Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Sudet ulvovat Rauli-Rusakon kintereillä:

Badding vihdoin ensi-illassa



Sudet ulvovat Rauli-Rusakon kintereillä Markku Pölösen perjantaina teattereihin lähtevässä Baddingissa. Julkisuus on ulvonut pitkin kesää niin tarinan, ohjaajan kuin pääosan esittäjän perässä. Metelin takaa kurkistaa esikuvansa näköinen elokuva.


Baddingin tarina on eräänlainen road-movie Somerolle ja takaisin. Esiintymispelosta kärsivä vanheneva rock-tähti pakenee omaa comeback-keikkaansa. Tien päällä muistoissa ja takautumissa kuvataan kuinka arasta maalaispojasta kuoriutuu 70-luvun rock-ikoni Badding.

Matkalla kotiseudulle mukana on lapsuudenystävä ja entinen roudari Ossi, joka aikoo paikata talouttaan kirjoittamalla lehtijutun matkalla. Perässä painaa keikkajärjestäjien kitaristigorilla Arde, jonka pitää toimittaa Badding keikkapaikalle. Kotona odottaa äiti ja naapurissa ensirakkaus Mari.

Tämä ei ole totta. Tämä ei ole valhetta. Tämä on satu, sanoo ohjaaja Markku Pölönen elokuvan alkuteksteissä. Sadussa Badding kertoo susien vaanimasta Rauli-Rusakosta, joka pakenee Ossi-Oravan avulla pahasta kaupungista äidin pienoiseen maalaistupaan. Mutta sudet vain seuraavat.

Ja kuka tai ketkä lopulta ulvovat susina? Sitä kannattaa miettiä toisenkin kerran. Pölösen maailmassa on edelleen hyvä maaseutu ja paha kaupunki, mutta sudet ja lampaat voivat lainailla toistensa vaatteita.

Raulin maailma taas on lännensarjakuvien hyvän ja pahan tarina. Ja vähän myös Barksin ankkojen. Muistattehan Puru-koiran, jolle vanhan visukintun sydän heltyy?

Lisätään kahden maailman leikkauskohtaan taittovirhettä aiheuttamaan viinaa ja esiintymispelkoa, niin jännite on valmis. Elokuvan Rauli-Rusakko ei elänyt tavallisessa maailmassa.


Badding ja Paska-Ossi

Elokuvassa näytetään Badding kirkuvan, vaatteita repivän fanilauman keskellä. Pääosaa esittänyt Janne Reinikainen totesi elokuvan lehdistötilaisuudessa Savonlinnassa, että kohtauksen kuvaaminen oli oikeasti pelottava ja ahdistava kokemus. Palvottuna oleminen ei ole helppoa leikkiä.

Toisaalta Badding ei ollut vain herkkä, arka, ujo ja esiintymispelkoinen taiteilija. Pölönen ja Reinikainen korostavat, että hän oli arkielämässä nokkela ja sanavalmis, huumorintajuinen ihminen sekä studiossa tinkimätön ammattilainen. Nämä puolet jäävät usein vähemmälle huomiolle.

Totuuden nimessä ne kyllä jäävät elokuvassakin muitten ominaisuuksien varjoon. Baddingin hiljainen virne jää välillä itsevarman ja naisia kaatavan Ossin rymistelyn varjoon. Paska-Ossin, kuten Peter Franzenin roolihenkilön työnimenä kuvauksissa oli.

Ossi on ainakin itselleen eräänlainen Baddingin keksijä. Mies joka antaa tähdelle nimen ja tyyliin, häärii keikoilla roudarina, mutta teippaa myös haavat ja patistaa miehen lavalle. Roudari, josta ei koskaan tullut rokkaria, joten on aika hakea edes hyvitystä.

Näiden hahmojen välinen suhde luo kantavaa jännitettä läpi elokuvan. Sitä kiristää vielä Mari (Karoliina Blackburn), Ossin kellistämä Baddingin ensirakkaus. Hän on samalla tavoin kuvitteellinen yhdistelmä Baddingin elämän naisia kuin Ossi on yhdistelmä ystäviä ja siipiveikkoja.

Siinä missä Ossi on verta ja lihaa jää Mari ohuemmaksi ja etäisemmäksi. Se ei ole Blackburnin vika. Leffa vain on tehty pyörimään enemmän yhden ja enintään kahden miehen ympärillä. Franzenin ja Reinikaisen kemiat toimivat.

Janne Reinikaiselle on tämän elokuvan perusteella helppo ennustaa suurta tulevaisuutta. Hän näyttää Baddingilta ja ennen kaikkea liikkuu ja esiintyy kuin Badding. Yhtäkään ainutta ohikiitävää hetkeä ei tule mieleen, että tuossa nyt joku näyttelijä on laulavinaan Baddingin biisejä. Se on siinä!

  • Elokuvan viralliset sivut
  • Jari Taivaisen fanisivut

    PETE PAKARINEN
    18.8.2000


    Ajassa -sivulle