Verkkouutiset

Sisältö
Etusivu
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Kuluttajavirasto vertaili ruokakorin hintoja



Kuluttajavirasto on vertaillut yhdessä lääninhallitusten kanssa ruokakauppojen hintatasoa. Koko maan tuloksen mukaan Eurosparit, Prismat ja Citymarketit ovat ketjutasolla edullisimpia ostopaikkoja.


Edelliseen vuoteen verrattuna myös Sokos-tavaratalot ovat parantaneet suhteellista edullisuusasemaansa. Huomattavaa Kuluttajaviraston mukaan on, että Citymarketit päihittivät viime vuotista useammin Prismat paikallisessa hintakilpailussa.

Hintavertailun valtakunnallinen tulos näyttää, että ketjutasolla EuroSparin ruokakori oli halvin, 2 220 mk. Prisman tulos oli 2 360 mk, Citymarketin 2 391 mk, Eka/Euro/Maximarketin 2 501 mk, K-Supermarketin 2 590 mk ja S-marketin 2 612 markkaa.

Vertailu kertoo myös kaupan rakenteesta: hyper- ja supermarketit voivat pitää hintansa edullisimpana, tavaratalot panostavat palveluun. Tosin kalliinkin ketjun liikkeistä voi tehdä joissakin tuoteryhmissä edullisia ostoksia.

Ketjujen sisällä liikkeiden hintatasoerot voivat olla huomattavat, varsinkin kauppiasvetoisissa liikkeissä kuten Citymarketeissa ja K-Supermarketeissa. Sokokset ja Stockmann ovat panostaneet henkilökohtaiseen palveluun. Myös Citymarketeissa ja K-Supermarketeissa on palvelumyyntiä useissa tuoteryhmissä.


Hintamerkinnät edelleen puutteellisia

Yksikköhintamerkinnöissä on Kuluttajaviraston mukaan edelleen parantamisen varaa. Vertailun yhteydessä arvioitiin myös hintamerkintöjen tasoa ja eräitä muita kaupan palvelutekijöitä. Hinnat on merkitty erinomaisen hyvin osuustoiminnallisissa S-ryhmän ja Tradekan liikkeissä.

Parantamisen varaa hintamerkinnöissä on edelleen varsinkin ns. villeissä liikkeissä, mutta myös Anttiloissa. Vajaassa kolmessa prosentissa kerätyistä hintahavainnoista oli virheellisiä tai puutteellisia hintamerkintöjä, erityisesti yksikköhintoja puuttui.

Yksikköhinnat ovat tärkeitä, koska niiden perusteella kuluttaja vertailee tuotteiden edullisuutta. Hintamerkintöjen merkitys korostuu euro- ja markkamääräisiin ns. kaksoishintamerkintöihin siirryttäessä.

Kuluttajaviraston vertailu on osa eurohintaseurantaa. Eurohintamerkinnät olivat kunnossa S- ja K-ryhmien marketeissa sekä niiden tavarataloissa. Euromerkki löytyy vielä suhteellisen harvasta liikkeestä. Merkki on kaupan lupaus kuluttajainformaatiosta euroon siirryttäessä.

Vertailun perusteella kauppa ei ole siirtynyt ns. myyviin eurohintoihin. Sen sijaan myyviä markkahintoja käytetään laajalti. Valtaosa tyypillisistä hinnoista pyöristetään 90 penniin ja noin puolet niistä yleisimmistä myyntihinnoista, jotka olivat nousseet tai laskeneet, päätyivät 90 penniin.

Muutokset nostivat kokonaisuudessaan vain hieman kaupan hintatasoa. Hinnanmuutokset voivat kuitenkin olla tuotetasolla hyvinkin merkittäviä ja ne kohdistuvat erilaisiin kuluttajaryhmiin eri tavoin. Nähtäväksi jää, yleistyvätkö myös euro- tai senttimäärältään "myyvemmät hinnat" jatkossa.

Kuluttajavirasto seuraa euroon siirryttäessä lääninhallitusten, kuluttajajärjestöjen ja -yhdistysten kanssa kaupan hintatasossa, tuotteiden hinnoissa ja pakkauskoossa tapahtuvia muutoksia sekä euromerkinkäyttöönottoa.

Vertailu toteutettiin tällä kertaa 15 paikkakunnalla. Hintatasoa mitattiin 213 tuotteen painotetulla ruokakorilla. Hinnat kerättiin eniten myydyistä merkkituotteista ja tuoteryhmien edullisimmista tuotteista.

Myös kaupan tarjoukset otettiin huomioon, ns. kanta-asiakasetuja lukuunottamatta. Mukana oli 69 liikettä, jotka valittiin paikallisen kilpailutilanteen perusteella. Lääninhallitukset tiedottavat vertailun liikekohtaiset ja muut paikalliset tulokset.

IA
19.5.2000


Kotimaa -sivulle