Kouluopetuksesta etsitään kulttuurin murtajaa
Matematiikka on inhimillistä
Ikävä, työläs ja tarpeeton matematiikka
kiehtoo harvaa koululaista. Liian harvaa, sanovat koulutuksen,
kansantalouden ja matematiikan asiantuntijat teknologia-Suomessa.
Myös matematiikan leimaaminen kaikelle humaanille vieraaksi
insinööri-ilmiöksi
väsyttää alan väkeä.
- Matematiikkaa ovat rakentaneet oikeat ihmiset,
huomautti ylitarkastaja Leo Pahkin
Opetushallituksesta viikonloppuna Helsingissä
pidetyssä Koulumatematiikka 2000 -tapahtumassa.
Samaa mieltä olivat muutkin esiintyjät.
- Olen kummastunut lukiessani
mielipiteitä, joiden mukaan esimerkiksi koulussa
matematiikan merkitys rajoittuisi
tiettyyn "ahtaaseen" tieteellis-tekniseen
elämänpiiriin, jonka vastakohdaksi olisi
nostettava laajemmin inhimillinen kulttuuri, suomi
professori Raimo Lehti omassa
alustuksessaan.
Hänen mielestään tällaiset mielipiteet osoittavat silkkaa
sokeutta matematiikan kulttuuriarvoille.
Ihan helpoksi matematiikkaa ei kuitenkaan tee
mikään, myöntää professorikin.
- Matematiikka on kieltämättä vaikeaa. On murheellista, jos
tämä johtaa
tietoyhteiskunnaksi itseään mainostavassa
yhteiskunnassa matematiikan
syrjäytymiseen sellaisinaan hyväksyttyjen
kulttuuriarvojen piiristä, Lehti
huomautti.
Kaikki hauskaa ja helppoa
Kun suomalaisten matemaattista yleissivistystä
yritetään yhteisillä talkoilla
nostaa, joudutaankin miettimään myös koulun
nykykulttuuria. Matematiikka
istuu huonosti kuvaan, jos kaiken pitää olla helppoa
ja hauskaa.
Luokanopettajaliiton puheenjohtaja Jarmo
Salomaa pohtii esimerkiksi sitä, miten
kotiläksyjen vähentyminen vaikuttaa matematiikan
oppimiseen. Muutama
vuosikymmen sitten läksyjen parissa oli luontevaa
puurtaa muutama tunti illassa,
mutta arvot ovat muuttuneet ja nuorille halutaan nyt
varata aikaa
harrastamiseen.
Salomaa ei silti usko, että aika olisi ainoa keino
parantaa oppimistuloksia. Hän
toppuuttelee toiveita matematiikan tuntimäärien
lisäämisestä, koska
opetusmenetelmissäkin olisi kehittämisen varaa.
Matemaattisten aineiden opettajien liitosta ollaan
vankasti toista mieltä. Siellä
arvellaan, että menetelmät eivät auta, jos niiden
käyttämiseen ei ole aikaa.
Sekä Salomaa että professori Erkki Pehkonen
Turun yliopistosta kyselivät
Koulumatematiikka-tapahtuman tiedotustilaisuudessa
myös työrauhan perään.
Pehkonen kaipasi takaisin esimerkiksi tasokurssien
tapaisia järjestelyjä, jotta
oppimishaluisilla olisi mahdollisuus työskennellä
häiriöttä.
Ymmärtäminen auttaisi
Aika yleisesti kuitenkin uskotaan, että
koulumatematiikasta saisi opetusta
uudistamalla vähintään siedettävämpää. Samalla
oppikin voisi mennä paremmin
perille.
Ylitarkastaja Pahkin korosti alustuksessaan, että
oppimisen iloa lisäisi
havainnollistava opetus ja yhteys arkeen.
- Matemaattinen ajattelu kehittyy, kun
oppijalle tarjotaan mahdollisuus itse löytää
uudelleen se, mitä joku toinen on jo
aiemmin oivaltanut, hän huomautti.
- Pelkän laskutaidon korostaminen ilman
periaatteiden ymmärtämistä
vaikeuttaa matematiikan soveltamista arkielämään,
muistutti myös
Opetushallituksen pääjohtaja Jukka Sarjala.
Hän vaati vastuuseen opettajien lisäksi
oppimateriaalin tuottajia:
- Oppikirjojen
sisällöt on saatava ajan tasalle. Niiden tulee tukea
ja kannustaa oppilaita
itsenäiseen ajatteluun, sillä matematiikka on
lähinnä ajattelutapa, joka tarjoaa
oppilaille mieluisia elämyksiä ja kokemuksia myös
ilman erityisiä teknisiä
apuvälineitä.
STT-VT
17.3.2000
Ajassa -sivulle
|