Työ- ja sosiaalihallinnon yhteistyöryhmä:
Vaikeasti työllistyvien aktivoimiseksi palvelujärjestelmää on muutettava
Aktiivista sosiaalipolitiikkaa voidaan kehittää muutenkin kuin uudistamalla sosiaalipolitiikan ja verotuksen juridisia ja taloudellisia perusteita.
Viime keskiviikkona julkistetussa työ- ja sosiaalihallinnon
työryhmän muistiossa todetaan, että palvelujärjestelmän on
muututtava, mikäli halutaan työ- ja sosiaalihallinnon
vaikeasti työllistyvien pitkäaikaisasiakkaiden aktivoituvan
ja pääsevän työelämään.
Palvelujärjestelmän pitäisi syventää palvelujensa sisältöä
ja käytäntöjä lähtemällä liikkeelle asiakkaiden arjen
tarpeista. Palveluiden olisi työryhmän mielestä pyrittävä
kannustamaan asiakkaita omatoimisuuteen ja elämäntavan
muutokseen.
Tavoitteisiin pääsemiseksi tarvitaan työryhmän mielestä
kannustavia keskusteluja, mielekästä koulutusta, työkyvyn
kohentamista, tarpeeksi kauan kestävää työelämässä
harjoittelua ja joskus pitkäaikaistakin yksilöllistä tukea.
Työvoimatoimiston ja sosiaalitoimen palvelujen ohella
keskeisessä
asemassa ovat terveys-, kuntoutus- ja koulutuspalvelut.
Työryhmä tunnustaa, että joillekin
työllistyminen avoimille työmarkkinoille voi olla liian
etäinen tavoite.
Työvoimatoimistojen ja sosiaalitoimen yhteisasiakkuutta ei
tilastoida
Työvoimatoimiston ja sosiaalitoimen yhteisasiakkaiden
täsmällistä
vuosittaista määrää on vaikea tietää, koska
yhteisasiakkuutta ei
tilastoida.
Yhteisasiakkaita tulee mm. työmarkkinatuella tai
peruspäivärahalla elävistä työttömistä, jotka lisäksi
saavat
toimeentulotukea sekä pelkästään toimeentulotuen
varassa elävistä.
Pelkästään toimeentulotuen varassa eläviä ovat mm.
työttömyysturvan karenssilla olevat, mutta myös muiden
syiden kuin työttömyyden vuoksi vaikeuksissa olevat, esim.
työkyvyltään heikentyneet tai kielteisen eläkepäätöksen
saaneet.
Erityisen
pulmallisessa tilanteessa ovat nuoret toimeentulotuen
saajat, jotka ovat
työttömyysturvan ulkopuolella. Näitä huonosti
koulutukseen hakeutuvia tai
muutoin vaikeasti työllistettäviä nuoria on n. 15 000.
Vapaaehtoisuuteen perustuvia kuntouttavia jaksoja
Työ- ja sosiaalihallinnon yhteistyöryhmä ehdottaa, että
puolen vuoden kuntouttavaa työjaksoa ja lisäksi 18-24
kuukauden palvelukokonaisuutta sellaisille henkilöille,
joita ei ole voitu työllistää tavanomaisin toimenpitein,
mutta joilla arvioidaan pitkällä tähtäimellä olevan
edellytyksiä palata avoimille työmarkkinoille.
Ohjaaminen kuntouttavaan työllistämiseen tapahtuisi
työvoimatoimiston, sosiaalitoimiston ja asiakkaan
yhteisellä
sopimuksella. Samalla laadittaisiin yksilöllinen
palvelu- ja
kuntoutussuunnitelma. Tähän ryhmään kuuluvia arvioidaan
olevan
vuositasolla n. 5 000 - 10 000 henkilöä.
Työryhmä korostaa, että kuntouttavaan työllistämiseen
osallistumisen
tulisi olla vapaaehtoista. Tutkimukset osoittavat, että
tulokset ovat
parhaita vapaaehtoiseen kuntoutukseen perustuvalla
työllistämisellä. Näin
ehkäistäisiin myös kuntouttavaan työllistämiseen
osallistuvien
leimautuminen.
