Arvioidaan itse, kehitytään keskustelemalla
Koulu tarvitsee kotia kasvattaakseen
Puhe on koulussa yhä harvemmin yksisuuntaista. Oppiminen valtaa sijaa opettamiselta, todistustenjaon tilalle on tullut arviointi, itsearviointi ja kehityskeskustelut. Koulu ei vain määrää, vaan kysyy ja keskustelee: vanhempien kanssa, oppilaan kanssa, yhdessä.
- Koulujen on aika huomata, että jälkimoderni aika vaatii
yksilöiltä sellaisia ominaisuuksia, tietoja ja taitoja, jotka vain
koti ja koulu yhdessä ja yhteistyössä voivat tuottaa,
tähdentää lehtori Jukka Vuorinen Tampereen normaalikoulusta
tuoreessa kirjassa Arviointi ja kehityskeskustelu.
Vuorisen toimittaman teoksen kirjoittajat ovat osallistuneet
aihetta koskevaan kehittämishankkeeseen eri
normaalikouluissa. Kirja ilmestyi tällä viikolla PS-kustannuksen
sarjassa Opetus 2000.
Vuorinen muistuttaa, että nyky-Suomessa koulusta on tullut
valinnan kohde ja siksi se myös kiinnostaa koteja uudella
tavalla. Tätä voimavaraa ei vain ole hyödynnetty riittävästi.
- Vanhemmilta on puuttunut aito vaikuttamisen kanava koulun
suuntaan. Kehityskeskustelu tarjoaa tälle tarpeelle mielekkään
väylän, Vuorinen kirjoittaa.
Keskustelussa vanhemmat, opettajat ja oppilas pohtivat kaikki
yhdessä oppilaan työtä ja sen tulevia tavoitteita. Päähenkilönä
on oppilas itse, eivät aikuiset. Onnistuessaan yhteisen
neuvonpidon pitäisi lisätä hänen "sisäistä voimaansa" eli
aktiivista kykyä ohjata omaa elämäänsä.
Keskustelu antaa vanhemmille muun muassa tilaisuuden
osallistua lapsensa koulutyön arviointiin. Varsinainen
kehittämiskeskustelu on perusteellisempi kuin pelkkä
arviointikeskustelua, kirjassa selvitetään.
Aikaa ja tavoitteita
Oikeaan kehittämiskeskusteluun pitäisi varata aikaa 30-45
minuuttia, eikä opettaja voi jaksaa kovin monta tapaamista
perätysten.
Päämääränä on kaiken kaikkiaan auttaa lapsen
tiedollista ja sosiaalista kehitystä, mutta eri tapaamisten
tavoitteet voivat vaihdella yhdestä asiasta laajoihin
kokonaisuuksiin.
Toistuvien keskustelujen avulla voidaan rakentaa koulun ja
kodin välille säännölliset ja pitkäjänteiset, viralliset, mutta yhtä
lailla epäviralliset yhteydet. Vanhemmille avautuu uudenlainen
ikkuna lapsensa koulumaailmaa, joka niin ratkaisevasti poikkeaa
heidän omastaan.
- Oli hämmentävää, kun isä ihmetteli poikansa intoa lähteä
aamuisin kouluun. Moneen kertaan hän toisti omia
kokemuksiaan ja tuntemuksiaan koulunkäynnin
hyödyttömyydestä. Iso osa keskusteluajasta meni sellaisten
asioiden kertomiseen, mitä nykyajan koulussa oikein tehdään,
kertoo kirjassa lainattu matematiikan opettaja ja luokanvalvoja.
Vaikea vuorovaikutus
Kehityskeskustelun onnistuminen riippuu ennen muuta
asenteista. Kun mukana on vanhempien, lapsen ja opettajan
kolme näkökulmaa, tarvitaan aitoa vastavuoroisuutta. Mikään
näistä näkökulmista ei yksinään ole oikein tai tärkein.
Viestien pitäisi kulkea joka suuntaan, eivätkä vanhemmatkaan
ole paikalla pelkästään kuultavina. Kehityskeskustelu voi
parhaimmillaan auttaa heitä säilyttämään hyvän puheyhteyden
myös murrosikäiseen lapseensa.
Oppilas voi tapaamisissa kertoa siitä, mikä on ollut vaikeaa,
mitä hän on tehnyt ja mitä jättänyt tekemättä ja minkä verran
vaikkapa lukenut läksyjään eri aineissa. Tunteistakin saa
puhua, siitä mikä painaa ja mikä taas tuntuu hyvältä.
Opettaja koville
Usein aikuinen kuitenkin joutuu tulkitsemaan lapsen tai nuoren
tunteita sanattomista viesteistä: ilmeistä, eleistä,
äänenpainosta ja asennoista. Se kysyy herkkyyttä ja taitoa,
johon opettajankoulutus ei välttämättä annan eväitä.
Vielä mutkikkaammaksi tilannen käy, jos oppilas tulee toisesta
kulttuurista. Silloin perheen tapaaminen voi tuoda mukanaan
todellisia yllätyksiä.
Opettajan täytyy yleensäkin päästä keskustelussa
irtitavallisesta roolistaan. Hänen tehtävänään ei ole ilmoittaa
heti, mikä on oikein tai väärin, hyväksyttävää tai huonoa,
tarpeellista tai tärkeää. Sen sijaan pitäisi auttaa oppilasta
selvittämään tilannettaan itse.
Vuorinen muistuttaa kirjassa, että pakolla ei päästä tuloksiin.
Siksi päätös kehityskeskustelujen järjestämisestä kuuluu viime
kädessä jokaiselle opettajalle itselleen, ei rehtoreille tai
kunnanisille ja -äideille.
STT-MH
25.2.2000
Ajassa -sivulle
|