Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Tallinnan lentokentällä talousvaikeuksia



Tallinnan lentoaseman matkustajaterminaalin peruskorjaus saatiin valmiiksi vuosi sitten. Sen jälkeen oli tarkoitus aloittaa kentän teknisen tason parantaminen. Vahva dollari on kuitenkin tuottanut taloudellisia vaikeuksia ja lentoasema joutuu jäädyttämään rakennussuunnitelmat ja karsimaan muitakin kulujaan.


Kentän teknisen varustuksen uudistamiseen oli varattu 150 miljoonaa kruunua. Dollarin vahvistuminen on kasvattanut kentän nykyisiä lainoja 30 miljoonalla kruunulla ja samalla on myös toisen euribor-lainan korko kaksinkertaistunut.

Tallinna ilmoitti vuosi sitten uuden matkustajaterminaalin valmistutua, että se pyrkii vaihtoehtokentäksi Helsingin rinnalle. Nykyisin transito-liikennettä ei kuitenkaan ole nimeksikään.

Lentoasemaa käyttää vuosittain noin 600 000 matkustajaa ja se on Baltian vilkkaimmin liikennöity. Se ei kuitenkaan ole kyennyt kasvattamaan parin viime vuoden aikana matkustajamääriään lainkaan. Norjan ilmailuviranomaisten tekemän tutkimuksen mukaan se saavuttaa miljoonan matkustajan matkustajan rajan vasta vuonna 2010.


Kustannukset nousivat

Tallinnan lentokenttä rakennettiin Moskovan olympialaisiin vuodeksi 1980. Sen jälkeen sitä on korjattu vain tarpeen mukaan eikä mitään perusparannuksia ole tehty.

Jo terminaalin rakennusvaiheessa tiedettiin, että korjaustyössä saatetaan myöhemmin kohdata yllätyksiä. Kentän rakentamisaikataulu oli 1980 varsin tiukka ja tuolloin laadusta jouduttiin tinkimään.

Korjauksen kokonaiskustannuksiksi oli arvioitu 270 miljoonaa kruunua. Kustannukset nousivat kuitenkin 320 miljoonaan kruunuun eli noin 130 miljoonaan markkaan.

Hankkeeseen saatiin suuret lainat Euroopan investointipankilta ja Kansainväliseltä jälleenrakennus- ja kehityspankilta. Kentän taloutta rasittavatkin lähes puolen miljardin kruunun lainat.

Myös Norjan ja Ranskan valtiot tukivat rakennushanketta. Terminaali kykenee palvelemaan vuodessa 1,4:ää miljoonaa matkustajaa.

Kentän tuottoihin ovat vaikuttaneet mm. Estonia Airin luopuminen kokonaan Helsinki-Tallinna-reitistä sekä yhtiön toisen suuren Boeing-koneen myyminen, joka pudotti sen matkustajamääriä parikymmentä prosenttia.

Ensi vuodeksi ennustetaan tilanteen hieman paranevan, mutta matkustajaterminaalin kapasiteetista on kuitenkin käytössä vain noin kolmannes.

STT-IKK
22.12.2000


Ulkomaat -sivulle