PääkirjoitusPolitiikkaKotimaaUlkomaatTalousTiedeKolumnitAjassaSisältö
Haku Verkkouutisista
RSS
Ajassa 

Viikon pelidemo: Star Wars Jedi Knight II - Jedi Outcast

MIKA KULMALA, 21.5.2002


Lisenssillä tehtyjä Star Wars-pelejä on ilmestynyt puolenkymmentä. Uusin, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast, laittaa pelaajan kouraan valomiekan ja Voima on taas kanssamme.

Pelaaja astuu Kapinallisten agentin, Kyle Katarnin hahmoon. Kyle on vannonut, ettei enää koskaan tartu valomiekkaan, muta joutuu pyörtämään sanansa. Imperiumin käyttäessä mielivaltaansa Kyle tietää, että vain hän voi pelastaa tulevaisuuden ja estää historian toistamasta itseään.

Mon Mothma pyytää Kylea ja Jan Orsia tutkimaan jää planeetta Alzoc 3:a. Heidän on toimitettava planeetalle aluksella lasti tavaroita. Kaikki ei kuitenkaan suju suunnitelmien mukaan, Jan joutuu Imperiumin joukkojen vangiksi ja Kylen tehtävänä on vapauttaa Jan. Niinpä Kyle joutuu taistelemaan jälleen kerran pahaa vastaan.

Nykyisten seikkailuräiskintöjen tapaan pelissä joudutaan myös hiiviskelemään ja suunnittelemaan hyökkäykset etukäteen. Pelkkä aseella räimiminen ei tuota tulosta eikä pidä sankaria kauaa hengissä.

Pelissä on mukana myös pieniä tehtäviä, joista joutuu taistelujen lomassa suoriutumaan. Pelaaja joutuu etsimään avainkortteja, oven aukaisupainikkeita ja voimakenttienkytkimiä.

Kyle saa Voimasta lisää potkua ja hyppyjen pituudet kuusinkertaistuvat. Myös esineiden siirtely niin käsin kuin ajatuksenkin voimalla onnistuu. Valomiekalla voidaan niittää vihulaisia oikein urakalla, sillä hyppyjen ja väistöjen lisäksi miekkaa voi käyttää bumerangin tapaan joukkotuhoaseena.

Täydellisessä pelissä on kahdeksan tehtävää ja yhteensä 24 kenttää. Lähiverkkomoninpeli tukee 32 ja Internet-moninpeli 16 pelaajaa. Moninpelimoodeja ovat Deathmatch, miekkailu Deathmatch sekä tiimi lipunryöstö.

Demossa on yksi kenttä, jota ei ole täydellisessä pelissä. Kentän voi ladata pelin kotisivuilta täydelliseen peliin.

Kenttä on todella lyhyt ja sen pelaa läpi alta puolen tuntia. Pelatessa pääsee kokeilemaan lähes kaikkia täydellisen pelin aseita sekä pelin kulttiasetta, valomiekkaa.

Peliympäristöä hallitsee avaruustukikohdan sokkeloiset käytävät ja lukemattomat näyttö- ja hallintapaneelit. Imperiumin joukkoja on kaikkialla, mutta viholliset pääsee yllättämään kohtuullisen helposti.

Tarkoilla laukauksilla eliminoidaan vihollinen siististi, ilman että koko tukikohta tietää taistelusta. Liiallisella räiskinnällä vihollisille saapuu tukijoukkoja hetkessä ja vastarinta kasvaa sekä peli vaikeutuu.

Pelin grafiikka on vanhahtavan näköistä eikä siinä juuri käytettä valo- tai muita efektejä. Äänet ovat keskitasoa parempia.

Hieman häiritsevää on aseen tähtäimen sulautuminen taustaan niin, ettei sitä välillä näe. Turhautuminen iskee nopeasti, kun pelaaja kuolee vain sen takia, ettei näe mihin ampuu.

Star Wars-fani saa keskivertopelaajaa enemmän irti pelistä, mutta muidenkin kannattaa kokeilla. Pelintekijän Web-sivuilta löytyy huijauksia, taustatietoa, kuvankaappauksia, FAQ, taustatarina sekä demon tehtävä lisättäväksi täydelliseen peliin.

Laitteisto: Minimi P2 350 Mhz, 64 Mb RAM, Win 95/98/2000/ME/XP, DirectX 8.0a, 16 Mb 3D-näytönohjain, äänikortti. Suositellaan: P3 500 Mhz, 128 Mb RAM, Win 95/98/2000/ME/XP, DirectX 8.0a, 32 Mb 3D-näytönohjain, 3D-äänikortti.

Copyright Verkkouutiset - ISSN 1458-4441Suomen Kansallisverkko OyMediakorttiPalautelomake