Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Väitös: Internet tekee yhä useammasta uutisten tuottajan



Internetin myötä uutispalvelujen muoto etsii uusia uomia. Samalla pienten paikallisyhteisöjen sekä perinteisten mediaorganisaatioiden asiakkaiden merkitys tiedonvälityksessä on korostumassa.


Diplomi-insinööri, teknologia-asiantuntija Marko Turpeinen väitteli aiheesta viime viikolla Teknillisessä korkeakoulussa.
- Median nykyisten kuluttajien rooli voi muuttua niin, että heistä tulee itsekin osittain mediasisältöjen tuottajia, Turpeinen arvioi.

Hän uskoo, että ennen pitkää yhteisöt tuottavat itse uutisia ja kertovat siitä, mitä heidän paikallisyhteisössään tapahtuu. Esimerkkinä Turpeinen mainitsee Aamulehden alla olevat koulujen verkkosivut.

- Tämä on ihan uusi tapa nähdä uutisten tuottaminen. En näe sitä kuitenkaan suoranaisena kilpailijana perinteisille kanaville, vaan enemmänkin toisenlaisena lähestymistapana.

Kenestä tahansa voi siis tulla uutisten tuottaja. Turpeisen mukaan portinvartijan rooli on katoamassa mediaorganisaatioilta, sillä verkossa ei ole samanlaisia kanavan hallinnan esteitä.


Perinteisen median rooli avoin

Menestyjiä tulevat olemaan ne, jotka pystyvät parhaiten räätälöimään uutispalvelut käyttäjien tarpeisiin.

Turpeisen mielestä kaikki voivat olla sisällön tuottajia, mutta kaikki tahot eivät millään voi olla yhtä uskottavia uutislähteitä. Voi tosin olla, että tietylle Tampereen seudun kyläyhteisölle koulun omat oppilaat ovat parempi uutislähde kuin esimerkiksi uutistoimisto, Turpeinen pohtii.

Hänen mielestään räätälöity uutispalvelu on tiettyihin tarpeisiin ajateltuna perinteistä uutisointia parempi.
- Se luon uudentyyppisiä sisältöjä ja merkityksiä sille, mikä on uutinen.

Talouslehtien tuottamat verkkosivut ovat hyvä esimerkki perinteisen median roolin jatkamisesta uusin eväin. Se on myös yksi tapa vastata uusiin haasteisiin. Talousuutisten yhteyteen on koottu mm. taustatietoa kilpailevista yrityksistä, termeistä sekä myynnin ja kansantalouksien kehityksestä.

- Verkko tuo uusia tiedonlähteitä perinteisen median rinnalle. On kuitenkin täysin auki, mikä perinteisen median rooli tulee olemaan, Turpeinen päättelee.

STT-MH
3.3.2000


Ajassa -sivulle