Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Faktaa ja fiktiota legendasta - vai satuja aikuisille?

Kuka oli "Iso Eriksson" - merikapteeni Suomesta



Erikoinen, tavallaan nerokas on merimieselämästä kirjoittavan Eka Metsävuoren käsittelytapa, kun hän kirjoittaa faktaa ja fiktiota suurista purjelaivoista sekä merimieselämästä maailman merillä ja merimieskapakoissa.


Autenttisilla, vanhoilla valokuvilla runsaasti kuvitettu teos "Kauas veivät purjeet" kertoo "Isosta Erikssonista", legendasta jo eläessään. Faktaa siinä ovat paitsi valokuvat myös "kapteenintaulut".

Kaljaasi Elviralla, kolmimastokuunari Rositalla, fregatti La Cariocalla, kuunari Husholmilla, kolmimastoparkki Blue Swanilla, klipperi Ellinoralla ja lopulta kuuden ja puolen tuhannen tonnin nelimastoparkki Mirandalla merikapteeni Suomesta kiertää maailman meriä lähes 50 vuotta.

Purjelaivoista maalatut kapteenintaulut ovat TS-Yhtymän taulugalleriasta ja niitä tukevat autenttiset valokuvat Veikko Wahlroosin, Eka Metsävuoren arkistosta ja hänen merenkulkijaystäviensä kokoelmista. Kustantajana on Turun Sanomat.

Kapteeni "korkin päällä"

"Omistan tämän kirjan niiden tuhansien miesten muistolle, jotka raatoivat heiluvissa mastoissa toinen käsi laivalle ja toinen itselle. Niinä menneinä tarunhohtoisina vuosina, kun laivat olivat puuta ja miehet olivat rautaa."

Saatteeksi Eka Metsävuori kertoo vielä Kvarkkenin saaren kalamökissä yli 40 vuotta sitten tapaamastaan kapteenista.

- Aina kun otin lehtiön eteeni ja sulkakynän käteeni, kapteeni ilmestyi istumaan korkilleen, jonka oli jo ominut itselleen, tai lasin reunalle, kipparinlakki päässään ja käyrävartinen piippunsa toisessa suupielessään käryten.

- "Jaahas! Mistäs nyt aloittaisin? Olenko kertonut sinulle, kuinka me kerran...?"
- Koska en saanut häneltä rauhaa, annoin periksi ja kokosin hänen kertomuksensa yhteen.


Kun Erikssonista tuli "Iso"

Erik Erikssonin meriura alkaa jo 15-vuotiaana kaljaasi Elviralla seilaten pari kesää Itämerellä. Maailman merille hän lähtee aliperämiehenä kuunari Rositalla ensin Englantiin, Skotlantiin ja Ranskaan, sitten "förstinä" Etelä-Amerikkaan ja takaisin Englantiin.

Vanhan merikarhun apuna, edelleen ykkösenä, Eriksson matkustaa Etelä-Amerikan ja Vanhan mantereen väliä. Hontelo nuorukainen on kasvanut mittaansa. Pituutta on runsas kuusi jalkaa (190 cm) ja leveyttäkin melkein kahden miehen edestä. Laivoilla hänet tunnetaan Isona Erikssonina.

Venezuelan Maracaibossa Eriksson joutuu puolustamaan ystäväänsä merimieskapakassa syntyneessä tappelussa - veitsi käteen kiinni ja hirvittävän väännön jälkeen vastustajan olkavarsi murtuu.

Irlantilaisen kapteenin kanssa Eriksson palaa talvella Suomeen. Jäät upottavat laivan. Suomalainen palaa kotiinsa Kvarkkeniin, tapaa siellä majakkamestarin tyttären ja avioituu, mutta mieli palaa merelle.


Shanghaijausta ja merirosvoja

Kuunari Husholmin päällikkönä Eriksson tekee viisi matkaa Saksaan, Atlantille laiva on liian pieni. Redarilta tulee kirje ja hän lähtee luotsikutterin mukana Lontooseen ottamaan vastaan kapteenina uutta laivaa, kolmimastoparkki Blue Swania.

Legenda saa alkunsa Venezuelassa Caracasissa, jossa tanskalaiselta kapteeni Jenseniltä kaapataan satamassa laiva, kun miehistö on maissa juhlimassa. Eriksson jahtaa Karibianmerelle tanskalaisen laivan kiinni, varppaa sen ja "auttaa" kaapparit rautoihin. Suomalaisen maine jälleen kasvaa.

Macaossa, Brunett Lilyn kapakassa kolme Erikssonin miestä juotetaan tajuttomaksi ja shanghaijataan satamassa olevaan kuunariin, joka lähtee saman tien merelle. Vain Erikssonin amerikkalainen perämies säilyy tolkussaan ja ehtii hälyttää ison kapteeninsa apuun.

Montevideon jälkeen ison parkki Mirandan lippukapteenina Eriksson joutuu kovassa myrskyssä matkalla yli Tyynenmeren lähes toiseen haveriinsa, mutta selviytyy. Riossa on edessä ulosmaksu.

Iso Eriksson palaa runsaan 30 vuoden päästä kipparinlakki kourassaan Majakkasaarelleen ja kysyy: "Saanko vielä tulla kotiin."

STT-IKK
22.12.2000


Ajassa -sivulle