Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Uusi perustuslaki testiin Thaimaan senaatin vaaleissa



Ei äänten ostamista, sukulaisten suosimista tai vaalivilppiä. Thaimaalaisten on määrä viimeinkin päästä osallistumaan vaaleihin, joiden tulosta ei ratkaista lahjuksilla ja joiden toivotaan tekevän lopun monen häikäilemättömän poliitikon urasta.


Näin siis teoriassa. Kun thaimaalaiset lauantaina äänestävät parlamentin ylähuoneen eli senaatin vaaleissa, moni epäilee yhä, ettei mikään ole muuttunut. Epäilijöiden mukaan vaalivoitto on edelleen mahdollista ostaa.

Senaatin vaalit ovat ensimmäiset koko valtakunnan laajuiset vaalit Thaimaassa sen jälkeen kun maa sai uuden perustuslain vuonna 1997. Kyseessä on samalla ensimmäinen kerta, kun senaatti valitaan suoralla kansanvaalilla.

Uusi perustuslaki muuttaa Thaimaan poliittisia rakenteita, mutta ennen kaikkea se säädettiin hillitsemään Thaimaan vaaleja yleensä leimannutta häikäilemätöntä korruptiota.

Perustuslaki pyrkii tekemään vaaliprosessista avoimemman ja estämään yritykset vaikuttaa vaalitulokseen lahjonnalla. Vaalijärjestelmää ja vaalipiirijakoa on uudistettu niin, että vaalivilppi ylipäätään tulee vaikeammaksi.

Sen lisäksi se parantaa riippumattoman vaalilautakunnan mahdollisuuksia estää epäilyttäviä henkilöitä asettumasta ehdolle.


Vaarallista politiikkaa

Uusi laki on herättänyt suuria odotuksia. Etenkin kaupunkilaiset ovat saaneet tarpeekseen likaisesta poliittisesta kulttuurista, joka huipentui viime parlamenttivaaleihin vuonna 1996. Tuolloin poliitikot käyttivät ennätysmäiset 4,5 miljardia markkaa äänten ostamiseen etupäässä maaseudulta.

Monet thaimaalaiset ovat myös tympääntyneet eräiden perheiden pitkään jatkuneeseen valta-asemaan Thaimaan politiikassa.

Perheiden johdossa ovat usein menestyneet liikemiehet tai entiset kenraalit, joiden vaikutusvalta riittää takaamaan vaimojen, lasten tai lähisukulaisten valitsemisen parlamenttiin tai paikallishallinnon elimiin.

Pahamaineista on myös se, että rikolliset ovat pystyneet ostamaan riittävästi ääniä vaalien ratkaisemiseksi. Lähes jokaisessa Thaimaan hallituksessa ainakin yhtä ministeriä on epäilty vakavista rikoksista. Nykyisessä hallituksessa istuu ministeri, joka on etsintäkuulutettu huumerikoksista Yhdysvalloissa.

Perustuslain on määrä korjata kaikki nämä puutteet. Moni asia viittaa kuitenkin siihen, ettei todellisia parannuksia tapahdu kuin ajan mittaan. Lain voimaantulon jälkeen on järjestetty eräitä paikallisvaaleja, ja niissä monet ehdokkaat ovat viitanneet kintaalla uusille määräyksille.

Riippumattomat tarkkailijat sanovat, että korruptio on monesti ollut pahempaa kuin koskaan aiemmin, ja eräissä tapauksissa kilpailevien ryhmien väliset yhteenotot ovat johtaneet kuolonuhreihin ja haavoittuneisiin.

Luodinkestävien liivien valmistajat kertovat, että kysyntä on noussut jyrkästi ennen senaatin vaaleja.


Tärkeä elin

Thaimaalaiset ovat pettyneitä ja huolissaan siitä, ettei uusi perustuslaki näytä heti tuovan muutosta parempaan. Monien mielestä tämä johtuu siitä, että nykyisen parlamentin korruptoituneet jäsenet ovat saaneet muutetuksi lakia hampaattomampaan suuntaan.

Lisäksi laissa on selviä puutteita, joita vilpistelijät voivat hyödyntää. Pelätään jopa, että epäilyttävät ehdokkaat sukulaisineen ja ystävineen voivat saada enemmistön 200-paikkaiseen senaattiin.

Tämä olisi takaisku uudistusmielisille. Uusi senaatti on tärkeä elin, joka voi mm. erottaa pääministerin ja johtavia tuomareita. Senaatti voi myös tutkia parlamentin alahuoneen säätämiä lakeja.

Edellinen senaatti oli sitä vastoin lähinnä seremoniallinen elin, jonka jäsenet poliittiset puolueet nimittivät.

Senaatin asema korostuu etenkin seuraavien parlamenttivaalien jälkeen. Vaalit tulee järjestää viimeistään marraskuussa, ja uuden parlamentin on määrä vahvistaa uudistusprosessia lainsäädännöllä, joka korjaa perustuslaissa vielä olevia puutteita.

Jos uudistuksia vastustavat voimat saavat enemmistön senaattiin, he voivat jarruttaa uudistusprosessia. Siinä tapauksessa äänestäjät voivat vain lohduttautua sillä, että pitkällä aikavälillä uudistukset todennäköisesti puhdistavat Thaimaan politiikan.

STT-MH
3.3.2000


Ulkomaat -sivulle