Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Puheaikatarjoukset eivät enää kasvata vaihtuvuutta

Suomalainen on uskollinen matkapuhelinasiakas



Vaikka sadat tuhannet suomalaiset vaihtavat vuosittain matkapuhelinoperaattoria, kansainvälisesti olemme uskollisia asiakkaita.


Alkuvuonna Soneran asiakkaista vaihtui 13 prosenttia ja Radiolinjan 12,5 prosenttia. Euroopassa keskimääräinen vaihtuvuusprosentti on päälle 20, ja Yhdysvalloissa puhutaan jopa 30 prosentista.

Syy suureen vaihtuvuuteen maailmalla on, että uusia puhelinmalleja ei saa edullisesti ilman uutta liittymää. Suomessa vastaava kytkykauppa on kielletty, eikä matkapuhelinverkkojen kattavuudessakaan ole merkittäviä eroja.

Radiolinjan tavoitteena on palveluoperaattoritoiminnasta vastaavan johtaja Jouko Lintusen mukaan alle kymmenen prosentin vaihtuvuus. Tällaista yksikönjohtaja Janne Vainio Soneran matkaviestinnästä ei pidä Suomen markkinoilla mahdollisena.

- Uskoisin, että Suomessa realistinen tavoitetaso on että pidetään lukema alle viidessätoista. Alle kymmeneen en usko, se on käytännössä lähes mahdoton.


Läksyt opittu puheaikatarjouksissa

Kännykkäasiakkaiden vaihtuvuus on ollut laskussa puolitoista viime vuotta, eivätkä edes puheaikatarjoukset enää aiheuta piikkejä vaihtuvuuslukuihin.

Puheaikatarjouksissa näkyvät matkapuhelinliittymien kolme selvää sesonkiaikaa: koulujen alku, koulujen loppu sekä joulu.

Puhetarjoukset ovat selvästi rauhoittuneet vuosista 1998 ja 1999, jolloin kilpailu tarjouksilla kävi kuumimmillaan. Tällöin asiakkaat saattoivat puhua jopa kuukausia ilmaiseksi, jos osasivat hankkia uusia liittymiä tarpeeksi ovelasti.

Suomalaiset suhtautuvat Jouko Lintusen mukaan puheaikatarjouksiin aika rauhallisesti, ja niitä hyödyntää aktiivisesti pieni prosentti matkapuhelinten käyttäjistä.

Räikeimpiä väärinkäytöksiä estämään operaattorit ovat laatineet uusia tarjousehtoja, ja tarjoukset ovat nykyisin liiketaloudellisestikin kestäviä. Yhden operaattorin aloittamaan tarjouskierteeseen kilpailijoiden on kuitenkin edelleen mentävä aikailematta mukaan.

- Tarjoustenhan on lähestulkoon pakko olla samankaltaisia. Tällaisista poskettomista tarjouksista joita joskus joulukuussa 1998 tehtiin, niistä ovat kyllä kaikki oppineet, Vainio vakuuttaa.


Uusi kilpailija ei pelota

Matkapuhelinliittymien vaihtuvuuteen ei ole tullut uutta piikkiä edes siitä, että Telia on markkinoinut viime vuodesta lähtien markkinoinut aktiivisesti omia liittymiään. Niinpä myöskään pian aloittavan Suomen 2G:n tarjoama vastus ei kokeneita pelureita pelota.

Radiolinjan Lintunen arvioi 2G:n lisäävän tarjolla olevia tuotteita. Nykyisen tyyppisillä tuotteilla on hänen mukaansa vaikea tulla mukaan kilpailuun.

- Suomessa on vielä uusasiakasmarkkinaakin aika runsaasti. Ei tämä markkina vielä ole kyllästynyt tässä mielessä, Lintunen uskoo.

Soneran Vainio on markkinoiden imukyvystä hieman eri mieltä.

- Aina uuden kilpailijan markkinoilletulo luonnollisesti rokottaa olevien pelureiden asiakaskantaa. Kyllä ne tällaiset parhaat matkaviestinnän käyttäjät jo tällä hetkellä ovat jonkun operaattorin asiakkaita.

Katso myös:

  • Matkapuhelin nyt 70 prosentilla suomalaisista

    STT-IA
    18.8.2000


    Talous -sivulle