Graafinen viestintä kasvatti joukkoviestinnän liikevaihtoa viime vuonna
Joukkoviestinnän liikevaihto oli 20 miljardia markkaa vuonna1999. Edelliseen vuoteen verrattuna se kasvoi 4,4 prosenttia. Liikevaihdon kasvu painottui selvästi graafiseen viestintään. Sähköisessä ja tallenneviestinnässä kasvu
oli ripeintä online-palveluissa sekä elokuvateatterialalla.
Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen joukkoviestintä- ja kulttuuritilastojen laskelmista.
1990-luvun jälkipuoliskolla joukkoviestinnän liikevaihto kasvoi
jonkin verran bruttokansantuotetta hitaammin.
Joukkoviestinnän osuus bruttokansantuotteesta on laskenut
1990-luvun alun 3,1 prosentista 2,8 prosenttiin.
Ilmaislehtien liikevaihto, 490 miljoonaa, ei ole suoraan
vertailukelpoinen edellisen vuoden tiedon kanssa. Luku on
aiempaa kattavampi, ja siksi kasvu vaikuttaa todellista
suuremmalta.
Lehdistö edelleen vahvoilla
Graafisen viestinnän osuus joukkoviestinnän liikevaihdosta
kasvoi. Osuus kasvoi lähes prosenttiyksikön verran ja oli noin
73 prosenttia koko liikevaihdosta.
Graafisen viestinnän
kehityksen suunta on kääntynyt 1990-luvun alusta, jolloin
graafisen viestinnän osuus joukkoviestinnän liikevaihdosta laski.
Sanomalehtien liikevaihto oli 6,2 miljardia markkaa.
Aikakauslehdistön liikevaihto oli noin 3,7 miljardia markkaa, mikä
oli runsaat 4 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Suomen
Gallup-Median mukaan aikakauslehtimainonta kasvoi edelleen
nopeammin kuin mainonta keskimäärin.
Kirjoja myytiin vuonna 1999 noin 2,5 miljardilla markalla. Hieman
alle puolet kirjoista myytiin kirjakauppojen ja tavaratalojen tai
markettien kirjaosastojen kautta. Suoramyynnin ja
kirjakerhojen osuus myynnistä oli noin kolmannes.
Television ja radion kehitys hidasta
Sähköviestimien liikevaihto vuonna 1999 ei juurikaan kasvanut
online- ja Internetpalveluita lukuun ottamatta. Valtakunnallisen
televisio- ja radiotoiminnan liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia.
Suomen Gallup-Median mukaan television mainosmarkat eivät
juuri lisääntyneet, mistä johtuen Nelosen kasvu heikensi MTV:n
tulokehitystä.
Kaupallisten, paikallisten ja alueellisten radioiden sekä
radioketjujen liikevaihto säilyi ennallaan. Myös valtakunnallisen
Radio Novan kasvu pysähtyi.
Online-palveluiden liikevaihto kasvoi 13 prosenttia 360
miljoonaan. Suomessa liikevaihdosta valtaosa tulee edelleen
lähinnä ammattikäyttöön tarkoitetusta maksullisesta
materiaalista. Kuluttajamarkkinoille suunnattujen maksullisten
palvelujen ja Internet-mainonnan osuus oli vieläkin pieni.
Online-palveluiden liikevaihtoarvion laskentatapaa on muutettu
ja aiemmin liikevaihtolaskelmissa esitettyjä lukuja on korjattu.
Merkittävin yksittäinen muutos on, että sisältöpalvelujen
liikevaihdosta on nyt vähennetty perinteisten viestimien
käyttöön menevä osa, joka sisältyy niiden lopputuotteiden
liikevaihtoon.
Tämä tarkoittaa lehdistön, radion ja television
omaan uutiskäyttöönsä ostamia uutis- ja taloustietopalveluja.
Tehtyjen tarkennusten jälkeenkin online-palvelujen
liikevaihtoluvut ovat karkeita arvioita.
Elokuvalippujen ja videotallenteiden myynti
kasvoi
Elokuvateatterit keräsivät jälleen noin 0,5 miljoonaa katsojaa
edellisvuotta enemmän, ja niiden liikevaihto kasvoi reilut 10
prosenttia jo kolmantena peräkkäisenä vuonna.
Äänitemyynti sen sijaan laski noin 5 prosenttia. Videoiden
myynti ja vuokraus pysyivät lähes ennallaan, mutta
DVD-elokuvatallenteiden myynnin käynnistyminen kasvatti alan
liikevaihtoa. DVD-elokuvia myytiin noin 23 miljoonalla markalla
vuonna 1999.
CD-romien kysyntä on tasaantunut ennakoitua nopeammin.
Niiden liikevaihdon arvioidaan vuonna 1999 jääneen 200
miljoonaan markkaan.
Kotitalouksien halukkuus kartuttaa
multimediatuotteiden valikoimaansa on vähäistä, koska
Internetistä on saatavilla runsaasti ilmaista materiaalia.
CD-rom-pelit ovat hävinneet suosiossa konsolipeleille, jotka
eivät tässä sisälly lukuihin.
IA
22.12.2000
Talous -sivulle
|