailutarhan" ensimmäinen kone - Thulin typ D - syöksyi koelennolla Näsijärven jäälle ja tuhoutui.

Kone oli lennetty Suomeen vain noin kuukautta aiemmin. Onnettomuudessa menehtyi kaksi henkilöä. Ilmavoimien lentotehtävissä on menehtynyt yhteensä 658 henkilöä, joista 112 sotien jälkeen.


Suomella 64 Hornetia

Puolustusvoimilla on 64 Hornet F-18 -torjuntahävittäjää. Niistä seitsemän on kaksipaikkaisia F18D-koneita ja 57 yksipaikkaisia F18C-koneita.

Ensimmäiset kaksipaikkaiset F-18 D Hornetit lennettiin Suomeen marraskuussa 1995 ja helmikuussa 1996. Kaikki yksipaikkaiset F-18 C Hornetit rakennettiin Suomessa Patria Finavitecilla. Ensimmäiset yksipaikkaiset luovutettiin Ilmavoimille kesäkuussa 1996.

Kaikki 64 Hornetia tuli ilmavoimien käyttöön elokuussa 2000. Tämän myötä Suomessa on käytössä enää vain yksi torjuntahävittäjätyyppi.


Näin tapahtumat etenivät

  • Kello 21.14 lentojen valvoja ilmoittaa kahden Hornetin törmänneen toisiinsa.

  • Kello 21.15 HN-413 koneen ohjaaja ilmoittaa ongelmista ja että hän on joutunut sammuttamaan vasemman moottorin. Samaan aikaan saatiin ensimmäinen indikaatio HN-430 hätälähettimestä, joka aktivoituu heittoistuinhypyn yhteydessä.

    Ilmassa on kaksi muuta Hornet-hävittäjää, joista toinen saattoi vaurioitunutta konetta kohti Pirkkalan tukikohtaa ja toinen aloitti hätälähettimen etsinnän signaalin perusteella.

  • Kello 21.29 hätälähetintä etsinyt ohjaaja näkee maassa tulipalon arvioidulla koneen putoamisalueella.

  • Kello 21.36 HN-430 ohjaaja puhuu hätälähettimen kautta maasta hätäjaksolla.

  • Kello 21.43 HN-413 laskeutuu turvallisesti Pirkkalan tukikohtaan.

  • Kello 21.53 hätälähetintä etsinyt koneen ohjaaja näkee soihdun koneen arvioidulla putoamisalueella.

  • Kello 22.24 pelastushelikopteri Ilmari laskeutuu putoamisalueelle

  • Kello 22.33 pelastushelikopteri Ilmari lähtee HN-430 -ohjaaja kyydissään kohti Jyväskylää.

  • Noin kello 00.40 Ilmavoimien pudonnut Hornet löytyy Karstulasta Vahankajärven pohjoispuolella olevalta suolta. Hävittäjä putosi asumattomalle alueelle, eikä aiheuttanut vahinkoja ulkopuolisille. Putoamisalue on eristetty lento-onnettomuustutkintaa varten.

    Lisätietoja Hornet-hävittäjistä Ilmavoimien sivuilta.

  • Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake