Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Koululaisten vastuuntuntoa tahdotaan lisätä

Uudesta oppaasta lääkkeitä koulukiusaamiseen



Koulukiusaajien ja muiden ilkivallantekijöiden käsittelyyn tarjotaan nyt tuoreita neuvoja.


Opetushallituksen tuottama Vääryydestä vastuuseen -kirja keskittyy perinteisen kurinpidon sijasta oppilaiden vastuuntunnon kehittämiseen.

Opettajia opastetaan kädestä pitäen siinä, miten ikävät jälkiselvittelyt voidaan hyödyntää rakentavina kasvatustilanteina. Näin koiruuksiin syyllistyneet lapset ja nuoret pitäisi saada vastaisuudessa kantamaan vastuuta tekemisistään.

Oppaan ovat laatineet sosiaalipsykologi Tapani Ahola ja terapeutti Harri Hirvihuhta. Heidän mukaansa selvittely alkaa siitä, että väärintekijä myöntää oman tekonsa eikä väitä kiusaamista leikiksi tai lyömistä tönimiseksi.

Seuraavaksi oppilasta kehotetaan miettimään, mitä seurauksia kolttosesta on muille ihmisille ja hänelle itselleen. Tästä päästään pohtimaan anteeksi pyytämistä ja edelleen teon sovittamista.


Seuraamuksia rangaistusten sijaan

Kirjassa esitetäänkin rangaistusten tilalle seuraamuksia, jotka hyödyttävät ilkiteon kohdetta tai korvaavat hänelle aiheutuneen vahingon.

Seuraamukseksi sopii esimerkiksi tavaran korjaaminen tai puhdistaminen tai koko yhteisöä hyödyttävä työpalvelun tapainen teko.

- Ongelman ratkaisemisesta tulevan kunnian pitää olla suurempi kuin ongelmasta koitunut häpeä, kuuluu tekijöiden motto.

Kun asia on siltä erää sovitettu, on lupausten aika. Samalla sopii kertoa, mitä lupauksen rikkomisesta seuraa.

- Tällä emme tarkoita perusteetonta uhkailua tai epämääräisiä vihjauksia tulossa olevista kovenevista seurauksista, sillä juuri nämä murentavat eniten aikuisen ja koulun arvovaltaa ja houkuttelevat testaamaan niiden pätevyyttä, kirjoittavat Ahola ja Hirvihuhta.

- Parempi on selkeästi todeta, mitä tapahtuu jos lupaus rikotaan.

Lupausten pitäminen osoittaa kasvatushankkeen saavuttaneen tavoitteensa. Paras osoitus tästä on se, jos oppilas vieläpä kannustaa kavereitaankin myöntämään tekonsa ja kertomaan toisille siitä, että riidat kyllä kannattaa sopia.

Silloin opettajan on puolestaan syytä mainita ääneenkin, että "tämä kaveri se pitää sanansa", toteavat kirjoittajat.


Vastuuntunto on itsetuntoa

Opetushallituksen tuotantoon kirja on päässyt osana Terve itsetunto -hanketta, joka aloitettiin muutama vuosi sitten silloisen opetusministerin Olli-Pekka Heinosen (kok.) aloitteesta. Opetusviranomaisten mielestä juuri vastuuntunto on oleellinen osa hyvää itsetuntoa.

- Joillakin yksilöillä vastuuntunto näyttäisi olevan sisäsyntyinen ominaisuus, mutta valtaosalle lapsista vastuuntuntoa täytyy kärsivällisesti opettaa vuodesta toiseen, huomauttavat Opetushallituksen pääjohtaja Jukka Sarjala ja ylijohtaja Aslak Lindström kouluille lähettämässää saatekirjeessä.

He tähdentävät, että rikkomusten onnistuneella selvittelyllä voi olla pitkäaikainen myönteinen vaikutus oppilaan käytökseen, jos tämä vain kokee tilanteen oikeudenmukaiseksi ja pääsee puimaan asiaa yhteisymmärryksessä itselleen merkityksellisten ihmisten kanssa.

Opetushallitus pyrkii tänä vuonna kehittämään koulujen vastuukasvatusta myös yhteistyössä Mannerheimin lastensuojeluliiton ja poliisin kanssa. Vääryydestä vastuuseen -kirjaan liittyy omat verkkosivunsa ja lisäksi tietoa aiheesta löytyy myös opetushallituksen projektisivuilta, Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilta sekä poliisin kotisivuilta.

STT-IKK
15.9.2000


Kotimaa -sivulle