Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ruotsalaisketjujen tulo piristi markkinoita

Muotikaupan tahti kiihtyy



Muodin seuraaminen on suomalaisille entistä tärkeämpää, jos vaatekaupan myynnin kehitystä on uskominen.


Kevään ja kesän myynnissä korostui entistäkin selvemmin se, että yksilölliset tuotteet, merkkitavara ja nopeasti kiertävä pintamuoti käyvät kaupaksi, mutta yksinkertaiset "massavaatteet" jäävät roikkumaan tangoille.

- Keskimäärin vaatteiden vähittäismyynti näyttää yltävän tänä vuonna ihan mukavaan viiden prosentin kasvuun, mutta yllättävää on, että eri ketjujen myynti on kehittynyt niin eri lailla. Nuorisopuoli ja muodikkaampi tavara on se, joka vetää, Tekstiili- ja jalkinetoimittajat ry:n toimitusjohtaja Antti Aartela sanoo.

Sitä, mitkä ketjut ovat pärjänneet erityisen hyvin tai huonosti, Aartela ei halua eritellä. Menestyjien joukossa lienevät kuitenkin ainakin pintamuotiin panostavat suuret ruotsalaisketjut.

Niiden osuus alan koko myynnistä jäi viime vuonna vielä alle miljardiin markkaan eli vajaaseen kymmeneen prosenttiin, mutta toisaalta se on vallattu nopeasti. KappAhlin ja Lindexin ensimmäiset myymälät ilmestyivät pääkaupunkiseudun katukuvaan vasta viime vuosikymmenellä ja Hennes& Mauritz vasta pari vuotta sitten.

Nyt ruotsalaisketjut ovat levittäytymässä vauhdilla myös pienemmille paikkakunnille: esimerkiksi KappAhlilla on Suomessa jo 24 myymälää, Hennes & Mauritzilla reilusti toistakymmentä.

Uusin tulokas, Skandinavian suurin miestenvaateketju Dressman on kertonut tavoitteekseen avata 4-5 vuoden aikana 75 myymälää eri puolille maata.


Kilpailu piristää

Aartelan mielestä ei voi sanoa, että ruotsalaisten tulo olisi ollut pahaksi kotimaisellekaan kaupalle, sillä se on pakottanut kaikki miettimään uudelleen toimintatapojaan.

- Selvästi tänä päivänä vaatteita markkinoidaan enemmän, ja se on ulkomaisten ketjujen ansiota. Niiden mainoskampanjat ovat todella isoja ja näkyvät katukuvassa jatkuvasti, mitä meillä ei aiemmin juuri harrastettu, Aartela huomauttaa.

Myös sesongit vaihtuvat entistä tiheämmin; kun kauppiaat ennen tilasivat tavaraa pari kertaa vuodessa, valikoimia uusitaan nyt ehkä 6-8 kertaa.

Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Yrjö Gorski arvioi ruotsalaisten tehneen vaatekaupalle samaa kuin Ikea teki huonekalupuolella.

- Kuluttajat kiinnittävät enemmän huomiota siihen mitä päällensä laittavat. Tämä on vähän tällainen win-win tilanne eli kasvavat markkinat tuovat kaikille parempia toimintaedellytyksiä, Gorski uskoo.

Seuraavaksi ulkomailta tulevan haastajan eli Stadium-ketjun odotetaan piristävän urheilukauppaa, jonka kasvu on viime aikoina hieman hyytynyt. Takavuosina urheilukauppa kirjasi jatkuvasti kaksinumeroisia kasvulukuja, mutta nyt se on pudonnut neljän prosentin pintaan. Tekstiilien ja jalkineiden osuus urheilukauppojen myynnistä on noin puolet.

Kevään ja kesän aikana vaatekauppojen myynti jäi odotuksia huonommaksi mm. kylmän sään vuoksi. Kasvu oli hidasta varsinkin marketeissa ja ryhmittymien ulkopuolisissa liikkeissä, mutta syksyn suhteen odotukset ovat taas korkealla.

STT-IA
15.9.2000


Talous -sivulle