Tangohuuman ja melankolian juuret ulottuvat syvälle
Suomen lavakulttuurista innostuvat tutkijatkin
Suomen tanssilavakulttuuri on niin ainutlaatuinen ilmiö, että sen voisi julistaa suojelukohteeksi. Tosin lavaperinne ei juuri tarvitse suojelua, vaikka välillä siltä näyttikin. Lavahistoria alkoi iloisesta 20-luvusta, huipentui sodanjälkeiseen tangohuumaan ja puhkesi uuteen renessanssiin 80-luvulla.
Moni lava vietti viime kesänä 50-vuotispäiviään. Lavakulttuurin värikkäitä taustoja voi kuitenkin lähteä kelaamaan jo 1920-luvulta, kuten Suomi-viihteen historiaan perehtynyt
Maarit Niiniluoto vakuuttaa.
Tuolloin kulttuuri-ilmasto muuttui melkoisesti: YLE perustettiin,
paritanssi ja iskelmä löivät itsensä läpi, naiset vapautuivat ja
ryhtyipä joku charlestonista innostunut huimapää
"jazztytöksikin".
Ensimmäisenä suomalaisena iskelmänä pidetään Georg
Malmstenin valssia Särkynyt Onni. Äänilevyteollisuus alkoi
levittää tehokkaasti uusia iskusäveliä.
1930-luku oli suurten ravintoloissa soittavien
tanssiorkestereiden kulta-aikaa. Kieltolain aikana ravintolat
käärivät suuria rahoja kovalla teellä.
- Eugén Malmstenin mukaan muusikoiden palkat eivät ole
koskaan olleet niin hyviä kuin silloin, mainitsee Maarit Niiniluoto,
joka on kirjoittanut alalta useita teoksia ja vetää sunnuntaisin
Iskelmäradiota vuorotellen Ilpo Hakasalon kanssa.
Perinteiset piirileikit ja keinumäet alkoivat antaa tietä lavoille,
joita usein perustivat aatteelliset järjestöt ja seurat. Lavat
nousivat luonnonkauniille paikoille: vesien äärille, harjuille ja
saariin.
Taloilla ja lavoilla nähtiin nuorisoseurojen omia orkestereita.
Joskus esiintyjiksi saatiin frakkiorkestereista irronneita
pienempiä kokoonpanoja. Tällainen oli esimerkiksi Dallapén
Lepakot-ryhmä.
- Bussista kömpivät Dallapén muusikot herättivät 30-luvulla
lähes samanlaista hysteriaa kuin vaikkapa myöhempi
Danny-show 60-luvulla. Lavoilla ei kuitenkaan vielä ollut
sellaista asemaa kuin sodan jälkeen.
Lavoille levitettiin piikkilankaa
Sota alkoi syksyllä 1939 ja maahan julistettiin ankara
tanssikielto. Tanssien järjestämisestä saattoi saada vankeutta
ja lavoille leviteltiin piikkilankaa. Kielto jatkui aina vuoteen
1948.
- Ravintolasoitto ei muuten koskaan toipunut tanssikiellosta.
1930-luvun tasoa ei enää saavutettu, Niiniluoto arvioi.
Sodan aikana tanssimusiikkia kuitenkin tehtiin koko ajan.
Elokuvat olivat täynnä tanssikohtauksia ja tanssioppaita
myytiin valtavasti. Iskelmistä tuli kuuntelumusiikkia, jolloin
sanoitusten merkitys korostui. Niiden pituus jopa
viisinkertaistui.
Laulujen kautta ihmiset purkivat tunteitaan ja etsivät lohtua.
Sanoitukset latautuivat symboliikalla. Sota-ajan iskelmät
tulivat ihmisille äärettömän rakkaiksi.
- Lyriikassa mentiin todella syvälle. Kun tanssiminen taas alkoi,
se ei aiheuttanut sanoituksiin muutosta. Rinnalle tosin tuli
rillumareita, mutta romanttinen laulu ei kadonnut. Niiden tahtiin
päästiin nyt tanssimaan, painamaan toista ihmistä rintaa
vasten.
Marcato ihastui latotansseihin
Sodan jälkeen vallattiin tanssikäyttöön myös latoja ja
laitureita. Esimerkiksi italialainen laulaja Umberto Marcato
ihastui 50-luvulla latotanssien tunnelmaan ja heinäntuoksuun.
Vaatimattomat avolavat eivät enää riittäneet yleisölle. Moneen
paikkaan nousi kaunis kahdeksankulmainen paviljonkilava. Pieniä
kylälavoja alkoi kadota jo tässä vaiheessa.
- Tanssi-innostus nousi sodan jälkeen hurmokseksi, joka jatkui
vielä 60-luvunkin. Laulusolistit kuten Olavi Virta nousivat
pinnalle. Sota-ajasta jäi perinnöksi iskelmien melankolinen vire,
Maarit Niiniluoto kertoo.
Virta väsyi 60-luvulla, ja pinnalle alkoivat nousta mm.
ensimmäiset tunnetut mustalaislaulajat kuten Taisto Tammi,
Markus Allan ja Anneli Sari. Rautalanka, twist ja Beatles
tulvivat eetteriin, mutta tangoa ei niin vain jyrätty.
Tangolevyjä myytiin ennätysmäärä, ja Unto Monosen
säveltämän Satumaan uusi versio Reijo Taipaleen laulamana
räjäytti pankin 1962.
Tuolloin lavoilla esiintyi usein kaksi orkesteria: nuorison
rautalankabändi sekä tango-orkka. Poikkeuksena oli
Pohjanmaa, jossa yksi jos toinenkin rautalankamuusikko tuppasi
saamaan köniinsä.
- Moni suomalainen löysi elämäntoverinsa tansseista. Syntyi
myös satoja tangoja, jotka kertoivat siitä, mitä kahdelle
ihmiselle tapahtuu lavalla.
Eipä siis ihme, että jopa kansainvälisesti kuuluisa
käyttäytymistieteilijä Desmond Morris on tutkinut omaleimaisia
kosintarituaaleja suomalaislavoilla.
Myllerrysten aika
Vuonna 1968 alkoivat uudet myllerrykset: maaltamuutto
etelään ja Ruotsiin, lähiöiden nousu, oluen vapautus...Ihmiset
suuntasivat suoraan kapakoihin tuopin äärelle. Kylät tyhjenivät
ja lavat rappeutuivat.
Niiniluodon mukaan uusi käänne osui 1980-luvun puoliväliin:
ihmiset alkoivat kiinnostua juuristaan ja katseet kääntyivät
muutenkin menneisyyteen. Sorsakoski alkoi esittää Virran
vanhaa ohjelmistoa, Agents soitti ikivihreitä iskelmiä
rautalankataustoilla. Vuonna 1985 perustettiin Seinäjoen
Tangomarkkinat.
Uskonto ja politiikka eivät enää yhdistäneet ihmisiä entiseen
tapaan.
- Lama ja työttömyys ajoivat monet etsimään
viihtyisiä paikkoja, joissa voisi tavata toisia ihmisiä
tasa-arvoisina. Tähän sopivat hyvin tanssilavat, joissa soi
Sillanpään tunnetuksi tekemä Satulinna ja arki oli kaukana
poissa.
Viimeistään juhannustanssit kautta Suomenniemen todistavat,
että arjen kartoitus lavakarkeloissa on iskostunut vahvasti
suomalaisten kollektiiviseen alitajuntaan. Tiedä vaikka Desmond
Morriskin innostuisi siitä meiningistä.
STT-IA
23.6.2000
Ajassa -sivulle
|