Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Airbus päätti A380-suurkoneen valmistuksesta



Eurooppalainen lentokonevalmistaja Airbus Industrie ilmoitti tiistaina virallisesti A380-superjumbon valmistuksen aloittamisesta. Yhtiön johto kokoontui Ranskan Toulouseen päättämään asiasta.


Aiemmin mallinimellä A3XX tunnetusta A380:stä tulee toteutuessaan maailman suurin matkustajalentokone, jonka on tarkoitus kilpailla suurten koneiden markkinoita jo 1970-luvulta asti hallinneen Boeingin 747-mallin kanssa.

Suurkoneen rakentamisen aloittaminen varmistui, kun ennakkoon saatujen tilausten määrä ylitti viime viikon lopulla yhtiön alarajaksi asettaman 50 koneen rajan. Ratkaisevan tilauksen teki Virgin Atlantic Airways, joka perjantaina ilmoitti kuuden Airbus-koneen ostamisesta.

Ensimmäisten koneiden on määrä olla reittiliikenteessä vuoden 2006 alussa. A380-mallin ensilento tapahtuu näillä näkymin vuoden 2004 puolimaissa.

Uuden Airbus-koneen kehittelykustannusten arvioidaan nousevan yli 70 miljardiin markkaan. Ranska, Saksa, Britannia ja Espanja rahoittavat yhdessä noin kolmanneksen kehittelykuluista.


Eri mieltä tukiaisista

Yhdysvaltain presidentti Bill Clinton varoitti maanantaina Washingtonissa vieraillutta EU:n puheenjohtajamaan Ranskan presidenttiä Jacques Chiracia kauppasodan mahdollisuudesta, jos Euroopan maiden tuki Airbusille osoittautuu kansainvälisten sopimusten vastaiseksi.

Amerikkalainen Boeing-yhtiö on jo pitkään epäillyt Euroopan maiden myöntävän Airbusille tukiaisia ja markkinakorkoja edullisempia lainoja, mikä rikkoisi vuoden 1994 WTO-sopimusta ja vuoden 1992 Yhdysvaltain ja Euroopan välistä kauppasopimusta. EU torjui tiistaina Yhdysvaltojen esittämät epäilykset. Sen mukaan Airbus-yhtiölle myönnettävät lainat ovat WTO-sopimuksen mukaisia.

Tähän mennessä kuusi lentoyhtiötä, muun muassa Air France, Quantas Airways ja Singapore Airlines, on tilannut A380-koneita. Yhtiöille on annettu vähintään 30 prosentin alennus uuden koneen noin 1,5 miljardin markan hinnasta. Neljä lentoyhtiötä, muiden muassa Lufthansa, käy neuvotteluja uuden koneen hankinnasta.

Boeing 747:n hinta on nyt noin 1,2 miljardia markkaa. Airbus-yhtiön mukaan A380:n käyttökustannukset ovat kuitenkin 17 prosenttia sitä alhaisemmat.

Airbus-yhtiön mukaan lähivuosikymmeninä maailman ilmailumarkkinoilla tarvitaan kaikkiaan yli 1 200 uutta yli 400-paikkaista matkustajakonetta. Boeing on vastaamassa Airbusin aiheuttamaan kilpailutilanteeseen kehittelemällä uusia suurempia ja pidemmälle lentäviä konemalleja.


Ilmojen eurojättiläinen

Maailman suurimman matkustajakoneen Airbus A380:n perusmallissa on 555 istumapaikkaa eli yli kolmanneksen enemmän kuin Boeing-yhtiön tähän asti markkinoita hallinneessa 747-koneessa. Enimmillään A380-koneeseen voidaan mahduttaa jopa 800 turistiluokan matkustajaa.

Uuden konemallin toimintasäde on yli 15 000 kilometriä, kun Boeing 747 on voinut enimmillään lentää vain 13 500 kilometriä. Rahtia A380 pystyy kuljettamaan 83 tonnia.

Uuden jumbon siipien kärkiväli on suunnitelmien mukaan lähes 80 metriä, pituus 73 metriä ja korkeus reilut 24 metriä.

Kolmikerroksiseen koneeseen voidaan matkustajatilojen lisäksi rakentaa muun muassa baareja, kauppoja, pelikasinoita, lasten leikkihuoneita tai kuntosaleja.

STT-IA
22.12.2000


Talous -sivulle