Uusi yhdistelmä tuki jo ennen työttömyyttä
Työryhmä ehdottaa otettavaksi käyttöön uusi yhdistelmätuki.
Sillä tuettaisiin sellaisia henkilöitä, joilla ei ole
tarvetta kuntouttavaan työllistämiseen, mutta joiden pääsy
avoimille työmarkkinoille olisi ylivoimaista esimerkiksi iän
tai alentuneen työkyvyn vuoksi.
Yhdistelmätuella voitaisiin tukea työsuhteessa jo ennen
vuoden työttömyyttä ja tuki voisi kestää kaksi vuotta,
erityisistä syistä pidempäänkin.
Työryhmä ehdottaa, että ilmeisen työkyvyttömät
pitkäaikaisasiakkaat ohjataan työkyvyn ja eläke-edellytysten
tai kuntoutuksen arviointiin.
Työryhmä ehdottaa, että työvoima- ja sosiaalitoimisto
tekevät yhdessä alle 25-vuotiaiden
yhteisasiakkaiden kanssa viimeistään puolen vuoden
päässä työttömäksi
jäämisestä yksilöllisen toimenpidesuunnitelman. Yli
25-vuotiaiden kanssa
suunnitelma tehdään viimeistään ennen vuoden kulumista
työttömäksi
jäämisestä.
Yhteisistä palvelupisteistä kokeilu
Työryhmä ehdottaa, että tänä vuonna käynnistetään vähintään
kaksivuotinen
työ- ja sosiaalihallinnon yhteispalvelupisteen kokeilu
5-10
paikkakunnalla.
Työntekijät työskentelisivät palvelupisteessä
pitkäjänteisesti, osaamistaan kartuttaen. Palvelupiste
kehittyisi
paikalliseksi osaamiskeskukseksi, asiakkaiden
aktivointia asiantuntevasti
tukevaksi, mutta myös muita toimipisteitä
konsultoivaksi.
Yhteispalvelupiste olisi tarpeen mukaan yhteistyössä
Kelan,
terveydenhuollon, asiakasyhteistyöryhmän tms. kanssa.
Työryhmän ehdotuksen mukaan kokeilua resursoisi,
koordinoisi ja seuraisi sosiaali- ja terveysministeriön
ja
työministeriön pysyvä yhteistyöelin.
Yhteistyö vaatii lisää voimavaroja
Molemmilla sektoreilla varaudutaan lisäämään resursseja
yhteisasiakkaiden erityistarpeita huomioon ottavaan
palveluun ja kuntouttavaan työllistämiseen.
Työryhmä ehdottaa, että kuntien sosiaalitoimeen lisätään
vähintään 100
sosiaalityöntekijää ja työvoimatoimistoihin vähintään
100 työvoimavirkailijaa. yhteisasiakkaiden erityistarpeita
huomioon ottavaan palveluun ja kuntouttavaan
työllistämiseen.
Työryhmä ehdottaa käynnistettäväksi laajan
työvoimatoimistojen ja
sosiaalitoimen työntekijöille tarkoitetun
yhteistyökoulutuksen.
Yhteisasiakkaiden avoimille työmarkkinoille sijoittumisen
parantamiseksi
paikallisissa yhteispalvelupisteissä on oltava työhön
sijoittumista
valmisteleva työnetsijä tai työhön valmentaja. Hän
toimisi myös
tiedonvälityslinkkinä yritysten, asiakkaiden sekä työ-
ja
sosiaalihallinnon välillä.
Syrjäytymisen ehkäisemiseksi työryhmä ehdottaa
selvitettäväksi sen,
onko mahdollista luoda pitkäaikaistyöttömän ja hänen
perheensä
kulttuuriseen ja yhteisölliseen osallistumiseen
kannustava
hinnoittelujärjestelmä.
VT
25.2.2000
Politiikka -sivulle
|