Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lomamatkan puutteista kannattaa valittaa jo paikalla



Kotimaan lomista ja ulkomaan valmismatkoista saapuu tällä hetkellä valituksia Kuluttajavalituslautakuntaan tasaiseen tahtiin. Moni lomamatkaan pettynyt on tyytymätön myös jälkikäteiseen korvaukseen, sillä se jää helposti muutamaan sataan markkaan.


- Pientä nousua valitusten määrissä vaikuttaa nyt olevan, sillä nousukausi on lisännyt matkustamista. Vuodessa valituksia kerääntyy yleensä muutama sata, sanoo Kuluttajavalituslautakunnan esittelijä Michael Saarikoski.

Moni kuluttaja ei Saarikosken mukaan muista sitä, että pieleen menneistä matkajärjestelyistä kannattaa valittaa jo loman aikana matkakohteessa. Valmismatkalainkin mukaan matkanjärjestäjällä on oikeus yrittää korjata tilanne paikalla.

Lisäksi matkanjärjestäjät saattavat hyvitellä äkäistä asiakasta anteliaammin kuin Kuluttajavalituslautakunta jälkikäteen. Lautakunnan keskimääräinen hyvitys matkan virheestä pyörii muutamassa sadassa markassa. Yleensä korvaus määritellään 10 tai 20 prosentiksi siitä matkakustannusten osasta, jossa virhe oli.


Hotelliremontit ja myöhästymiset harmittavat

Vuodesta toiseen arkkityyppisin valituskohde on etelän lomarannoille suuntautuvissa valmismatkoissa ollut tyytymättömyys hotelliin. Varsin usein kyse on siitä, että esitetiedoissa luvattu hotelli vaihtuu lomakohteessa toiseksi ylibuukkauksen takia.

- Yllättävän paljon valituksia tulee myös siitä, että hotelli on remontissa eikä siellä ole mukava melun tai muun haitan takia asua. Mikäli matkanjärjestäjä ei pysty vaihtamaan hotellia paikalla, voi remontin takia suositettu korvaus olla jopa 50 prosenttia majoituskustannusten osuudesta, Saarikoski sanoo.

Hotelliremonteissa korvaukseen ylletään sillä perusteella, että matkanjärjestäjän olisi pitänyt tietää tilanne etukäteen. Hyvitystä hotellin vaihtumisesta taas saa, jos on osoittaa, että uusi hotelli oli selkeästi tasoltaan luvattua kehnompi.

Valmismatkapaketeista aiheutuu kuluttajalle usein harmia myös silloin, kun lentoaikataulut pettävät. Valmismatkaehdoissa on tarkkaan lueteltu hyvitykseen oikeuttavat myöhästymisen aikahaarukat. Esimerkiksi viikon pakettimatkassa korvauksia alkaa yleensä herua vasta, jos lento myöhästyy yli kahdeksan tuntia.


Jopa Lapin hyttysistä valitettu

Valtaosa lomavalituksista koskee nimenomaan ulkomaan valmismatkoja, mutta jokunen valitus tehdään kotimaankin lomista. Tänä vuonna kotimaan valituksia on tullut lähinnä vuokramökkien tasosta sekä lomaan liittyneiden kestityspalveluiden sopimusepäselvyyksistä.

- Kotimaan matkailutarjonta on usein pienimuotoista, ja siksi sen taso voi heitellä. Toisinaan valitukset ovat kyllä aika erikoisia. Esimerkiksi tänä kesänä on tehty valitus siitäkin, että Lapin lomakohteessa oli paljon hyttysiä, Saarikoski jatkaa.

Saarikosken mukaan lomaansa pettyneiden kannattaisi tarkkaa miettiä, menikö matka pieleen matkanjärjestäjän virheen vai matkakohteen ominaisuuksien takia. Jos lomailija pettyy paikalliseen kulttuuriin tai lomakohteeseen, ei hän voi matkanjärjestäjää syyttää.

- Maassa maan tavalla eli kyllä matkailijan pitää hyväksyä paikallinen hygieniataso ja ilmasto. Matkaa vasta suunnittelevien on taas hyvä muistaa se nyrkkisääntö, että halvin matka ei yleensä ole laadukkain, Saarikoski summaa.

STT-MH
29.7.2000


Ajassa -sivulle