Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Mainostajat kaavaileva lisäpanostusta Internetiin



Internet-mainonta on selvässä kasvussa, jos Mainostajien liiton keräämää Internet-barometriä on uskominen.


Yli 70 prosenttia liiton jäsenyrityksestä kertoi kyselyssä kaavailevansa lisäpanostuksia Internet-mainontaan.

Toisaalta myös viime vuonna tehdyssä vastaavassa kyselyssä lähes yhtä moni yritys sanoi lisäävänsä mainostusta Internetissä, mutta käytännössä Internetin osuus niiden mainostukseen käyttämistä varoista ei ole juuri kasvanut.

- Internetin osuus mainosbudjetista on pysynyt kahden prosentin tuntumassa, mutta välineen vuorovaikutusmahdollisuuksia hyödynnetään monipuolisesti entistä enemmän, Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Kristiina Suhonen sanoo.

Liiton keräämään barometriin vastasi touko-kesäkuussa 162 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit olivat noin 3,2 miljardia markkaa ja kokonaispanostus Internetiin noin 65 miljoonaa markkaa.

Yhteensä liitolla on noin 400 jäsentä, joiden panostukset edustavat 80 prosenttia markkinointiviestintään Suomessa käytetystä summasta.

Barometri ei kerro suoraan panostusten markkamääräisestä kasvusta, vaan yrityksiltä kysyttiin vain, aikovatko ne lisätä, vähentää vai pitää ennallaan Internet-mainonnan määrän. Tuloksista laskettu saldoluku oli nyt 70 pistettä plussan puolella, kun se vuotta aiemmin oli 68.


Verkkokauppa pettymys

Yritysten keskimääräinen panostus Internetiin oli kyselyn mukaan 418 000 markkaa vuodessa, mistä ostetun mediatilan osuus lähes 140 000 markkaa.

Loput kertyivät toteutus-, suunnittelu- ja ylläpitokuluista, verkkokaupan kulut eivät ole luvuissa mukana.

Verkkokauppaa Internetissä harrastaa kuutisenkymmentä prosenttia Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä. Sitä aiotaan myös lisätä, vaikka 64 prosenttia kokeilleista arvioi sen osoittautuneen pettymykseksi.

Kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi kuitenkin saaneensa Internetistä kilpailuetua.

STT-IA
18.8.2000


Talous -sivulle