Verkkouutiset

Sisältö
Etusivu
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Graafinen viestintä kasvatti joukkoviestinnän liikevaihtoa viime vuonna



Joukkoviestinnän liikevaihto oli 20 miljardia markkaa vuonna1999. Edelliseen vuoteen verrattuna se kasvoi 4,4 prosenttia. Liikevaihdon kasvu painottui selvästi graafiseen viestintään. Sähköisessä ja tallenneviestinnässä kasvu oli ripeintä online-palveluissa sekä elokuvateatterialalla.


Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen joukkoviestintä- ja kulttuuritilastojen laskelmista.

1990-luvun jälkipuoliskolla joukkoviestinnän liikevaihto kasvoi jonkin verran bruttokansantuotetta hitaammin. Joukkoviestinnän osuus bruttokansantuotteesta on laskenut 1990-luvun alun 3,1 prosentista 2,8 prosenttiin.

Ilmaislehtien liikevaihto, 490 miljoonaa, ei ole suoraan vertailukelpoinen edellisen vuoden tiedon kanssa. Luku on aiempaa kattavampi, ja siksi kasvu vaikuttaa todellista suuremmalta.


Lehdistö edelleen vahvoilla

Graafisen viestinnän osuus joukkoviestinnän liikevaihdosta kasvoi. Osuus kasvoi lähes prosenttiyksikön verran ja oli noin 73 prosenttia koko liikevaihdosta.

Graafisen viestinnän kehityksen suunta on kääntynyt 1990-luvun alusta, jolloin graafisen viestinnän osuus joukkoviestinnän liikevaihdosta laski. Sanomalehtien liikevaihto oli 6,2 miljardia markkaa.

Aikakauslehdistön liikevaihto oli noin 3,7 miljardia markkaa, mikä oli runsaat 4 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suomen Gallup-Median mukaan aikakauslehtimainonta kasvoi edelleen nopeammin kuin mainonta keskimäärin.

Kirjoja myytiin vuonna 1999 noin 2,5 miljardilla markalla. Hieman alle puolet kirjoista myytiin kirjakauppojen ja tavaratalojen tai markettien kirjaosastojen kautta. Suoramyynnin ja kirjakerhojen osuus myynnistä oli noin kolmannes.


Television ja radion kehitys hidasta

Sähköviestimien liikevaihto vuonna 1999 ei juurikaan kasvanut online- ja Internetpalveluita lukuun ottamatta. Valtakunnallisen televisio- ja radiotoiminnan liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia.

Suomen Gallup-Median mukaan television mainosmarkat eivät juuri lisääntyneet, mistä johtuen Nelosen kasvu heikensi MTV:n tulokehitystä.

Kaupallisten, paikallisten ja alueellisten radioiden sekä radioketjujen liikevaihto säilyi ennallaan. Myös valtakunnallisen Radio Novan kasvu pysähtyi.

Online-palveluiden liikevaihto kasvoi 13 prosenttia 360 miljoonaan. Suomessa liikevaihdosta valtaosa tulee edelleen lähinnä ammattikäyttöön tarkoitetusta maksullisesta materiaalista. Kuluttajamarkkinoille suunnattujen maksullisten palvelujen ja Internet-mainonnan osuus oli vieläkin pieni.

Online-palveluiden liikevaihtoarvion laskentatapaa on muutettu ja aiemmin liikevaihtolaskelmissa esitettyjä lukuja on korjattu.

Merkittävin yksittäinen muutos on, että sisältöpalvelujen liikevaihdosta on nyt vähennetty perinteisten viestimien käyttöön menevä osa, joka sisältyy niiden lopputuotteiden liikevaihtoon.

Tämä tarkoittaa lehdistön, radion ja television omaan uutiskäyttöönsä ostamia uutis- ja taloustietopalveluja. Tehtyjen tarkennusten jälkeenkin online-palvelujen liikevaihtoluvut ovat karkeita arvioita.


Elokuvalippujen ja videotallenteiden myynti kasvoi

Elokuvateatterit keräsivät jälleen noin 0,5 miljoonaa katsojaa edellisvuotta enemmän, ja niiden liikevaihto kasvoi reilut 10 prosenttia jo kolmantena peräkkäisenä vuonna.

Äänitemyynti sen sijaan laski noin 5 prosenttia. Videoiden myynti ja vuokraus pysyivät lähes ennallaan, mutta DVD-elokuvatallenteiden myynnin käynnistyminen kasvatti alan liikevaihtoa. DVD-elokuvia myytiin noin 23 miljoonalla markalla vuonna 1999.

CD-romien kysyntä on tasaantunut ennakoitua nopeammin. Niiden liikevaihdon arvioidaan vuonna 1999 jääneen 200 miljoonaan markkaan.

Kotitalouksien halukkuus kartuttaa multimediatuotteiden valikoimaansa on vähäistä, koska Internetistä on saatavilla runsaasti ilmaista materiaalia. CD-rom-pelit ovat hävinneet suosiossa konsolipeleille, jotka eivät tässä sisälly lukuihin.

IA
22.12.2000


Talous -sivulle